Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Game info

Luftrausers

Het flash-spelletje Luftrauser vond zijn weg naar het wereldwijde web, waar het al gauw een schare fans opbouwde. De opzet was simpel, de uitwerking spectaculair. Spelers namen de stuurknuppel ter hand om in een korrelig klein gevechtsvliegtuig vijand na vijand uit te schakelen. De besturing was misschien wel de games grootste aantrekkingskracht: één knop om te boosten, één knop om te schieten, en alleen de mogelijkheid om het vliegtuigje om zijn as naar links of rechts te draaien. Gaf je even geen gas, dan trok de zwaartekracht je keihard richting het water. Aan die basis is helemaal niets veranderd. Nog steeds lanceer je vanaf een groot schip, word je belaagd door tientallen vijanden ter zee en in de lucht, manoeuvreer je je al boostend en vallend tussen rondvliegende kogels en raketten door, en is het de bedoeling zoveel mogelijk punten te scoren. Luftrausers voegt daar vooral game aan toe. Zo houdt Luftrausers nu een multiplier bij, waarmee je je puntentotaal oppompt. Dat blijkt een tactische toevoeging. In Luftrausers regenereert je health automatisch wanneer je niet schiet, dus dien je een rustig plekje in het luchtruim op te zoeken om even snel te genezen. Tegelijkertijd verloopt dan je multiplier, waardoor ook je score een stuk minder snel oploopt. Zo is het constant zoeken naar de juiste balans tussen aanval en terugtrekken, tussen snel punten scoren of duurzaam je vliegtuigje heel houden. Andere toevoegingen zijn even tactisch van aard en even geslaagd. In Luftrausers is het mogelijk om je schietblik op drie vlakken – weapon, body en engine – aan te passen met allerlei upgrades, die je verdient door punten te scoren en in level te stijgen. Waar je begint met een standaardgeweer en –motor, vlieg je op een gegeven moment rond met een laser of doelzoekende raketten, armor en gungine: een motor die tegelijkertijd fungeert als kanon, waardoor je als een vliegtuig aan de buikgriep uit twee kanten kogels sproeit. Er zijn talloze combinaties mogelijk, die stuk voor stuk van invloed zijn op hoe je speelt: met de superboost vlieg je snel door het level maar heb je een enorme draaicirkel, met de armor ben je sterker maar ook zwaarder, met de melee-body is aanraking voldoende om je tegenstanders om te brengen maar heb je tevens minder health… Telkens reageert je vliegtuigje net even anders. Ook geeft Luftrausers je ditmaal objectives, variërend van ‘breng zes boten tot zinken met volle health’ tot ‘neem tachtig vijanden mee je dood in’. Het voltooien van zo’n objective levert uiteraard weer extra punten op. De meeste missies vereisen een aanpak gebaseerd op een unieke aanpassing aan je vliegtuig, waardoor elk potje Luftrausers weer anders is. Je bepaalt je eigen koers, afhankelijk van de variabelen die de game je voorlegt.