Nieuws van de week: Ophef rondom NeoGAF en gameverslaving | Gamer.nl

Nieuws van de week: Ophef rondom NeoGAF en gameverslaving | Gamer.nl

Deze week zijn natuurlijk veel grote games uitgebracht. Op vrijdag zijn Super Mario Odyssey, Wolfenstein 2: The New Colossus en Assassin's Creed Origins gelanceerd. Daarnaast zijn er natuurlijk een hoop andere dingen gebeurd in gameland. Heb je het nieuws niet gevolgd? In dit artikel hebben het belangrijkste nieuws op een rijtje gezet.

Gameverslaving bestaat waarschijnlijk niet volgens onderzoek

Volgens een onderzoek aan de Universiteit Cardiff bestaat gameverslaving niet.

Er bestaat al lange tijd een discu ie over wat gameverslaving is en of het eigenlijk wel bestaat. De officiële Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders beschrijft Internet gameverslaving als "een conditie die nog nader onderzocht moet worden".

Hoewel onderzoekers vaak op zoek zijn naar bewijs voor het bestaan van deze verslaving is nu een studie, uitgevoerd door Netta Weinstein en collega's aan Universiteit van Cardiff, dat het tegendeel suggereert.

Volgens Weinstein, die een enquête liet invullen door in totaal 5.777 Amerikanen boven de achttien jaar die frequent online games spelen, waarbij de personen uit minimaal vijf van de negen criteria moesten voldoen in de categorie verslaving te pa en. Criteria zijn onder andere:

  • Liegen over hoeveel de persoon gespeeld heeft
  • Het in gevaar brengen van werk, carrière of educatie door gaming
  • Gaming gebruiken om stre te ontladen
  • De persoon in kwestie moet bezorgd zijn over eigen gamegewoonten in de span van een ongedefinieerde tijd

Veel van deze criteria zijn afgeleid uit de criteria waar drugsverslaafden aan moeten voldoen om gediagnosticeerd te worden met verslaving. Tijdens het eerste onderzoek waren er slechts negen mensen die aan minstens vijf van deze criteria voldeden. Na zes maanden bleek echter dat niemand meer in tot de categorie verslaafden behoorde en dat er slechts drie mensen waren met vier of meer symptomen. Ook bleek dat de meeste gamers zich minder zorgen maakten over hun eigen gewoonten rondom gaming.

Als resultaat zegt Weinstein dat er geen sprake is van een verslaving die vergelijkbaar is met drugsverslaving, aangezien gedrag over kortere periode (zes maanden) sterk lijkt te veranderen:

"We zien geen grote aantallen mensen met klinische problemen. De studie laat ook weten dat het zeker nog niet duidelijk is wat we dan als gameverslaving zouden moeten zien, vergeleken met drugsverslaving."

Volgens haar is overmatig gamen een resultaat van vaak tijdelijke aspect in iemands leven waar zij ongelukkig van worden of ontevreden over zijn, zoals een relatie of carrière. De enquête wijst er dus op, volgens haar, dat mensen die overmatig gamen slechts tijdelijk even proberen te ontsnappen aan hun problemen en zij gemakkelijker hun ontevredenheid een andere invulling kunnen geven dan echte verslaafden.

Keyboard

Kritiek

Volgens veel onderzoekers, zoals Daria Ku , een cyber-psycholoog, is een enquête niet de juiste manier om verslaving te onderzoeken, omdat mensen over het algemeen hun slechte gedrag verbergen. Kimberly Young, een klinische psycholoog gespecialiseerd in Internetverslaving, is er ook van overtuigd dat gameverslaving wel bestaat: "De emotionele motieven van verslaafde spelers die tot gaming leiden moeten grondig onderzocht worden. Ook moet er gezocht worden naar alternatieven om deze behoeften te bevredigen."

Vooralsnog is de discu ie dus nog in volle gang. Echter geeft het onderzoek van Weinstein wel een verfri ende kijk op wat gezien wordt als slecht gedrag in verband met gaming. Toch kan ook gezegd worden dat zelfs dit onderzoek naar fanatieke gamers een negatieve toon aanslaat: Online gaming als activiteit zou altijd uit een negatieve gevoelens voortvloeien.

Gaming Pro

Switch-dock met projector binnen dag gefinancierd

Een Switch-dock met een ingebouwde projector is binnen een dag gefinancierd via crowdfundingsite Indiegogo.

De dock wordt de OJO Projector genoemd en wordt ontwikkeld door YesOJO Studio uit Hong Kong. De ontwikkelaar had 30.000 dollar nodig. Op moment van schrijven is al meer dan 50.000 dollar opgehaald.

Switch-eigenaren kunnen hun console straks in de dock plaatsen, die vervolgens een beeld van 854 x 480 kan projecteren. Daarbij heeft de dock ook een batterij die de Switch drie keer volledig kan opladen, al kan het apparaat natuurlijk ook in een stopcontact van stroom worden voorzien.

De eerste backers zouden de OJO Projector al in december dit jaar moeten ontvangen.

Nintendo Switch

L.A. Noire schittert in 4K in nieuwe beelden

In een nieuwe trailer van de aankomende remaster van L.A. Noire is de game in een resolutie van 4K te zien.

De game is in 4K te spelen op zowel de PlayStation 4 Pro als de Xbox One X. Daar moet natuurlijk wel een geschikte televisie voor in het bezit zijn. De game komt tevens naar de Switch, al is daar geen 4K-ondersteuning. Wel bevat de Switch-versie HD rumble en touchscreen-ondersteuning.

L.A. Noire komt op 14 november uit. Het origineel is al geruime tijd beschikbaar op pc, Xbox 360 en PlayStation 3. In het spel zijn spelers een detective in het oude Los Angeles. De game wordt vooral geprezen om zijn gedetailleerde gezichtsanimatie.

Singleplayer-games zijn niet dood volgens Xbox-baas

Shannon Loftis, hoofd van Xbox Publishing, heeft in een gesprek met Gamespot haar visie gedeeld over de huidige staat van singleplayer-games.

Volgens Loftis zijn games met alleen een singleplayer-modus nog niet dood, maar is de haalbaarheid op economisch vlak steeds ingewikkelder. Als reden hiervoor wordt genoemd dat gamers ervaringen willen spelen van hogere kwaliteit, wat een hoger prijskaartje met zich meebrengt.

"Games maken gaat in het algemeen over een aantal dingen. Het gaat om ervaringen en het gaat om het vertellen van verhalen." Volgens de Xbox-baas zijn deze verhalen nog net zo centraal in het ontwikkelen van games als ze altijd zijn geweest. Als voorbeelden noemt ze Fallout 4, Horizon Zero Dawn en Microsofts eigen Ori-games.

Loftis verwacht dat singleplayer-games altijd blijven bestaan, maar dat deze minder prominent aanwezig zullen vanwege de realiteit van het bedrijfsleven. "Ik houd toch wel van het bouwen van een community rondom de ervaringen van deze games". Ze zegt op zoek te zijn naar een manier naar een gedeelde ervaring van singleplayer-games voor de Xbox-community.

Vorige week vertelde Shannon Loftis dat ze een "beetje in de war was" door de kritiek dat er weinig exclusives op Xbox One zouden zijn.

xbox controller

Voormalige leden NeoGAF richten ResetEra op

Nadat de eigenaar van het populaire internationale gamingforum NeoGAF is beschuldigd van seksuele intimidatie, hebben een groot aantal leden samen het nieuwe forum ResetEra opgezet.

Dit forum, dat bestaat uit veel oude leden van NeoGAF die zijn vertrokken, is nu live. Vooralsnog kunnen alleen langdurige leden van NeoGAF zich echter inschrijven. Wanneer dat is gebeurd, krijgt iedereen de kans om zich aan te melden. Er zijn nu al meer dan 7000 leden op het forum.

Na de beschuldigingen over seksuele intimidatie, ging NeoGAF tijdelijk offline. Inmiddels is het forum weer online. De oprichter plaatste vervolgens een statement waarin hij alle beschuldigingen ontkent.

ResetEra

Animal Cro ing: Pocket Camp voor iOS en Android onthuld

In een Nintendo Direct vanochtend werden de eerste beelden en informatie van de mobiele Nintendo-game Animal Cro ing: Pocket Camp getoond.

De game speelt zich af op een camping met bekende en nieuwe gezichten. Spelers moeten net als in de vorige Animal Cro ing-games vrienden maken met de bewoners en hun camper uitbreiden met meubels en andere items. Met de camper kan rondgereden worden en naar diverse locaties, zoals het strand en de bo en, gegaan worden.

In Pocket Camp kunnen spelers hun vriendschapsniveau met diverse dieren blijven verhogen. Als het niveau hoger wordt, kunnen deze dieren langskomen op het kamp van de speler. Dit levelsysteem is nieuw voor Animal Cro ing.

De game bevat verder multiplayerfunctionaliteiten, alsmede een nieuwe manier om te betalen, genaamd Leaf Tickets, waarmee meer crafting items gekocht kunnen worden. Deze Leaf Tickets kunnen met echt geld gekocht worden. Het spel zelf is wel gratis. Hieronder is de Direct te zien. De game moet ergens eind november voor iOS en Android beschikbaar komen.

MachineGames legt uit waarom Wolfenstein 2 geen multiplayer heeft

Ontwikkelaar MachineGames legt uit waarom Wolfenstein 2: The New Colo us geen multiplayer-modus bevat.

Tommy Tord on Björk, de designer van Wolfenstein 2, vertelde aan Gamesindustry.biz dat multiplayer alleen maar in de weg zou staan van het verhaal:

"De enige manier waarop we een verhaal kunnen overbrengen waarin spelers zich kunnen verdiepen is door alleen te focu en op singleplayer. Een multiplayer-component zou dit alleen maar in de weg zitten. Dat is namelijk wat er gebeurt als je twee dingen tegelijkertijd probeer te doen."

Ook al draait de gameplay van Wolfenstein voornamelijk om actie met geweren ziet MachineGames haar spellen niet als shooters, maar als actie-avonturen. "We hebben het gevoel dat onze games over veel meer gaan dan alleen maar schieten," vertelt Tord on Björk. De ontwikkelaar zet de setting en het verhaal dus boven de gameplay van Wolfenstein 2.

"Het is een fictionele setting, natuurlijk, en het is een krankzinnig verhaal, maar we proberen het zo eerlijk mogelijk te vertellen. Dat is ons doel," vertelt MachineGames, "Er zijn zo veel dingen die jullie niet zien. We zoeken de uitersten op van wat mogelijk is met Wolfenstein, terwijl we doorzetten wat de games zo speciaal maakt: de drama, de menselijke relaties, met donkere humor en geweld."

Of liefhebbers dezelfde kijk hebben op de focus van de Wolfenstein-franchise is nog maar de vraag. Echter heeft de ontwikkelaar nu wel duidelijk gemaakt waarom de aankomende Wolfenstein-game geen multiplayer bevat.

Eerder gaf Bethesda een trailer vrij waarin nazi-robots en Hitler belicht worden in Wolfenstein 2: The New Colo us. De game komt vrijdag 27 oktober uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc, waarna het spel in 2018 op Nintendo Switch verschijnt.

Wolfenstein

Rockstar dacht dat singleplayer-dlc voor GTA 5 'niet mogelijk of nodig was'

Grand Theft Auto 5 heeft nooit een singleplayeruitbreiding gekregen. Volgens een Rockstar-werknemer komt dit omdat het bedrijf dacht dat dit niet mogelijk of nodig was.

GTA Online, de online modus van Grand Theft Auto 5, heeft daarentegen wel veel updates gekregen. Director of design Imran Sarwar legt in een interview met Game Informer uit waarom GTA 5, in tegenstelling tot eerdere GTA-games, geen singleplayer-dlc heeft gekregen.

"Het was niet echt een bewuste besli ing, het liep nou eenmaal zo. We zouden in de toekomst graag meer singleplayer uitbreidingen doen. Als een bedrijf houden we enorm veel van singleplayercontent en geloven we er stellig in - zowel voor verhaalvertelling als het maken van een immersie wereld. De multiplayer kan daar niet aan tippen."

"Maar de singleplayer van GTA 5 was al gigantisch en erg compleet", vervolgt Sarwar. "Het waren eigenlijk drie games in één. Het kostte ook een jaar om de next-gen versie van de game te maken, en het online gedeelte had vel potentie, maar die potentie kostte ook veel resources. En dan zijn er ook nog de andere games waar we aan werken - vooral Red Dead Redemption 2. De combinatie van die factoren zorgde ervoor dat we een uitbreiding niet nodig of mogelijk achtten."

GTA

Originele Xbox-games vanaf vandaag speelbaar op Xbox One

In de loop van vandaag kunnen Xbox One-bezitters dertien verschillende originele Xbox-games spelen.

Microsoft kondigde eerder al aan dat de Xbox One backwards compatibility zou krijgen met originele Xbox-games, maar een releasedatum was nog niet bekend. De games in kwestie kunnen gespeeld worden met disk voor mensen die de spellen in het bezit hebben. Ook kunnen ze gekocht worden via Xbox Live. Daar betaalt met 9,99 dollar per game voor. Een prijs in euro's is op dit moment niet bekend.

Het gaat om de volgende games: Psychonauts, Star Wars: Knights of the Old Republic, Ninja Gaiden Black, Dead to Rights, Crimson Skies: High Road to Revenge, Fusion Frenzy, Prince of Persia: The Sands of Time, Black, Sid Meier's Pirates!, Red Faction 2, BloodRayne 2, Grabbed by the Ghoulies en The King of Fighters Neowave.

Het is de bedoeling dat er uiteindelijk nog meer games beschikbaar komen. Alle games krijgen een verbeterde resolutie van 1080p, alsmede verbeterde laadtijden en een betere framerate.


The Evil Within 2 heeft geheime first person-modus op pc

De pc-versie van The Evil Within 2 heeft een geheime first person-modus, zo hebben spelers ondervonden.

Om het eerstepersoonsperspectief in te schakelen, moeten spelers in de console commands 'pl_FPS 1' intypen. Vanaf dat moment is de complete game speelbaar in dit perspectief.

The Evil Within 2 is officieel niet ontwikkeld met dit camerapespectief in het achterhoofd. Hoewel het enkele bugs kan opleveren, maakt het de game nog enger, mede dankzij het feit dat spelers niet kunnen zien wat er achter zich gebeurt.

The Evil Within 2 is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou