Nieuws van de Week: Specificaties Project Scorpio onthuld | Gamer.nl

Nieuws van de Week: Specificaties Project Scorpio onthuld | Gamer.nl

In het nieuws van de week bekijken we wekelijks het belangrijkste nieuws. Wat is er deze week allemaal gebeurd in gameland?

Volledige specificaties Project Scorpio bekendgemaakt

Digital Foundry heeft in een video en een bijbehorend artikel de volledige specificaties van Microsofts Project Scorpio, de nieuwste versie van de Xbox One, onthuld.

De cpu van Project Scorpio is nog steeds gebaseerd op de Jaguar-architectuur, waar ook de andere huidige consoles gebruik van maken. De acht custom x86-cores zijn geklokt tot 2.3GHZ. Dit is meer dan zowel de Xbox One (1.75GHZ) en iets meer dan de mogelijkheden van de PS4 Pro (2.1GHZ).

Ook de gpu van de Scorpio is krachtiger dan Xbox One, Xbox One S en PlayStation 4 Pro. De videokaart kent een kloksnelheid van 1172MHZ, in tegenstelling tot 911MHZ bij PlayStation 4 Pro. Project Scorpio maakt geen gebruik meer van ESRAM-geheugen, in plaats hiervan wordt 12GB GDDR5 werkgeheugen beschikbaar gesteld voor ontwikkelaars. 4K Blu-rays zijn net als op de Xbox One S ook speelbaar op Project Scorpio. Een complete vergelijking van de specificaties is hieronder te vinden.

De volledige proce orkracht van de Scorpio zal ingezet worden om Xbox One- en Xbox 360-games beter te laten draaien, zonder een speciale patch. Games zullen minder vaak onder de beoogde fps raken en screen tearing zal verholpen worden. Daarnaast zullen Xbox One-games die nu een dynamische resolutie hebben op de Scorpio draaien op de maximale resolutie en is de texture filtering beter. De Game DVR van de Scorpio maakt het mogelijk om beelden van games op te nemen in 4K en 60fps. Tot slot zullen laadtijden in Xbox One-games korter zijn dankzij extra cpu-kracht.

Opvallend is verder dat de Scorpio gebruik maakt van een hardware-implementatie van Direct X12 in de proce or, die de werkdruk van de cpu halveert. Ook ondersteunt de console Dolby Atmos- en Dolby Surround 7.1-geluid tandaarden.

Een prijs voor de nieuwe console is nog niet bekend. Volgens Mike Ybarra van Xbox is het apparaat bedoeld voor de "premium klant" en wordt Scorpio sowieso duurder dan PS4 Pro. Digital Foundry verwacht dat de prijs 499 dollar gaat worden, gebaseerd op de onthulde specificaties.

Eerder werd Middle-earth: Shadow of War als eerste game bevestigd voor Project Scorpio. Project Scorpio zal rond de feestdagen van dit jaar verschijnen. Phil Spencer heeft aangegeven dat de console op de E3 te zien zal zijn, maar dat tijdens Microsofts presentatie de focus zal liggen op games. Mogelijk wordt hiervoor nog een lo e presentatie gegeven waarin de Scorpio volledig onthuld wordt.

Media has no description

Blinde Nederlander wint match tijdens Street Fighter 5-toernooi

Tijdens het Sonic Boom-toernooi voor Street Fighter 5 in Spanje wist een blinde Nederlandse deelnemer een match te winnen.

De Nederlandse deelnemer, genaamd Sven, speelde als Ken en nam het op tegen een speler die met Akuma speelde. In een reeks van drie matches wist Sven door zijn agre ieve vechtstijl Musashi te overmeesteren door goed te luisteren en weinig ruimte tu en de vechters te laten komen.

Direct na Svens overwinning legde hij uit dat hij op zijn vijfde blind werd door de gevolgen van kanker. "Ik was bang dat ik nooit meer zou kunnen gamen, omdat ik blind werd, maar toen bracht Capcom Street Fighter 2 uit op de SNES en ik was enorm blij dat ik die game kon spelen door op het geluid af te gaan," aldus Sven.

Sindsdien heeft Sven verschillende Street Fighter-delen gespeeld, maar ook andere vechtgames, zoals Killer Instinct en Mortal Kombat. Bekijk het filmpje van zijn overwinning hieronder.

Aonuma: 'Open wereld wordt nieuwe standaard voor Zelda-games'

Eiji Aonuma, director van The Legend of Zelda: Breath of the Wild, heeft volgens Japanesenintendo.com in een interview met Japans tijdschrift Famitsu gezegd dat de open wereld-formule de standaard wordt voor de serie.

De Famitsu vroeg Aonuma: " Het maken van het volgende deel zal waarschijnlijk een nog lastigere taak worden, maar gaat dat een evolutie zijn van het open air-concept of wordt het een constructie waarbij je dungeons moet uitspelen?"

Zijn antwoord hierop was, volgens de Japanse vertaling: "Ik denk dat dit in de toekomst dat standaardvorm zal worden." Alicia van Gamer.nl heeft deze vertaling van Japansese Nintendo bevestigd.

Op dit moment wordt er gewerkt aan de dlc voor Breath of the Wild, waarvan er dit jaar twee verschijnen. De tweede, die deze winter moet verschijnen, breidt het verhaal uit en biedt een nieuwe dungeon.

Een recente patch van de game lijkt de framerate te verbeteren. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is nu beschikbaar voor Nintendo Switch en Wii U.

Media has no description

Warner Bros. werkt wellicht aan een rpg van Harry Potter

Warner Bros. Interactive Entertainment is op zoek naar medewerkers voor een nieuwe rpg van ontwikkelaar Avalanche Software. De benodigdheden betreffen onder andere voldoende kennis van Britse cultuur en grammaticale weergaven.

De omschrijving van de vacature luidt: "Warner Bros. Inc. zoekt een senior writer voor de Avalanche Story-afdeling. We zoeken een getalenteerde verhaalverteller met verstand van Britse cultuur en grammaticale weergaven. Sollicitanten moeten creatieve, gemotiveerde probleemoplo ers zijn, die het leuk vinden om samen te werken met andere schrijvers en ontwerpers om een meeslepend gameverhaal te creëren."

Avalanche Software maakte eerder licentiegames, zoals Disney Infinity, Cars en Toy Story 3. Ook het portfolio van Warner Bros. Games past bij de de opmerking dat schrijvers feedback zullen krijgen van "vertegenwoordigers van de franchise".

Speculaties op het internet noemen een Harry Potter- of Fantastic Beasts-rpg als mogelijke kandidaat. Tot slot heeft Avalanche Software nog een vacature openstaan voor een "AAA game" die gebruik maakt van de Unreal Engine 4.

Media has no description

PETA boos op Nintendo over koeien melken in 1-2-Switch

Dierenrechtenorganisatie People for the Ethical Treatment of Animals heeft in een brief aan Nintendo verontwaardigd gereageerd op het koeien melken in 1-2- Switch. President van de organisatie, Ingrid Newkirk, zegt dat de game ook de slechte omstandigheden waarin de koeien verkeren moet tonen.

"We hebben meer dan 35 jaar ervaring met het feit dat koeien worden uitgebuit voor hun melk en het is nooit zo prettig (als in de game). Kunnen we alsjeblieft wat realisme krijgen?"

Ook zegt Newkirk dat ze graag beelden zouden willen sturen van de "smerige omstandigheden waarin de beesten verkeren" en dat "Nintendo het fenomeen verheerlijkt en bijdraagt aan een industrie waarin dieren lijden."

Hieronder is de brief van Newkirk te lezen, die PETA via Facebook heeft gedeeld. Onze review van 1-2-Switch is via deze link te lezen.

Media has no description

Bioware zal representatie transgender-personage in Ma Effect aanpa en met update

Bioware heeft zich verontschuldigd voor de representatie van een transgender-personage in Ma Effect: Andromeda. In een toekomstige patch zal de kritiek van de community verwerkt worden.

De ontwikkelaar kreeg veel kritiek omdat een transgender-personage bij de eerste ontmoeting gelijk haar hele achtergrondverhaal vertelt aan de speler. Op Twitter reageerde de studio: "In Ma Effect Andromeda is een van onze niet-speelbare personages, Hainly Abrams, niet toegevoegd op een doordachte of zorgzame manier. We verontschuldigen ons aan iedereen die geraakt is door deze conversatie. Dit was nooit onze bedoeling en het was een ongelukkig bijproduct van een iteratief proces van gamedesign en een verandering in de structuur van gesprekken."

Om de kritiek te verwerken, zal Bioware het personage bijwerken in een toekomstige update. Hierna zal Hainly Abrams bepaalde informatie enkel aan Ryder onthuld worden als ze elkaar meer vertrouwen.

Lees hier de review van Ma Effect: Andromeda. Eerder deze week maakte Bioware bekend wat de inhoud van nieuwste patch is. Een aantal van de bekritiseerde problemen worden aangepakt, waaronder de gezichtsanimatie.

Oudste Zelda-screenshot voor de NES toont selectiescherm voor dungeons

In het pas gelanceerde boek 'Hyrule Encyclopedia' wordt een screenshot getoond van een vroege versie van The Legend of Zelda.

Ter viering van het dertigjarig bestaan van de Zelda-reeks werd Hyrule Encyclopedia vorige maand in Japan uitgebracht. Het boek bevat ruim tweeduizend items. In het eerste hoofdstuk wordt een screenshot getoond van de eerste The Legend of Zelda, waarin alleen een selectiescherm te zien is.

Uit de screenshot valt af te leiden dat The Legend of Zelda aanvankelijk geen openwereldgame zou worden, maar dat spelers uit kerkers konden kiezen. De screenshot werd eerder als schets getoond in een Iwata Asks-artikel uit 2013.

Zelda- programmeur Toshihiko Nakago had de schets gemaakt en de game had des tijds als titel 'Adventure Title'. De titel 'The Legend of Zelda' werd uiteindelijk bedacht door Shigeru Miyamoto. Bekijk de screenshot en de eerder verschenen schets hieronder.

Media has no description
Media has no description

Vergelijkingen met update voor Ma Effect: Andromeda tonen aanzienlijk verschil

Ma Effect: Andromeda heeft een patch gekregen die de ogen en gezichten van de personages verbetert. De extra details lijken een verschil te maken in hoe levendig personen ogen.

Hieronder zijn verschillende beelden te zien die de personages voor en na de patch vergelijken. Zo lijken de personages Addison en Evi een stuk geloofwaardiger dankzij verbeterde ogen. Verder lijkt Bioware ook de huid en make-up van de personages te hebben aangepast.

Andere verbeteringen in de patch zijn de mogelijkheid om autopilot-scenes over te slaan, verbeteringen in de loopanimaties van Ryder en een lagere prijs van decryption keys.

Media has no description
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou