FIFA 14 is een goede game. Goede graphics, speelt lekker, Ribery kan hard rennen en Ronaldo kan alles. Niemand slaat echter nog stijl achterover van een nieuwe FIFA-game. Stagnatie is een begrip dat binnen de franchise de laatste jaren de kop opsteekt. Dit heeft deels te maken met luiheid, maar voor een groter deel ook met de beperkingen van de current - of is het nu vorige - gen. De laatste reden is bij het volgende deel in ieder geval geen excuus meer, want FIFA 15 verschijnt ook op de next-gen-consoles. Dit betekent dat we vooral qua graphics en animaties vuurwerk mogen verwachten. Natuurlijk zijn we over de gameplay ook nooit helemáál tevreden, dus op dat gebied hebben wij eveneens wensen voor de mannen van EA.

Graphics

Zonder publiek is er geen voetbal. Het publiek in de FIFA-games is echter dusdanig lelijk dat het weinig eer doet aan die uitspraak. Vanwege de beperkingen van de oudere hardware is dat echter een snel gemaakte concessie. We zien liever een mooie voetbalgame met lelijk publiek, dan een middelmatig voetbalgame met mooi publiek. De extra rekenkracht van de next-gen maakt een einde aan dit probleem. Wij verwachten van FIFA 15 dat het er zowel op als om het veld fantastisch uitziet.

 

De realistische animaties zijn al jaren een speerpunt van FIFA. Vergeleken met concurrent Pro Evo lopen ze op dat gebied flink voor. Toch komen er elke wedstrijd wel een aantal belachelijke botsingen of bizarre tackles voorbij. Op dit gebied moet FIFA 15 grotere stappen kunnen zetten. Niets is zo vervelend als de inleving in een spannende wedstrijd te verliezen door een totaal onrealistische beweging van een speler of een keeper die door z’n doelpaal heen duikt.

Gameplay

Niet al onze wensen hebben te maken met de kracht van de nieuwe hardware. Ook op speltechnisch gebied hebben wij aanmerkingen. Veel spelers zijn niet blij met de effectiviteit van een hoge steekpass bij FIFA 14. Terwijl het deels een oplossing biedt voor het totaal onrealistische druk zetten dat de beste verdedigingsstrategie is bij de meeste FIFA-games, maakt het iemand vrij voor de keeper zetten simpelweg te eenvoudig. Natuurlijk is het niet vreemd dat Ronaldo weleens uit de rug van z’n mannetje wegloopt bij een lange bal, maar het moet niet zo zijn dat het 30% van de gevallen gebeurt en ook bij veel mindere goden. Verdedigen is in het voetbal makkelijker dan aanvallen en de huidige effectiviteit van een hoge steekbal is geen realistische representatie.

Een ander punt bij FIFA 14 is de stroperigheid. Spelers hebben af en toe ontzettend veel tijd nodig om een bal te controleren. Natuurlijk is het logisch dat Tommy Beugelsdijk een lange bal niet dood op z’n wreef legt, maar bij Messi verwacht ik toch wel wat meer souplesse dan in FIFA 14 af en toe het geval is. Het doel van dit tragere spel is realisme en dat is een goed streven. Bij FIFA 14 is het echter net te ver doorgeslagen en is het af en toe gewoon hinderlijk. De snelheid van het spel mag daarom bij FIFA 15 weer iets omhoog gegooid worden.

Willekeurige wensen

Dat EA op sommige vlakken is doorgeslagen in het doorvoeren van realisme wordt ook op andere gebieden duidelijk in FIFA 14. Zo is het de eerste twee keer leuk dat een speler snel achter de bal rent om een ingooi te nemen, maar wordt het nogal vervelend als hij het ook doet wanneer de bal dertig meter weg stuitert en hij het leer vervolgens niet eens kan vinden. Dan liever even een halve seconde een zwart scherm en een speler die met de bal boven zijn hoofd aan de zijlijn staat. Deze kan in de categorie 'leuk geprobeerd, maar niet meer doen'.

 

Nog een klacht uit dezelfde categorie is de scheidsrechter. Bij voetbal staat deze scheidsrechter wel eens in de weg. Dat ervaren spelers en toeschouwers als zeer irritant. Het prachtige van games is dat een ontwikkelaar ervoor kan zorgen dat de bal simpelweg door de scheidsrechter heen gaat als hij in de weg staat. Dit is misschien minder realistisch, maar een in de weg staande scheidsrechter heeft naar mijn mening geen plaats op een virtueel voetbalveld.

Een nog steeds bestaande frustratie van mijzelf is spelers die online weggaan als ze op achterstand staan. Het feit dat de wedstrijd voor mij telt als winst interesseert me eigenlijk vrij weinig. Als ik na een paar mooie aanvallen na een half uur 3-0 voor sta, wil ik de tegenstander met een gigantisch pak slaag naar huis sturen. Een simpele oplossing hiervoor is er één die gebruikt wordt in online RPG’s. Bij het verlaten van een spel kan je het komende kwartier geen nieuw spel beginnen. Dit zorgt er misschien voor dat de lafaards online eindelijk mannen worden en die 11-0 nederlaag gewoon incasseren.

Het laatste punt waar ik graag een verbetering in wil zien, is de spelerscarrière. Bij deze modus moeten de mannen van EA echt eens een kijkje nemen bij de NBA 2K-serie. Mijn liefde voor voetbal is ruim 15.000 keer zo groot als mijn liefde voor basketbal. Toch heb ik bij elkaar honderden uren gestoken in de My Player-modus van NBA en misschien een stuk of tien in die van FIFA. Het is simpelweg minder bevredigend en dat is ontzettend zonde, want wie wil er nou niet uitgroeien tot internationaal topvoetballer?

Mis je in dit stukje een aantal zaken die je ook graag toegevoegd of geschrapt ziet in de volgende FIFA, of ben je het met een aantal dingen totaal niet eens? Laat het weten in de comments.