Shigeru Miyamoto over de complexiteit van Pikmin
Nieuws

Shigeru Miyamoto over de complexiteit van Pikmin

Het pas uitgekomen vierde deel moet nieuwe spelers aantrekken

Pikmin-bedenker Shigeru Miyamoto heeft gepraat over het feit dat de Pikmin-reeks nooit gigantisch succes heeft gekend - volgens hem heeft dat te maken met het feit dat de eerdere games in de reeks complex oogden.

De bestverkochte game in de reeks is de Switch-versie van Pikmin 3, waar ongeveer twee miljoen exemplaren van zijn verkocht. Tegelijkertijd heeft Nintendo franchises in huis waar tientallen miljoenen exemplaren van over de toonbank gaan. In een interview op Nintendo's website praat Shigeru Miyamoto - de bedenker van franchises als Pikmin, Mario en Zelda - over deze situatie.

"Er zijn (voor de release van Pikmin 4) die hoofddelen in de reeks uitgekomen, van Pikmin tot Pikmin 3. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom de verkoop nooit enorm is toegenomen, ook al zijn de games zo leuk om te spelen." De interviewer meldt vervolgens dat veel mensen het idee hebben dat de games uitdagend zijn.

Miyamoto: "Ik begrijp dat mensen het moeilijker vinden wanneer dood een belangrijk spelelement is. Maar ik denk dat de relatie met sterfelijkheid juist zo'n sterk aspect van de games is. Als iets onomkeerbaar is, moet je een manier vinden om er voor te zorgen dat dit niet gebeurt. Om er voor te zorgen dat Pikmin niet sterven, moet je goed in 'Dandori' worden (een Japans woord dat inhoudt dat iemand goed is in plannen en efficient werken). Dat maakt deze game uniek."

"Ik denk dat mensen Pikmin vanwege twee redenen moeilijk vinden", zo vervolgt de ontwikkelaar. "De besturing en de diepgang van de gameplay. Ik heb lang nagedacht over hoe we dit juist als interessant kunnen presenteren in plaats van als uitdagend."

Het was dan ook moeilijk om de juiste balans te vinden voor het pas uitgekomen Pikmin 4. "We wilden dat zoveel mogelijk mensen Pikmin 4 kunnen ervaren, maar als het niet genoeg op Pikmin leek, zouden we niet aan de verwachtingen van fans van de reeks voldoen."

De ontwikkelaars van de game leggen vervolgens uit dat er diverse aspecten uit de eerdere games in Pikmin 4 zitten die het spel toegankelijker maken, alsmede nieuwe elementen. Zo is er geen limiet meer aan het aantal dagen die spelers hebben. Daarbij is het hondje Oatchi ook een toevoeging die nieuwe spelers mogelijk aantrekt.

Pikmin 4 kwam afgelopen vrijdag uit op Nintendo Switch. Mensen die twijfelen over een aankoop kunnen eerst een gratis demo downloaden via de eShop. Bastiaan Vroegop gaf in de Gamer.nl-recensie een 8 aan de game: "Pikmin 4 bundelt het beste van alle eerdere delen en neemt de meest gehoorde kritiekpunten weg. Dat levert op papier de beste Pikmin-game ooit op, maar door alle verbeteringen mist de game wel wat urgentie."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam vertelt nu voor aankoop van game dat men een licentie aanschaft
Nieuws

Steam vertelt nu voor aankoop van game dat men een licentie aanschaft

Mogelijk gerelateerd aan de wet die in Californië is goedgekeurd

Wanneer mensen op het punt staan een game op Steam aan te schaffen, wordt hen nu duidelijk medegedeeld dat er eigenlijk geen game wordt gekocht, maar een licentie die toestemming geeft om die game te spelen.

Dit stond al langer in de gebruikersvoorwaarden van Steam, maar nu wordt het elke keer wanneer men een game wil kopen getoond. Dit wordt getoond op de pagina 'Jouw winkelwagen', onder de betaalknop. Er staat: "Bij aankoop van een digitaal product krijg je een licentie voor dit product op Steam."

Steam heeft overigens niets gecommuniceerd over deze toevoeging, maar het is mogelijk dat dit is gedaan vanwege een wet die recentelijk in de Amerikaanse staat Californië is goedgekeurd. Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Volgens de wet moeten digitale winkels transparant zijn over het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

Door de toevoeging op Steam verandert er onder de streep niets concreets voor bezoekers. Men kocht voordat deze melding op de winkelwagenpagina stond altijd al een licentie voor een game in plaats van de game zelf, alleen nu wordt dit dus nog transparanter gecommuniceerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Definitive Edition van Hogwarts Legacy op komst
Nieuws

Gerucht: Definitive Edition van Hogwarts Legacy op komst

De content uit de Definitive Edition zou ook los verkocht worden

Er zou gewerkt worden aan een 'Definitive Edition' van Harry Potter-game Hogwarts Legacy.

Dat claimt Insider Gaming te hebben vernomen van bronnen. De game zou in 2025 verschijnen en tien tot vijftien uur aan nieuwe content aan het basisspel toevoegen, waaronder een nieuw verhaal, missies en zijmissies, andere activiteiten en outfits.

De Definitive Edition zou deels uitgebracht worden om de omzet op het gebied van games van Warner Bros. te laten groeien na de tegenvallende prestaties van Suicide Squad: Kill the Justice League.

Overigens zouden huidige eigenaren van Hogwarts Legacy de nieuwe content uit de Definitive Edition ook als downloadbare content kunnen aanschaffen. Dat zou ze 20 tot 30 dollar kosten - het is waarschijnlijk dat de prijs in euro's vergelijkbaar wordt. Hoe dan ook is het bovenstaande op moment van schrijven niet officieel bevestigd.

Hogwarts Legacy kwam begin vorig jaar uit op PlayStation 5, Xbox Series en pc, en iets later ook op PlayStation 4 en Xbox One. De Switch-versie werd meermaals uitgesteld, maar kwam afgelopen najaar uiteindelijk ook uit. Warner Bros. gaf eerder al aan dat het de ontwikkeling van een vervolg als grote prioriteit ziet.

Denian Franken gaf een 8,5 aan de PS5-versie van de game: "Hogwarts Legacy had nog wat langer in ontwikkeling mogen blijven om diens technische imperfecties te voorkomen. Het doet gelukkig nauwelijks iets af aan deze verder magische ervaring. Hogwarts Legacy biedt dé beloofde Wizarding World-simulatie in een open spelwereld, met een stortvloed aan content waar Harry Potter-fans zich in vast kunnen bijten."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fortnite-Halloweenevent Fortnitemares begint vandaag
Nieuws

Fortnite-Halloweenevent Fortnitemares begint vandaag

Met o.a. skins gebaseerd op Saw en The Texas Chainsaw Massacre

Fortnitemares, het jaarlijkse Halloween-evenement binnen Fortnite, gaat vandaag start.

Eigenlijk had Fortnitemares gisteren al moeten beginnen, maar het evenement werd op het laatste moment met een dag uitgesteld.

Spelers kunnen allerlei spookachtige toevoegingen in de populaire game verwachten, waaronder nieuwe skins. Denk aan Shadow Monks, Witch, Leatherface uit Texas Chainsaw Massacre en Billy the Puppet uit Saw. Venom uit Spider-Man slingert ook langs. Ook neemt het evenement diverse griezelige aanpassingen op de speelmap met zich mee en krijgen sommige wapens ook een Halloween-tintje.

Hieronder zijn zowel een gameplaytrailer als cinematische trailer te zien van Fortnitemares.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!