Nintendo, DeNA, NX: de dag dat het internet stil stond | Gamer.nl

Vanaf vandaag is de Gamer.nl-podcast elke maandag te beluisteren! Deze week hebben Erik, Joe en Ron het over Nintendo's nieuwe hardware en strategie op mobiele systemen, de spanningen tussen Konami en Hideo Kojima én vertelt Ron over Battlefield Hardline.

Laat ik even beginnen met te zeggen dat ‘de dag dat het internet stil stond’ ietwat overdreven is. Een nieuwsbericht als dit komt weliswaar uit de lucht vallen en heeft een heleboel mensen doen verbazen, waaronder mijzelf, maar in een wereld waarin het internet breekt over de kleur van een jurk wil ik niet leven. Daarom een echt nieuwsbericht die het internet, in ieder geval voor mij, heeft doen schudden.

De vraag die bij veel mensen opkomt is: ‘Waarom nu?’ Wat heeft Nintendo doen besluiten om na jarenlang gezegd te hebben niks met smartphones te maken te willen hebben uiteindelijk toch in die wereld te stappen. Het antwoord is simpel: geld. Is dat erg? Absoluut niet. Sterker nog, dit is de verstandigste keuze die ik Nintendo in tijden heb zien maken. Maar omdat dit toch de nodige veranderingen met zich meebrengt, vond ik het waardig genoeg om even op te schrijven wat ik denk dat dit gaat doen voor ons: de consument.

Wat gaat er veranderen?

Voor WiiU- en 3DS-gebruikers in eerste instantie niet zoveel. Nintendo gaat gewoon door met het ondersteunen van hun populaire spelcomputers. Het duidelijkste voorbeeld hiervan is dat Shigeru Miyamoto, de legendarische bedenker van o.a. Super Mario, Donkey Kong en Zelda, gewoon doorgaat met het ontwikkelen van de nieuwe Star Fox die nog dit jaar uit moet komen. Er zijn geen games gecanceld en er is geen reden om te denken dat dit gaat gebeuren.

Dit wordt extra benadrukt door de samenwerking die Nintendo is aangegaan met de Japanse app-firma DeNA. Hoewel de games die op smartapparaten gaan verschijnen in eerste instantie door Nintendo zelf ontwikkeld zullen worden, zal DeNA zich vooral gaan bemoeien met het gedeelte waar Nintendo nu gewoon nog niet veel kaas van heeft gegeten: smartphone-architectuur en de distributie van games in de Appstore en Play Store. Zo doen beide bedrijven waar ze het beste in zijn en kunnen ze beide meeliften op eerdere succe en van de andere partij. Een goede zaak! Het enige wat ik persoonlijk jammer vind is dat ik als Windows Phone-gebruiker (waarschijnlijk) word gediscrimineerd. Maar dit is wel de enige reden waarom ik mijn geliefde Windows Phone zou vervangen door een Android-toestel.

Waar komt die DeNA ineens vandaan dan?

Ja, die kwam aardig uit de lucht vallen… Schijnbaar is DeNA een Japanse organisatie die al jaren smartphonegames maakt voor onder andere Disney met wi elvallige resultaten. Hoewel ik zelf nog nooit iets gespeeld heb van ze begreep ik dat DeNA in ongeveer hetzelfde schuitje zit als Nintendo nu, waarin ze nog liften op oudere succesnummers terwijl het succes nu een beetje wegblijft. Het gaat niet dramatisch met ze, Nintendo investeert niet in een zinkend schip, maar er moet voor DeNA wel even wat veranderen willen ze relevant blijven.

Saturo Iwata, de huidige CEO van Nintendo, spreekt zeer hoog over de pa ie die DeNA heeft getoond om met Nintendo samen te werken. Het feit dat DeNA al sinds 2010 met Nintendo in gesprek is en al die tijd heeft laten zien hoe graag ze deze samenwerking aangaan heeft Iwata uiteindelijk doen besluiten om met deze organisatie in zee te gaan. En dat terwijl er nog veel meer app-developers stonden te springen om met Nintendo te werken.

Sinds 2010? Maar Nintendo wilde niks met smartphones te maken hebben?

Dat hebben ze gezegd, ja. De logica hierachter was dat als Nintendo hun geliefde IP’s uit zou brengen voor andere platformen dan die van henzelf, dat de waarde van een WiiU of 3DS dan helemaal weg zou vallen. Dit neemt echter niet weg dat er een markt is waar Nintendo niet (meer) bij kan komen en die uit miljarden potentiële Nintendo-klanten bestaat: smartphone- en tablet-gebruikers.

Nintendo is jaren aan het praten geweest met ontwikkelaars, denkend over wanneer de juiste tijd is om hier in te springen. Als die er überhaupt al zou zijn. Dus in de tu entijd vertellen ze de consument dat er geen plannen voor zijn, maar ze zijn natuurlijk bijdehand genoeg om die wereld in de gaten te houden. Des te leuker is het voor hun om ineens met zo’n nieuwsbericht te komen die niemand aan zag komen.

Maar tablet’s en smartphones? Dat is toch niets voor Nintendo?

Oh nee? Laten we even kijken naar de afgelopen 125 jaar. Nintendo begon op 23 september 1889 met het produceren van hanafuda-kaarten. Dit zijn speelkaarten voor een spel wat destijds zeer populair was in Japan. In de jaren ’60 van de vorige eeuw, bleek echter dat er steeds vaker gespeeld werd met plastic speelgoed. Er was een hele nieuwe markt met potentiële klanten die liever niet met kaarten speelde. Dus wat doe je dan als kaartenfabrikant? Je stort je in de wereld van speelgoed en laat een simpele maintenance engineer, wijlen Gunpei Yokoi – de inmiddels legendarische bedenker van de Game Boy – een stuk speelgoed op de markt brengen die hij in z’n vrije tijd ontwikkelde: een plastic grijphand. Dit werd zo populair dat het Nintendo in één klap weer op de kaart zette.

Toen in de jaren ’70 televisie aan populariteit begin te winnen, begon Nintendo aan de ontwikkeling van zijn eerste console: de Color Game TV. Toen televisie inmiddels genoeg ontwikkeld was bracht Nintendo de Famicom/NES uit. Nu blijkt dat de aandacht van hun waardevolle klandizie ineens is gericht op tablets en smartphones wordt het wéér tijd voor Nintendo om in een nieuwe wereld te stappen. De tijd is rijp voor Nintendo om smartphonegames te ontwikkelen. En zo gaat het altijd dus: de markt verandert en Nintendo verandert mee om relevant te blijven.

De korte geschiedenis van een keten sexhotels heb ik voor het gemak maar even weggelaten uit de voorbeelden…

Zeg wat je wil, maar dit is het einde van Nintendo als hardware-fabrikant.

Neehee!! Let je wel op? Tijdens de presentatie van Iwata ging het immers niet alleen om de samenwerking met DeNA, ze hebben nu ook eindelijk iets verteld over de NX. Een volledig nieuw platform. Geen reden voor paniek, dus.

Wat is NX nou weer?

Simpel. De Nintendo Fusion.

De watte…?

Oké. Ik zal even bij het begin beginnen. Het is geen geheim dat een hardware-fabrikant als Nintendo altijd bezig is met hun volgende generatie hardware. Je hebt je kop wel heel ver in het zand als je denkt dat Sony niet al bezig is met de PlayStation 5 of Microsoft met de Xbox Two (Too? To? 2?). Zodra de WiiU werd uitgebracht gingen de ontwikkelaars van Nintendo’s hardware-divisie, vermoedelijk na een avondje doorzakken met saké en karaoke (citation needed), aan de slag om een nieuwe generatie hardware te ontwikkelen. Daarnaast is het geen geheim dat Nintendo verouderde hardware gebruikt voor hun consoles en dus bij voorbaat al een kortere levensduur hebben als de Playstation 4 of Xbox One. Er is dus werk aan de winkel en het duurde daarom ook niet lang voordat de eerste geruchten verschenen van de Nintendo Fusion.

Het idee achter de Fusion, volgens de geruchten, was een samensmelting van verschillende soorten hardware. Vermoedelijk die van Nintendo’s console-hardware en handheld-hardware. Wat dit zou betekenen is dat Nintendo’s nieuwe console uit twee delen zou bestaan: een handheld zoals de 3DS en een console die naadloos met deze handheld samenwerkt. En nu de codenaam van die nieuwe console bekend is, de NX, lijken deze geruchten een beetje bevestigd.

Waarom de codenaam NX?

Iedere fabrikant geeft nieuwe hardware een codenaam. Een werknaam die intern gebruikt wordt voordat de marketingmensen een echte naam verzinnen die het product krijgt als het wordt uitgebracht. De Gamecube heette eerst Project Dolphin, de Wii heette Revolution en Sega’s Dreamcast heette Katana. NX lijkt in eerste instantie niets meer dan zo’n codenaam, maar er zit wel degelijk logica achter.

Allereerst zie je in de letters NX het Engelse woord ‘next’. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat dit woord ‘volgende’ betekent (hoewel ik dat nu toch heb gedaan…), maar volgens mij schuilt er meer achter. Volgens mij, en dit is pure speculatie, betekent NX eigenlijk Nintendo Cro . Zoals Street Fighter CROSS Tekken… Zo lijken die geruchten van de Fusion ineens meer inhoud te krijgen.

Maar dat kan zo veel betekenen…

Klopt, maar kijk even naar de PC-markt. Consoles kijken al vanaf ongeveer de derde generatie af wat de PC-markt doet. Daarom lopen die altijd achter ten opzichte van wat een personal computer kan. En laat dat nou net een markt zijn waar een idee als ‘Fusion’ al een tijdje speelt.

Alienware, een fabrikant van game-PC’s en –notebooks, heeft inmiddels voor hun huidige serie gaming-laptops een zogenaamde ‘graphics amplifier’ uitgebracht. Dit is een versterker met een eigen set proce oren en een eigen videokaart die aan hun laptop gekoppeld kan worden voor extra grafische pracht. Zo heb je al een brute gaming-laptop voor in de trein of op een terras, maar zodra je thuiskomt plug je hem in die versterker en game je in een nog hogere kwaliteit op je grote monitor. Daarnaast is Alienware niet meer de enige die dit doet aangezien MSI inmiddels ook een Gaming Dock Station heeft aangekondigd.

Mijn idee, en nogmaals dit is pure speculatie, is dat Nintendo met een soortgelijk systeem komt. Een systeem als de 3DS, maar dan met meer power, en een apart verkrijgbare dockingstation waar je die handheld in klikt voor nog meer grafische kracht als je op je 60” 4K-TV wil spelen. Wil je moeder gebruik maken van de TV, dan klik je jouw handheld uit die dock en game je verder terwijl zij naar 24Kitchen kijkt. Vergelijkbaar met de WiiU-gamepad, maar dan als een aparte handheld.

Waarom kondigen ze hem nu al aan? Ze hebben nog niets te melden.

Nintendo kondigt aan dat ze gaan samenwerken met DeNA om smartphone-games te maken. Natuurlijk snappen ze dan dat er mensen gaan roepen dat Nintendo uit de hardware-markt stapt. Daarom hebben ze besloten om direct een aankondiging te doen van die nieuwe hardware. Zoals ik al zei is het geen geheim dat er al gewerkt wordt aan een nieuwe generatie, dus hebben ze wat dat betreft weinig te verliezen. Het is hun manier om iedereen tevreden te houden: de mensen die vinden dat ze smartphone-games moeten maken en de mensen die gewoon op Nintendo-consoles willen spelen.

Daarnaast is het een gigantische tease natuurlijk, maar zal het nog even duren voordat we meer te horen krijgen.

Wanneer weten we meer?

Lastig te zeggen. Ik betwijfel dat we na deze E3 al meer zullen weten, maar feit is dat er iets aan zit te komen. Ik zou rekening houden met een officiële aankondiging in 2016 en een release in 2017. Dat is 5 jaar nadat de WiiU is uitgekomen en een mooie tijd voor een nieuwe generatie van Nintendo.

Voordeel hiervan is wel dat Nintendo de kans krijgt om de PlayStation 4 en Xbox One, met hun levensverwachting van 10 jaar, qua power uit het water te blazen. Geen idee of ze het doen, het blijft immers Nintendo, maar de potentie is er.

Whatever. Ik ben moe van je verhaal. Ik ga gamen.

Goed zo! We kunnen toch alleen maar afwachten. Maar speculeren is leuk. Want hoe vet zou het zijn om Zelda in 4K te spelen en dan onderweg naar je werk verder te gaan op je handheld? Hoe vet zou het zijn dat Nintendo eindelijk begrijpt hoe belangrijk het is om eenheid te hebben tu en handheld, console, smartphone en PC? DeNA is al bezig aan een nieuw systeem wat Club Nintendo moet vervangen en wat met alle hardware- en software-mogelijkheden die Nintendo biedt moet samenwerken. Hoe vet zou het zijn dat een onderdeel van de NX een Steam Machine is en we die games draadloos kunnen streamen naar die handheld?

Of loop ik nu iets te hard van stapel?


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou