Een aantal games kon dat, het zetten van een mijlpaal. Dingen laten zien die nog niet eerder waren laten zien. Unreal was voor mijn één van de eerste favouriete first person shooters. Je speelde een gigantisch single player fps avontuur in constant wisselende omgevingen, vooral ongelovelijk veel mooie buiten omgevingen. Het Design, en dan de heerlijke ambient muziek.

Rond deze tijd genoot ik ook van Halflife / Quake 3 en ook Unreal Tournament '99.

Met de heerlijke Instagib modes maar ook met de assault mode. Die naar mijn mening altijd underrated is geweest.

En zo kan ik nog wel een paar uur over vroegâh praten. Waar ik denk dat een aantal al slaperig wordt zal ik maar tot Halo komen.

Halo... Het is eigenlijk op geen enkele manier bijzonder, in Halo 1/2 waren de levels vaak ook repetief , en halo 3 laat weinig bijzonders zien. Zelfs de 4 player co-op bestond vroeger bij .. jawel UNREAL ;)

Wat de Halo serie zo goed maakt is niet eens zo zeer omdat het bijzonder is op het grafische vlak, of op het gameplay gebied. Deze dingen hebben we allemaal beter gezien in andere games. Nee wat het zo bijzonder maakt is dat Halo heerlijk speelt op de console. De controls etc, het is makkelijk op te pakken, je kan saven je kan makkelijk een vriend laten joinen.

Halo 3 is naar mijn mening zo goed omdat je of even snel de campaign kan doen, of makkelijk een online potje kan spelen. Je word afgestemd op spelers van jouw skill, de instellingen etc zijn simpel. En voor je het weet zit je weer online te fraggen. Halo 3 is niet bijzonder, het is geen Halfife/ Unreal/ Zelda of wat dan ook. Halo is eigenlijk gewoontjes maar in wat het geeft, geeft het gewoon een erg solide en snel op te pakken game.

Het enige negatieve aan Halo 3 is naar mijn mening, en dit geld ook voor de serie is dat er weinig memorabele momenten in de game zijn. In tegenstelling tot een aantal reviewers vond ik het niet zo heel erg bijzonder om tegen 2 scarabs te vechten, de campaign is erg goed maar ingame is er niet iets wat ik over een paar jaar nog kan oproepen. Waar ik bij Unreal Tournament denk aan Facing Worlds, bij Halflife aan dat wapen van Gordon, het breekijzer, bij Zelda OOT aan het moment dat je in de Gerudo valley komt of als je Epona krijgt. Heb ik bij Halo niet echt iets.

Desondanks vind ik dat als je van shooters houdt dat Halo 3 dan sowiso een must have is. Het is altijd weer lekker om te spelen als een goede fastfood maaltijd. Ik geef Halo 3 dan ook geen AAA rating maar een A rating.