Toen Mass Effect voor het eerst in de herfst van 2005 op de X05 in Amsterdam aangekondigd werd, gooide het spel hoge ogen bij menig gamesliefhebber en gamejournalist. Deze Squad Based RPG, die exclusief is voor de Xbox 360 en ontwikkeld wordt door Bioware, speelt zich af in de verre toekomst. Beetje bij beetje worden er dingen vrijgegeven over het spel. Deze game, met wereldwijd hoge verwachtingen leek me dan ook een preview waard.

Je leeft in een wereld die altijd welvarend en vredig was tot de mensheid bijna uitgeroeid werd door een invasie van mechanische vijanden, maar de mensheid bouwde zich opnieuw op. Nu, een tijd na die invasie en alles weer een beetje op gang gekomen is dreigt er opnieuw een invasie van dezelfde mechanische vijand. In deze nieuwe game van de bedenkers van de makers van o.a. Jade Empire en Knights Of The Old Republic is het JOU taak om daar natuurlijk een stokje voor te gaan steken en alles tot op de bodem uit te zoeken. Je speelt het spel met totaal 3 characters waar je op elk moment van het spel tussen kan switchen, de hoofd character waar je het meest mee zal spelen creëer je vanaf het begin naar jouw eigen wensen, ook heb je het bevel over een ruimteschip en haar bemanning. Met hun ontdek je de wereld, de relatie tussen natuur en technologie en wat er zou gebeuren als je diep in de ruimte een ras zou ontdekken dat technologisch veel verder is dan de mensheid? Wat zouden ze met ons doen als hun bedoelingen niet altijd even goed bleken te zijn?

In Mass Effect wordt er nadruk gelegd op het filmisch verhaal en de dat keuzes die je maakt grote invloed hebben op de verdere verloop van het spel. Hierbij kun je je scènes voorstellen net als in games als bijvoorbeeld, Fable, K.O.T.O.R en Jade Empire. De manier waarop Bioware dit gaat doen is dit keer alleen vele malen uitgebreider en vernieuwender dan in de voorgenoemde titels. De gesprekken tussen characters zullen veel vloeiender en realistischer zijn dan voorheen, doordat characters en NPC’s “leren” in het spel zullen gesprekken vloeiend in elkaar overlopen en zul je bijvoorbeeld kunnen reageren op iets wat een character zegt voor die is uitgepraat waardoor je ook geen rare stiltes hebt tijdens een gesprek. Door nieuwe mogelijkheden zijn de emotionele uitdrukkingen op het gezicht van een character nog sterker en duidelijker, kleine uitdrukkingen in gezichten en bewegingen die een mens vaak maakt zonder het zelf door te hebben zullen het spel realistischer maken dan ooit. Ook zijn omgevingen interactief, gooi je een granaat naast een aantal rotsen, dan zullen die weggeblazen worden waardoor je bijvoorbeeld een vijand zijn dekking kan wegblazen.

”Het verhaal is kritisch voor het spel”, verteld een vertegenwoordiger van Bioware. ”Het is erg belangrijk dat de speler meegesleept wordt in het verhaal, de wereld ook echt wilt ontdekken en steeds weer verder wil spelen”. Volgens Bioware gaat dat met hun game ook zeker het geval zijn. Je zult steeds vernieuwende dingen tegenkomen zoals nieuwe wapens, die overigens allemaal volledig te upgraden zijn, ook het uiterlijk van je character kun je aanpassen. Je uiterlijk wordt ook bepaald door je omgeving, ben je in een stoffig woestijnlandschap dan zal het stof aan je vast plakken, waardoor je echt in dat gebied past. De uitrusting die je voor de missie uitkiest is ook zichtbaar aanwezig, dus als je twee geweren bij je draagt zullen die ook op je rug of aan je heup hangen. Buiten het diepgaande verhaal, de vrijheid in belangrijke keuzes, de vele (interactieve) werelden om te ontdekken in het enorme heelal en het filmische gevoel is Bioware ook van plan het spel Xbox Live mogelijkheden te geven. Of dit alleen blijft bij content-download is nog niet duidelijk.

Mass Effect is een trilogie, alle drie de games komen dan ook op Xbox 360 uit. Tussen de delen door zullen er levels beschikbaar worden gesteld als downloadable content op Xbox live, zodat degene die de content downloaden precies weten wat er tussen deel 1 en 2 is gebeurd. De game staat voor de winter 2007 gepland en is samen met Fable 2 een grote aanwinst in de RPG sectie van Xbox 360. Persoonlijk kijk ik erg naar deze game uit, maar tot winter 2007 kunnen we alleen nog maar afwachten.