Ik wordt altijd moe van deze discussies. Ik snap wel dat uitgevers voor een abonnementsvorm gaan. Het biedt een constante stroom van inkomsten om het spel verder te ontwikkelen en alles te onderhouden.
Dat is iets wat veel mensen volgens mij over het hoofd zien. Het feit dat alles onderhouden moet worden. Neem een voorbeeld aan de grote bekende (je weet wel welke ik bedoel). Heb je eens gekeken hoeveel realms (speelwerelden) er zijn? Voor die grote zijn er in Europa al 133 realms. En echt niet dat alle drie die Realms op 1 server draaien. Ik gok dat er per Realm minimaal 8 tot 10 servers draaien om er voor te zorgen dat jouw spelervaring optimaal zijn. Als je nagaat dat het spel inmiddels 10 jaar oud en de server al ettelijke keren zijn geupgradet en vervangen gaat hier ook een smak geld naar toe.
Kijk ook eens naar de ontwikkelkosten van een spel. Dit soort spellen maak je niet in twee jaar tijd. Als je nagaat dat de grote bekende een ontwikkeltijd van 5 jaar heeft gehad waarin geen geld verdiend is aan de game. Aan dit spel hebben honderden mensen gewerkt voordat het überhaupt op de markt kwam. Natuurlijk is het team in de loop der jaren gekrompen en zijn er mensen weg gegaan en mensen op andere projecten gezet maar ze hebben wel degelijk geld gekost. Dan heb je nog de patches die uitkomen. Die krijg je er bij voor die prijs die je per maand betaald. Je krijgt er nieuwe gebieden, instances, raids, etc voor terug.
Je hebt natuurlijk ook gratis MMORPG's. Nou ja gratis, vaak zit er bij die F2P MMO's een heerlijk addertje onder het gras. Zo kan je bij de één maar twee karakters aanmaken en bij de ander heb je een beperkte inventory waardoor je uit frustratie toch maar geld uitgeeft aan het spel om het spel te kunnen spelen zoals de ontwikkelaars het voor ogen hebben. Natuurlijk is dat niet bij elke F2P titel. Kijk eens naar de grootste 'gratis' MMORPG (ja diegene die je eerst moet aanschaffen waarna je gratis kan spelen). Die heeft het wel goed voor elkaar hoor ik je zeggen. Maar ook van spelers uit die hoek krijg ik regelmatig het signaal dat het toch niet is zoals ze hadden verwacht en toch weer stoppen en op zoek gaan naar een andere.
Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden waarbij het abonnement niet werkt. Kijk maar naar Age of Conan, Star Trek online, LOTRO, Aion, Tera en nog een paar. Deze zijn inmiddels F2P met diezelfde nare restricties. Nee geef mij maar een spel dat uitgebalanceerd is en ik niet bang hoef te zijn dat ik niet verder kan omdat ik achter een betaalmuur terecht kom of dat ik een tegenstander tegenkom die een wapen heeft waar ik alleen maar van kan dromen omdat ik het er niet voor over heb om 40 euro uit te geven aan één wapen. Want in mijn ervaring loop je daar vroeg of laat tegenaan in F2P MMORPG. En ja, er zullen er vast een paar bij zitten die het niet hebben, maar op de een of andere manier bekoren die qua gameplay niet zoals die andere grote spellen waar je maandelijks voor moet betalen.
Reacties op: To Pay or not to P(l)ay
Untitled Player
Zelfde vind ik van Diablo. Vind het zelf gewoon fijner als je een spel koopt en dan niet vast zit aan abbonementen.
CoMPegasus
Wat ik ook jammer vind is dat ze meteen tot lvl 80 zijn gegaan. Waarom niet lvl 60 en dan met uitbreidingen opkrikken. Ach het is allicht beter dan de lvl 15 van GW 1.
Untitled Player
Je kon in GW1 trouwens lvl 20 worden, niet dat dat veel hoger is maar ach.
Ben blij dat ik Diablo III heb ontdekt die wel goed alleen te spelen is.
-JK-
heb geen idee waarom het beter is dan de andere (voor mij). Op 1 of andere manier boeit het me gewoon. Maar ik kan niet zeggen waarom. Want de gameplay is houterig, als melee kan je niks raken wat beweegd, het verhaal is niet geloofwaardig of interessant enzo. (ok die zin was misschien niet goed geformuleerd
Ik vind het leuk om te spelen en wil er best geld per maand voor neerleggen. TOTDAT ik er achter kwam dat het meer op werken begint te lijken ipv ontspanning. Je kan in dat spel namelijk een "hoofdwapen" upgraden. eerst is tie lvl 80 dan moet je kei moeilijke bosses killen en dan word tie 90. Door maanden lang kut events te doen word tie 100 en na nog meer kut events en grind fests gaat tie glimmen. Dan denk je dat je er eindelijk bent en dan kan tie nog naar 110 door dagelijks een repeateble quest te doen met een mix van enchanten. Als mijn gametime afgelopen is dan hou ik er denk ik mee op. Ze houden je een beetje aan het lijntje.