Command & Conquer behoeft bijna geen introductie, maar voor degenen die net games hebben ontdekt of een hele tijd voor kluizenaar hebben gespeeld: Command & Conquer is een lange serie RTS games, ontwikkeld door Westwood en later EA. Nadat Westwood de RTS-formule (basis bouwen, grondstoffen ontginnen, vijand verslaan) had uitgevonden met Dune II, kwamen ze op de proppen met Command & Conquer. Ik ga nu aan al deze games aandacht besteden!

Noot: De Command & Conquer serie is onder te verdelen in 3 aparte series: Tiberian, Red Alert en Generals. Ik zal steeds eerst de hoofdverhaallijn van elke serie uitleggen en daarna apart de games bespreken.

De Tiberian reeks

De Tiberian reeks gaat over het groene kristal Tiberium. Dit kristal is erg giftig, maar is rijk aan grondstoffen, dus wordt ook veel gedelft (Tiberium is ook steeds de grondstof die je moet ontginnen in elke Tiberian game). Toch vallen door de giftigheid van het spul ook miljoenen doden wat de grootmachten van die tijd (Frankrijk, VS, Rusland, Groot-Brittannië, Duitsland en China) er op aanzet een soort VN-leger op te zetten: het Global Defense Initiative. Prima, zou je zeggen, maar er moet natuurlijk in een RTS-game een menselijke tegenstander zijn en dat is The Brotherhood of Nod geworden. Dit genootschap, onder leiding van de krankzinnige Kane, gelooft dat Tiberium een soort godsgeschenk en de nieuwe evolutie van de mensheid betekent. Het GDI en Nod raken dus slaags en het zorgt voor een totale Wereldoorlog. En prachtige games natuurlijk!

Command & Conquer: Tiberian Dawn

Als het goedje Tiberium in 1995 in Italië terechtkomt, verspreidt het zich zeer snel, met heel veel slachtoffers als gevolg. Het GDI probeert de rust te bewaren, maar de Nod zorgen voor via hun connecties met andere terroristische organisaties voor onrust in de Derde Wereld, en via de media lukt ze het de publieke opinie tegen het GDI te keren: De Eerste Tiberium oorlog is een feit.

Nadat Westwood Dune (de allereerste RTS) had uitgebracht, brachten ze samen met Blizzard (Warcraft: Orcs & Humans) het RTS-genre echt op de kaart met deze game. Het speelde echt als een RTS game zoals we hem nu kennen. Je moest altijd eerst een basis bouwen en grondstoffen ontginnen, soldaten rekruteren en de vijand verslaan. Na Tiberian Dawn zijn er in korte periode veel RTS-games uitgebracht maar slechts zelden konden ze maar ook in de buurt komen van deze geniale RTS-game. Pas toen Total Annihilation(1997) en Starcraft (1998) uitkwamen werd Westwoods positie aan het wankelen gebracht. Maar de megasnelle actie van de C&C games is nu nog steeds ongeëvenaard.

Command & Conquer: Tiberian Sun

In Tiberian Sun heeft het Tiberium zich nog meer verspreid en zijn veel mensen verhuist naar betere oorden. De mensen van Nod verschuilen zich in grotten, denkend dat Kane dood is. Kane is echter nog niet dood en verschijnt weer terug op het toneel. Hij en zijn zootje ongeregeld beginnen nu echt de oorlog serieus te nemen: hij gebruikt het Tiberium om zijn eigen troepen aan te vullen met allerlei gemuteerde gedrochten.

De overige gemuteerde wezens zijn samengebracht in een aparte zijde, genaamd The Forgotten. Deze zijde , die voornamelijk uit infanterie bestaat, staat onder leiding van Tratos.

Het GDI werkt aanvankelijk met deze zijde samen om het Nod voorgoed te vernietigen.

De gameplay in Tiberian Sun is niet veel veranderd ten opzichte van het vorige deel, het is wederom basis bouwen - troepen rekruteren - vijand verslaan. Wat ook nog steeds intact is gebleven zijn de FMV (full motion viedeo) scènes. Dit zijn filmpjes gespeeld door echte Hollywood-acteurs zoals James Earl Jones (stem van Darth Vader in Star Wars) en Michael Biehn (Aliens, Terminator)

Command & Conquer: Tiberium Wars

In dit derde deel wordt weer gedacht dat Kane dood is, maar het tegendeel wordt wederom bewezen (taaie rakker!). Hij is nog springlevend en start een nieuwe oorlog door met een nucleaire raket GDI's ruimtestation “Philadelphia” te vernietigen. Het Nod valt zelfs met man en macht de oostkust van Amerika aan! Uiteraard laat het GDI er niet de pakken bij zitten dus vecht het keihard terug om koste wat het kost het Nod terug te drijven. Maar er zit er een verassing in het spel voor de GDI en het Nod en die is er in de vorm van de Scrin. De Scrin is een alien ras die er voor heeft gezorgd dat het Tiberium op de aarde terecht kwam en zetten nu koers om de gehele aarde te veroveren!

Fans van de serie hadden een beetje argwaan vooraf, omdat de bij hardcore gamers niet zo populaire gamegigant EA het getalenteerde Westwood had overgenomen en dus er nu een heel ander team aan de ontwikkeling bezig was. Desondanks is het spel toch heel goed geworden, omdat gewoon vasthield aan de gekende C&C-formule en de snelle actie goed werd bewaard. De fans zagen alleen de toevoeging van de Scrin als heiligschennis, maar ik vond juist de vetste fractie!

De Red Alert reeks

Red Alert was de eerste Command & Conquer game die zich niet in het Tiberium-universum afspeelde. Het schotelde je een alternatieve realiteit voor, waarin de geallieerde landen Einstein inschakelden om via tijdreizen Adolf Hitler te “verwijderen”. Dit lukt. Einstein reist naar 1924 en wist Hitler uit (hoe hij dat doet wordt niet vermeld). De opluchting bij de geallieerden is groot en ze ontkurken de champagneflessen en vieren feest, maar ze juichen te vroeg: Einstein heeft dan wel voorkomen dat er ooit een Nazi-Duitsland zal bestaan, ze hebben geen rekening met die andere grootmacht, de Sovjet-Unie! Stalin ziet nu zijn kans schoon om een fullscale invasie op Europa uit te voeren, en doet dit ook in 1953 (ironisch genoeg zijn eigenlijke sterfjaar). De geallieerden laten er natuurlijk de pakken bij zitten en vechten keihard terug: een alternatieve Tweede Wereldoorlog is begonnen.

Command & Conquer: Red Alert

In de game kon je een Sovjet en een Geallieerde campagne spelen. De Sovjet campagne gaat logischerwijs over de invasie in Europa. Op het begin lijkt het snel gedaan te zijn met de invasie, want de fabrieken die van strategisch belang zijn voor de Russen worden vernietigd door de geallieerden. Maar nadat ze een aanval op een kerncentrale hebben afgeslagen krijgen ze het zelfvertrouwen weer terug en veroveren ze heel Duitsland en Oost-Europa.

De Geallieerde campagne richt zich op de militairen die de invasie moeten afslaan, meer bepaald de Griekse generaal Nikos Stavros, de Duitse generaal Gunther von Esling en de guerrillastrijdster Tanya. In deze campagne moest je vaak stealth-achtige operaties uitvoeren, zoals het opblazen van bruggen en het uitschakelen van superwapens.

Red Alert speelde zich wel in een heel ander universum af, het was onmiskenbaar C&C, net als Call of Duty 4 onmiskenbaar Call of Duty is. Het had dezelfde karakteristieke interface aan de zijkant, evenals de (moet het nog gezegd worden?) ongeëvenaarde snelle actie. Ook weer van de partij waren de FMV-filmpjes met professionele Hollywood-acteurs, ook zo herkenbaar voor C&C. Red Alert kon op veel bijval rekenen van gamers en pers, en behoort dan ook tot de absolute wereldtop van RTS-games.

Command & Conquer: Red Alert 2

In dit vervolg lanceren de Russen een enorme aanval op Amerika. Via Mind Control technologie, onder leiding van de geheimzinnige Yuri, weten ze de breinen van verschillende hoge piefen van de Amerikaanse regering over te nemen en gaan dus als een mes door de boter. De Amerikanen slaan echter keihard terug en weten New York en enkele andere grote steden weer te bevrijden. Via Chronosphere technologie van die goeie ouwe Einstein kunnen ze zelfs naar Moskou oprukken!

In deze sequel op Red Alert veranderde Westwood nauwelijks iets aan de C&C gameplay. Het was dus gewoon lekker basisje bouwen. En natuurlijk waren de hoogkwalitatieve FMV-flimpjes er weer!

Red Alert 2 zou de één na laatste (Renegade, de Shooter, was het laatst) game zijn die het getalenteerde Westwood zou maken. Ze werden opgeslokt door gigant EA en een groot aantal medewerkers vertrokken naar andere ontwikkelstudio's.

[img=