Grand Theft Auto: San Andreas had bijna uit drie losstaande maps bestaan
Uiteindelijk besloot Rockstar om er toch één spelwereld van te maken
In eerste instantie was Rockstar Games van plan om de drie steden in Grand Theft Auto: San Andreas op drie losstaande maps te plaatsen.
Dat feitje heeft Obbe Vermeij, de voormalige technical director van Rockstar North, gedeeld om het twintigste jubileumjaar van de openwereldgame te vieren.
"Het oorspronkelijke plan was om de drie steden op aparte maps te plaatsen", zo meldt hij in een tweet. "De speler zou met treinen en vliegtuigen tussen deze steden reizen. GTA 1 en 2 hadden ook drie steden op losstaande maps."
San Andreas bevat drie steden: Los Santos, San Fierro en Las Venturas. In de uiteindelijke game staan deze drie steden echter op één complete map en kan men hier vrij tussen reizen door buitengebieden - bijvoorbeeld met een auto.
Vermeij onthult in zijn tweet wat meer details over de technische uitdagingen die bij dit besluit kwamen kijken. "Het geheugen van de PlayStation 2 was erg krap en door losstaande maps te maken hadden we de modellen van de andere steden niet in het geheugen hoeven te houden."
Hij vervolgt: "Losstaande maps had het ook makkelijker gemaakt om verschillende politie- ambulance- en brandweerwagens in elke stad te hebben." Uiteindelijk was dat alsnog het geval in de game. Vermeij laat weten dat Rockstar op het laatste moment besloot toch één geheel van de drie steden te maken.