Nieuws van de Week: Mobiele Harry Potter-game onthuld en PS5 en volgende Xbox pas over twee jaar | Gamer.nl

Nieuws van de Week: Mobiele Harry Potter-game onthuld en PS5 en volgende Xbox pas over twee jaar | Gamer.nl

In het nieuws van de week bekijken we wekelijks het belangrijkste nieuws. Wat is er deze week allemaal gebeurd in gameland?

IO Interactive werkt aan nieuwe Hitman-game

IO Interactive is bezig met een nieuwe Hitman-game, zo heeft men bevestigd.

De studio verliet dit jaar Square Enix en werd onafhankelijk, had vervolgens te maken met een slinkende werknemersaantal, maar is blijven werken aan het vorig jaar verschenen Hitman, waar nu een Game of the Year-edition voor beschikbaar is.

"We maken geweldige progre ie", vertelt CEO Hakan Abrak over een nieuwe Hitman-game. "We hebben spannende nieuwe features en een aantal nieuwe elementen voor de franchise. We kunnen niet wachten om er over te praten." Toch moet er nog gewacht worden: pas ergens in 2018 wordt er meer bekendgemaakt.

Microsoft gaat meer in first party-games investeren

Microsoft heeft de laatste tijd in mindere mate first party-games uitgebracht. Het bedrijf heeft vorig jaar de studio's Lionhead, bekend om Fable, en Pre Play losgelaten en de exclusive Scalebound geannuleerd.

Nu lijkt het erop dat Microsoft andere plannen heeft. Hoofd van Xbox Phil Spencer vertelt Bloomberg in een interview dat er plannen zijn om meer te investeren in first party-games, waarbij ook meerdere studio's worden gekocht en geopend. Phil Spencer geeft hierbij ook toe dat de investeringen in het maken van content hierbij onevenredig is geweest en is van mening dat dit een verbeterpunt is voor Xbox:

"We moeten groeien en ik kijk ernaar uit om dit te bewerkstelligen. Onze vaardigheid om content te creëren moet een van onze krachten zijn en we hebben niet altijd evenveel geïnvesteerd in first party-titels. We hebben zo onze ups en downs hierin."

Hoeveel en welke studio's precies gekocht en geopend worden is nog niet bekend. Ook is geen informatie gegeven over welke games dit plan betreft. Vooralsnog is het een abstract plan van Microsoft dat naar buiten is gebracht. Toch geeft het goede hoop op meer exclusieve, first party-content voor Xbox One.

Microsoft

EA koopt Respawn Entertainment, nieuwe Titanfall in de maak

Electronic Arts zal Titanfall-ontwikkelaar Respawn Entertainment kopen, zo is aangekondigd. Het bedrijf betaalt 151 miljoen dollar in direct geld aan Respawn. Daarnaast wordt er over vier jaar tot 164 miljoen dollar aan investeringen betaald aan werknemers. Als Respawn bepaalde doelen behaalt voor 2022, wordt er nog eens 140 miljoen dollar betaald.

Kotaku claimt dat de Zuid-Koreaanse uitgever Nexon een bod deed op Respawn. EA had daarna dertig dagen om over dat bod heen te gaan, wat het heeft gedaan.

Volgens EA's CEO Andrew Wilson past de studio perfect bij de mi ie van de uitgever om "uitzonderlijke en innovatieve nieuwe ervaringen te bieden. Nu het Respawn-team bij EA komt, hebben we plannen om in de toekomst nog meer geweldige dingen te bereiken."

Respawn Entertainment ontstond toen Infinity Ward-oprichters Vince Zampella en Jason West door Activision werden ontslagen. Respawn heeft Titanfall en Titanfall 2 ontwikkeld. De studio werkt nu aan een nieuwe Titanfall-game, een game gesitueerd in het Star Wars-universum en een virtual reality-ervaring.

Media has no description

Sony beloont verzamelaars PlayStation-trofeeën met tegoed

In de Verenigde Staten kun je nu PlayStation-tegoed winnen door trofeeën te verzamelen. Sony beloont gebruikers door PlayStation-tegoed te geven aan spelers die trofeeën verzamelen op PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita.

Beloningen zijn te winnen door punten te verzamelen. Als een speler 1.000 punten verzamelt wordt hij of zij beloond met 10 dollar PSN-tegoed. Verschillende trofeeën leveren een toepa elijk aantal punten op:

Zilveren trofee: 1 punt

Gouden trofee: 10 punten

Platinum trofee: 100 punten

Dit betekent dat spelers al 10 dollar ontvangen door het verzamelen van tien platinum-trofeeën. Jammer genoeg geldt dit systeem op dit moment alleen voor spelers in de Verenigde Staten. Er is nog niet bekend of een soortgelijk systeem later naar Europa komt.

PSN trophy

Studio achter Zelda-remakes zoekt mensen voor 'legende'

Grezzo, de ontwikkelaar van diverse Zelda-remakes, zoekt nieuwe werknemers voor een nog onbekende game.

De Japanse studio is vooral bekend om zijn werk aan de 3DS-remakes van The Legend of Zelda: Ocarina of Time en Majora's Mask. Het bedrijf zoekt nu mensen die kunnen werken in Unreal Engine 4 en vraagt op zijn Japanse website: "Wil je samen een legende maken 2?" De 2 aan het einde werd ook gebruikt toen er werd gezocht naar werknemers voor Majora's Mask 3D.

Het is mogelijk dat Grezzo aan een Zelda-remake voor Switch werkt, maar het kan ook iets anders zijn. De oprichter van Grezzo, Koichi Ishii, was toen hij werkzaam was bij Square de regi eur van Secret of Mana en Legend of Mana. Square Enix lijkt daarbij hernieuwde intere e te hebben in deze franchise, dus mogelijk helpt Grezzo een handje. De studio maakt daarnaast ook diverse andere games, waaronder de onlangs verschenen 3DS-game Ever Oasis.

Media has no description

Pokémon Go-ontwikkelaar onthult mobiele Harry Potter-game

Na geruchten heeft Niantic het bevestigd: de studio werkt aan een mobiele Harry Potter-game.

Het spel heet Harry Potter: Wizards Unite en moet ergens in 2018 op smartphones uitkomen. Volgens de ontwikkelaar van het populaire Pokémon Go, kunnen spelers in Wizards Unite "toverspreuken leren, hun eigen steden en wijken ontdekken en daar tegen legendarische beesten vechten en samenwerken met anderen om krachtige vijanden neer te halen". De game lijkt dus elementen uit Pokémon Go en Niantic's vorige game Ingre over te nemen.

Wizards Unite maakt daarbij gebruik van "gloednieuwe augmented reality-technologie op smartphones, zodat spelers de echte wereld door een magische lens kunnen bekijken".

Harry Potter: Wizards Unite moet de eerste Harry Potter-game worden in een nieuwe reeks titels gebaseerd op de franchise van Warner Bros. De uitgever heeft een speciaal label hiervoor opgericht, genaamd Portkey Games. Nieuwe Harry Potter-games moeten zowel naar mobiele platformen als consoles en pc komen.

Ubisoft verwacht PS5 en volgende Xbox pas over 'minimaal twee jaar'

Yves Guillemot, CEO van Ubisoft, heeft aan investeerders laten weten dat de volgende generatie consoles van Microsoft en Sony voorlopig nog niet op de markt worden gebracht.

Guillemot zegt dat het bedrijf gelooft dat de nieuwe PlayStation- en Xbox-consoles pas over "minimaal twee jaar" gaan verschijnen. Hij vertelde aan investeerders: "Met Sony die vorig jaar de PlayStation 4 Pro lanceerde en Microsoft die dit jaar de Xbox One X uitbrengt, denken we dat het nog minimaal twee jaar gaat duren voordat iets nieuws gaat komen." Guillemot zegt wel dat dit "onze perceptie is" en geen geheime informatie over de eventuele PS5 en volgende Xbox heeft.

Ook zegt de CEO dat hij een fan is van de sterkere versies van de PlayStation 4 en Xbox One: "We vinden het echt fantastisch dat Sony en Microsoft meer kracht in hun machines stoppen, en gebruikmaken van de evolutie van technologie om onze ontwikkelaars betere games voor onze spelers te laten maken".

Tevens liet Guillemot aan investeerders weten dat hij denkt dat singleplayer-games nog een toekomst hebben, ondanks de vele multiplayer-games als For Honor, Rainbow Six Siege en The Division van de ontwikkelaar. Een voorbeeld hiervan is A a in's Creed Origins, die vooralsnog twee keer zo veel exemplaren als de vorige game uit de serie heeft verkocht in dezelfde periode.

Ubisoft

A a in's Creed Origins-dlc Trials of the Gods nu beschikbaar

De eerste uitbreiding voor A a in's Creed Origins, genaamd Trials of the Gods, is nu beschikbaar.

In deze dlc kunnen spelers het elke week tegen een andere Egyptische God opnemen. Anubis is de eerste, zo blijkt uit onderstaande video. Iedereen kan met de dlc aan de slag, al is het wel aan te raden dat spelers rond de level 40 zijn.

Spelers die het wekelijkse gevecht tegen een God mi en, hoeven zich geen zorgen te maken. Volgens Ubisoft is het op een later moment alsnog mogelijk om tegen de verschillende eindbazen te vechten.

Anthem-ontwikkelaar geeft mening over lootboxes

Recentelijk is er veel kritiek op lootbox-systemen die in steeds meer games te vinden zijn. Zo is er veel ophef over lootboxes in Star Wars Battlefront 2 en Middle-earth: Shadow of War, maar ook Call of Duty: WW2. Veel gamers zijn bezorgd over de gevolgen van deze systemen op de kwaliteit van gameplay.

Met deze kritiek klinkt er ook veel zorgen bij mensen die uitkijken naar BioWare's aankomende online shooter Anthem. Brenon Holmes, creative director van de game, heeft op Reddit zijn mening gegeven op lootboxes en beantwoordt hiermee de vragen van fans:

"Ik heb jullie gehoord. We zijn er op dit moment veel over aan het praten. Ik kan er nog niet veel over naar buiten brengen, maar het blijft een doorlopende discu ie. Als het helpt moet je je bedenken dat wij ook gamers zijn en dat een deel van het team dezelfde standpunten inneemt over dit onderwerp als jullie en worden jullie zeker gerepresenteerd binnen dit team."

Toen hij gevraagd werd zijn persoonlijke mening te geven op het onderwerp zei hij:

"Ik denk dat het te maken heeft met de filosofie rondom het onderwerp. Het eerste waar mensen naar kijken is de waarde van de "zweet valuta" (moeite die in een game gestopt wordt) ten opzichte van premium valuta. Persoonlijk prefereer ik games waarin de ratio tu en deze twee valuta in balans is. Dat wil zeggen dat ik op redelijke wijze aan items kan komen door gewoon te spelen. Persoonlijk heb ik er een hekel aan wanneer spullen alleen beschikbaar zijn met premium valuta."

anthem

Marketing-baas ziet nieuwe generatie Xbox nog wel gebeuren

Hoofd van Xbox Phil Spencer heeft eerder aangegeven dat de komst van Xbox One X het einde van consolegeneraties zou betekenen. De vraag die velen zichzelf hierna stelden is of dit dan ook betekende dat er geen nieuwe Xbox-console meer zou komen.

Nu geeft Albert Penello aan in een interview met IGN dat dit een verkeerde gedachtegang is. Microsoft is niet van mening dat de komst van de Xbox One X het einde van generaties betekent en dat er geen nieuwe console meer komt. In plaats daarvan betekent het dat we op andere manier naar generaties moeten kijken dan voorheen; waar eerst een concrete scheiding was tu en de verschillende generaties consoles komen we in een tijdperk waarin de nieuwste generaties altijd compatible zullen zijn met vorige generaties:

"Het is maar de vraag hoe het allemaal zal lopen. Ik bedoel, het is allemaal deel van een groot experiment waar ook Sony mee bezig is. Op dit moment zijn we aan het kijken hoe we vertrouwen op kunnen bouwen bij de consument dat alles naar behoren werkt en dat mensen, inclusief ontwikkelaars, hun weg kunnen vinden in dit nieuwe ecosysteem."

Een nieuw ecosysteem betekent echter niet dat er geen nieuwe Xbox meer komt:

"Ik geloof dat technologie zich altijd in stappen ontwikkelt, dus in zekere zin zal ik altijd over generaties te spreken zijn. Volgens mij hebben wij ook nooit beweerd dat consolegeneraties zouden verdwijnen met de komst van dit nieuwe systeem. Het idee over hoe compatibility werkt gaat echter wel veranderen. We gaan naar een nieuwe standaard waarin alle consoles compatible blijven met vorige systemen. Mocht er een nieuwe Xbox-console komen, dan denk ik ook dat compatibility een belangrijkere focus wordt. En daar horen stappen in hardware-ontwikkeling nog steeds bij."

Media has no description

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou