Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Game info

Fez

Fez is een klassiek ogende platformgame waarachter een driedimensionaal perspectief schuil gaat. Het is een tweedimensionale game waarbij spelers de spelwereld om zijn as kunnen draaien om zo nieuwe paden te ontdekken. Fez draait om Gomez, die een vredig, tweedimensionaal bestaan leeft tot een gigantische gouden hexahedron in stukken valt. Hij ontvangt een rode hoed en komt er achter dat zijn wereld drie dimensies heeft. Levels zijn als het ware kubussen die vier keer gedraaid kunnen worden, waardoor de spelwereld in 3D zichtbaar wordt. De puzzels in Fez maken gebruik van dit gegeven. Verschillende platforms verschijnen pas wanneer de camera gedraaid wordt en gebroken bruggen of ladders worden weer heel. Fez draait geheel om puzzels oplossen, nieuwe gebieden en stukjes van de hexahedron vinden. Er zijn geen vijanden of eindbazen in het spel te vinden. Spelers kunnen wel sterven door in afgronden te vallen, maar worden daar niet voor afgestraft. Gomez verschijnt nadien gewoon weer op de plek waar hij voor het laatst vaste grond onder zijn voeten had. Fez is ontwikkeld door Polytron Corporation, onder leiding van indie-cultfiguur Phil Fish. Fish liet na het maken van Fez weten te stoppen met het ontwikkelen van games.