Digitale games op Switch en Switch 2 worden 'virtuele gamecards'
Gamer.nl
Nieuws

Digitale games op Switch en Switch 2 worden 'virtuele gamecards'

Games kunnen aan zeven anderen in een Nintendo Account-familiegroep worden uitgeleend

Nintendo past aan hoe digitale games op de Nintendo Switch en Switch 2 werken. Digitaal aangeschafte games zullen na een update in de loop van april bekendstaan als 'virtuele gamecards'.

Dat liet het bedrijf weten tijdens de Direct-uitzending vandaag. Het bedrijf claimt dat dit het gemakkelijker moet maken voor consumenten om digitale games te gebruiken en uit te lenen aan andere Switch- of Switch 2-eigenaren in dezelfde Nintendo Account-familiegroep. Technisch gezien zijn veel van de opties die geboden worden echter al enige tijd beschikbaar op Switch, maar giet de update dit in een nieuw jasje.

Na de update die ergens eind april verschijnt, staan digitaal aangeschafte Switch-games bekend als 'virtuele gamecards'. Mensen kunnen via een apart scherm op de console bekijken welke virtuele gamecards men bezit, en deze inladen op hun Switch-console of juist weer uit hun bibliotheek halen.

Het is vervolgens ook mogelijk om deze virtuele gamecard op een andere Switch in het bezit te laden, zodat de game voortaan daarop gespeeld kan worden. Men kan hier maximaal twee systemen voor gebruiken. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer men een Switch en Switch Lite heeft, of straks een Switch en Switch 2.

Men kan een gamecard ook uitlenen aan een ander lid van de Nintendo Account-familiegroep waar men in zit. Dit kan draadloos via een lokale internetverbinding. Mensen kunnen één digitale game per keer uitlenen aan iemand anders. De game zal na die twee weken automatisch 'terugkeren' bij de persoon die het spel heeft gekocht, al kan de lening ook eerder ingetrokken worden door de eigenaar.

Op internet wordt wisselend gereageerd op de virtuele gamecards. Duidelijk is in ieder geval dat spelers ook de oude manier van digitale games inladen op hun console kunnen gebruiken - virtuele gamecards gebruiken is dus niet verplicht, zeker niet wanneer men games maar op één console speelt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!