Review: New Super Mario Bros. 2 | Gamer.nl

Deze nieuwste Mario-game begint als zo velen beginnen, namelijk met de zoveelste ontvoering van Prince Peach. Uiteraard is Bowser weer degene die de prinses meegenomen heeft naar zijn kasteel. Aan jou de taak om Peach uit de kwaadaardige handen van Bowser te bevrijden, maar voordat het zover is, zul je eerst zijn kinderen moeten verslaan in de vijf werelden die aan Bowser’s wereld vooraf gaan. De opzet is tot nu toe nog identiek aan het origineel, zelfs de thema’s van de werelden zijn hetzelfde. Zo is de tweede wereld een grote woestijn, kent de vierde wereld een winterlandschap en natuurlijk zit de laatste wereld vol met lava. Iedere wereld heeft een aantal levels die je moet doorlopen om tot het kasteel te komen en het op te kunnen nemen tegen één van Bowser’s kinderen of Bowser zelf. Halverwege kom je ook nog een toren tegen met een middenbaas, maar deze is altijd hetzelfde en kennen we al uit andere New Super Mario Bros.-games. Het zijn namelijk de triceratopsen die vuurballen spuwen en de grond onder je laten verdwijnen door hard te stampen. Het was nooit moeilijk om ze te verslaan en dat is het nog steeds niet. Ik vind het jammer dat ze niet iets anders hebben verzonnen, want ik heb het nu wel gehad met die prehistorische pestbeesten. Naast de standaard levels zijn er ook nog verborgen levels. Deze kun je alleen bereiken door een geheime uitgang te ontdekken in bepaalde levels. Als je deze ontdekt dan verschijnt het verborgen pad op de overworld, waar ook de verschillende paddenstoelhuisjes weer van de partij zijn.

Tot nu toe is de game vrijwel hetzelfde als het origineel, alleen de levels in de werelden kennen een ander design. Het probleem hiermee is, dat het design van de levels achteruit is gegaan ten opzichtte van het origineel. Het is allemaal net te rechttoe rechtaan en het lijkt een beetje ongeïnspireerd. Ze hadden iets meer tijd en moeite in het leveldesign mogen stoppen. Natuurlijk zijn er ook gewoon levels waar het design heel goed van is. Het wi elt per level. Hetgeen dat het spel een beetje redt, is de ietwat nieuwe insteek. Het is nu namelijk niet alleen het doel om Peach te redden, maar ook om één miljoen muntstukken te verzamelen. Dit is natuurlijk een behoorlijk hoog bedrag en daarom heeft Nintendo ervoor gezorgd dat je in ieder level honderden munten kunt verzamelen. Zo kun je natuurlijk de munten pakken die als vanouds door het level verspreid liggen, maar het regent ook regelmatig munten, komt het als een douche op je neer uit een pijp en zelfs vijanden werpen je soms munten toe. Dit laatste doen ze natuurlijk niet vrijwillig, maar hier zorg je zelf voor als je door een gouden ring springt. Alles verandert dan in goud en zelfs Lakitu strooit met munten, terwijl hij normaliter alleen maar Spinies naar beneden smijt. Ook is er een nieuwe power-up te vinden, die jou het munten verzamelen iets makkelijker maakt. Er is namelijk een gewone Fire Flower te vinden, maar er is nu ook een Golden Flower. Dit werkt hetzelfde, maar iedere keer als je een vijand doodt, krijg je er vijf munten voor en als je er normale blokstukken mee raakt, dan veranderen deze in munten. Het is dus heel goed te merken dat het in de levels heel erg gaat om het verzamelen van munten, waardoor je ook nog eens heel veel levens krijgt, dus bang voor een game-over scherm hoef je niet te zijn.

Er is dus een nieuw doel bijgekomen en dat redt de game voor een groot gedeelte. Het zorgt ervoor dat je de levels graag wilt herspelen. Op het grafisch vlak is er echter weer weinig veranderd. De stijl is natuurlijk hetzelfde gebleven, het is dan ook dezelfde serie, maar het is allemaal net wat scherper dan op de DS. Natuurlijk ondersteunt ook deze game de 3D-functie, maar dat is hier duidelijk een gimmick. Je hebt de 3D-functie helemaal niet nodig om de game goed te kunnen spelen en het is ook niet heel goed uitgewerkt. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom je iets toevoegt dat bij voorbaat al overbodig is. Dan wordt het namelijk een verhaal van 3D erin doen voor de 3D, wat tegenwoordig bij veel films het geval is. Een driedimensionale kijk in de wereld van Mario is prima, maar zorg dan wel dat het een toevoeging is, zoals in Super Mario 3D Land. Daar had het ook echt een duidelijke functie. Ik heb de game dan ook zonder 3D gespeeld. Ook leek het erop dat ik de game op de makkelijkste moeilijkheidsgraad speelde, want het was net iets te makkelijk om de levels te voltooien en de eindbazen te verslaan. Het had leuk geweest als de game iets meer uitdaging had geboden. De eindbazen hebben bijvoorbeeld een heel voorspelbaar patroon en die versla je in een paar seconden. Alleen Bowser zal de eerste keer nog een redelijke uitdaging zijn.

Gelukkig is het spelen van de game erg plezierig en het verkennen van iedere level nog steeds een feest. Het is niet de uitdaging die je terug laat komen voor meer, maar het speelplezier, want dat is er nog altijd. Het speelplezier komt vooral voort uit de replaywaarde. Zo moet je wel een hele tijd blijven spelen om die miljoen munten te verzamelen, maar eerlijk gezegd ben ik dat inmiddels behoorlijk beu. Leuker vind ik het verzamelen van alle Star Coins en Moon Coins. In iedere level zitten er drie grote coins verstopt. In acht van de negen werelden zijn dit Star Coins, maar in één wereld, de Star World, zitten in ieder level drie Moon Coins verstopt, maar het idee is hetzelfde. Sommige van deze munten zitten erg goed verstopt in de levels en het is leuk om een level nog een keer te spelen en alle geheimen ervan te ontdekken. Het zou nog leuker geweest zijn als ik dit samen met een vriend had kunnen doen. Dit kan ook wel, maar dan had ik iedere keer naar een vriend toe moeten gaan. De coop is namelijk alleen offline speelbaar en dat is een gemiste kans. Kom op Nintendo! Het is het jaar 2012! Het lukte jullie wel om Mario Kart 7 een online functie te geven en dan deze game niet? Zonde, want de vriend waar ik de game graag mee had gespeeld, woont niet bij mij in de buurt en nu kunnen we dus niet samen spelen. Een online coop had er ook voor gezorgd dat ik nu waarschijnlijk nog steeds munten aan het verzamelen was. Ik had het dan minder snel zat geweest, want samen spelen is nu eenmaal leuker dan alleen, zeker als je de game al hebt uitgespeeld.

Ik kan nu natuurlijk heel streng gaan zijn voor deze game, want het biedt te weinig vernieuwingen. Toch is de game nog steeds erg leuk om te spelen en het aanschaffen zeker waard. Het is gewoon jammer dat ze er net niet dat beetje extra voor gedaan hebben, zoals voor ieder level echt een fantastisch leveldesign maken of een online coop regelen. Mijn hoop is dan ook gericht op de DLC die gepland staat, want wellicht dat daar nog iets heel moois uit voort gaat komen. Maar mocht het nu zo zijn dat je nog geen Mario-game voor je 3DS hebt en je moet kiezen tu en New Super Mario Bros. 2 of Super Mario 3D Land, dan zou ik absoluut de tweede boven de eerste verkiezen. Die game is namelijk veel innovatiever en het avontuur voelt echt nieuw aan en dat is nu juist wat New Super Mario Bros. 2 mist.

Cijfer: 7