Tegenvallende verkoopcijfers van nieuwe intellectuele eigendommen forceren uitgevers om hun strategieën te wijzigen. Waar eens ruimte werd gecreëerd voor nieuwe ideeën, is nu enkel nog ruimte voor vervolgen. Inspiratieloze, geldproducerende vervolgen. Maar waarom zou je ook op een concept proberen te innoveren als de basis zichzelf al bewezen heeft rendabel te zijn? Probeer niet iets te repareren wat niet stuk is, lijkt het motto te zijn.

Daarom is mijn blik al sinds enige tijd op de onafhankelijke ontwikkelaars gericht. Vanuit die hoek komt al jaren de meeste innovatie. Er komen uiteraard ook genoeg slappe aftreksels van bestaande AAA-titels uit de handen van eenzame zolderkamerontwikkelaars, maar er zijn genoeg individuen met de passie, kwaliteiten en het geduld om onze hersenen te kietelen, onze zintuigen te prikkelen en het kwijl uit onze mond te laten lopen.

Voorbeelden van geweldige spellen die ik recentelijk gespeeld heb, zijn VVVVVV en Solium Infernum. Beide spellen zijn voornamelijk door één persoon gemaakt en dat mag bewonderenswaardig heten. Wanneer de gameplay mij dan ook nog eens beter kan bekoren dan, laat ik eens met gevaar voor eigen leven zeggen Modern Warfare 2, ben ik verkocht. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten. VVVVVV kost net tien euro en voor Solium Infernum tel je hooguit vierentwintig euro neer. Enige kanttekening die je bij VVVVVV kan plaatsen, is dat het spel binnen drie uur toch wel echt uitgespeeld is. Solium Infernum daarentegen biedt je dagenlang, nee, maandenlang plezier. Ik denk dat een aantal van onze vaste forumbezoekers dit kunnen beamen.

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen onder de grote uitgevers. Het voormalige Kwaad, Electronic Arts, heeft zich de laatste jaren positief onderscheiden door nieuwe concepten een kans te geven. Jammer genoeg is deze positieve ontwikkeling niet door ons consumenten beantwoordt in de vorm van klinkende verkoopcijfers. Mirror's Edge en Dead Space deden het best aardig, maar bij lange na niet goed genoeg. Gelukkig gooit het nieuwe EA onder leiding van John Riccitiello niet zo makkelijk de handdoek in de ring en kunnen we dit jaar hopelijk nog Dead Space 2 verwachten.

Deze sentimenten werden opgeroepen toen ik vandaag het nieuws las dat de Japanse ontwikkelaar Cing failliet is verklaard. Een gemis voor de industrie en voor ons gamers. Met Little King's Story voor de Nintendo Wii hebben ze het afgelopen jaar wellicht één van de beste games gemaakt die niemand speelde. Ook Hotel Dusk: Room 215 voor de Nintendo DS is een prachtige game. De opvolger hiervan, Last Window, zal door het faillissement misschien nooit het levenslicht zien aan deze kant van de wereld en dat is enorm zonde. Rest mij te zeggen: Cing is dead. Long live Cing!