Preview: Red Faction: Guerilla | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Volition heeft nou niet bepaald een reputatie voor serieuze games. Vooral Saints Row 2 is zo over-the-top als het maar kan. Toevallig is dat ook de kracht van de game. Red Faction: Guerilla is eigenlijk niet zo veel anders. Moet ik meer zeggen als een struisvogelhamer?

Na de exclusieve demo opgestart te hebben, kom je meteen terecht in een filmpje, met zo'n veel te zware stem die je altijd hoort in filmtrailers, je kent het wel. Of Volition het zo bedoeld of niet, de stem is eigenlijk in vreselijk groot contrast met het filmpje, wat het redelijk lachwekkend maakt. Maargoed, eenmaal in het hoofdmenu aangekomen krijg je de onontkoombare optie om de demo te spelen.

En die demo bestaat in principe uit één redelijk korte mi ie, die in drie stukken verdeeld is. Als je spawnt, doet één ding meteen opvallen, de spelomgeving is verdacht rood. En dat is niet gek, de game speelt zich af op Mars. Het past goed bij de game en het brengt een leuke sfeer op. De omgeving is om die reden zeker een pluspunt. Iets anders dat opvalt, is het feit dat rechtsboven een timer van tien minuten loopt. De vraag is of dit alleen voor de demo geldt of dat deze timer zich ook bevind in de volledige game. Jammer genoeg kan ik deze vraag niet beantwoorden.

Na een aantal seconden kom je erachter dat je maximaal vier wapens tot je beschikking hebt, waarvan er drie meteen tot je beschikking zijn. Ten eerste het wapen waar je mee spawnt, de Sledgehammer. Alleen al de kracht van die hamer geeft aan dat het niet bepaald realistisch is. Het tweede wapen is de A ault Rifle, het beste vergelijkbaar met die uit Ma Effect. Het andere wapen is iets wat we herkennen uit Saints Row 2: Satchel Charges. En ja, ook deze plakken aan alles, en dus ook aan mensen. Het blijft briljant om ze paniekerig rond te zien rennen en ze vervolgens op het moment dat jij wilt te laten ontploffen. Het liefste natuurlijk vlakbij zijn eigen maatjes, of een gebouw. Dat laatste heeft natuurlijk het gevolg dat hij na zijn dood nog eventjes geplet wordt door tientallen kilos beton.

En zo zijn we bij het onderwerp aangekomen waar de hele Red Faction-franchise om draait: destructie. Alsjeblieft, vergeet Battlefield: Bad Company met zijn 90%. Red Faction gaat daar dik overheen met zijn 100%. En dat niet alleen, de levels staan ook echt vol met gebouwen en objecten die gesloopt kunnen worden. Torens hoger als de Euromast neerhalen? Absoluut geen probleem.

Maar even terug naar de mi ie. Zoals ik al zei, hij is in drie stukken verdeeld. In het eerste deel is je doel om een zogenaamde Walker te stelen. Op de minimap staat meteen waar je heen moet, en daar ga je vanzelfsprekend heen. Hoewel er meerdere wegen mogelijk zijn, je komt altijd wel wat tegenstanders tegen die je het leven zuur maken. In het begin is dit alleen in de vorm van soldaten die met geweertjes op je schieten. Met het wapengerei wat je bij je hebt mag dit geen probleem zijn. Het plezier in dit stuk is dan ook vooral de manier waarop je het doet. Ga je voor de effectieve manier: gewoon wat plasma in hun hoofden planten? Of ga je voor de explosieve manier: een Satchel Charge naast of op hem planten? Of de leukste manier: schiet op je tegenstander, waardoor hij ergens gaat schuilen, en blaas vervolgens dat object op, inclusief hem.

Wat je ook doet, hoe je het ook doet, uiteindelijk kom je na het afslachten wel in een voertuig terecht. In de meeste gevallen zal dat een vrachtwagen of iets dergelijks zijn, of je rusht in één keer door naar je doel: de Walker. De Walker is, zoals de naam al zegt, een sterke machine die voor jou loopt. Enig verschil is, is dat deze machine krachtig genoeg om alles en iedereen plat te maaien. Eén klap tegen een gebouw en het stort volledig in. Het hele level plat maken zit er jammer genoeg door de tijdlimiet niet in, maar toch heb je genoeg plezier in deze machine. Je nieuwe doel is diezelfde Walker terug te brengen naar je eigen basis, wat je geen moeite zal gaan kosten, aangezien de Walker enorm veel plasma kan inca eren.

In het derde en laatste deel van de mi ie zet je de Walker op een vrachtwagen, terwijl iemand anders het voertuig bestuurt. Jouw taak is achterop de vrachtwagen staan en al het tuig verrot te schieten met een soort van Rocket Launcher die je aangeboden krijgt. De tegenstanders zullen achter je aan komen met voertuigen die verdacht veel weg hebben van een Warthog uit de Halo-serie. Daarnaast zal je langs een aantal basi en komen die je fijn op kunt blazen. Alweer een stuk dat absoluut niet moeilijk is, maar enorm vermakelijk.

Kort gezegd kan je zeggen dat ik zeer positief ben over de nieuwste game uit de Red Faction-serie. De destructie is briljant en niets van gelogen, de voertuigen en wapens gaan in de volledige game uren plezier opleveren en zelfs op visueel gebied is Red Faction een toppertje. Het is te hopen dat de tijddruk in de volledige game niet aanwezig is. Daarnaast mag de game ook behoorlijk wat uitdagender zijn als wat het nu is. Zolang Volition dat voor ons regelt, houdt niets Red Faction tegen een topper te worden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou