[Kwestie] Ratingsysteem | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Vergelijken

Het moge duidelijk zijn dat er in het algemeen veel gebruik van wordt gemaakt en in elke recensie wordt wel een cijfer genoemd, of dit verkapt is met sterretjes doet er niet zoveel toe. Uiteindelijk zijn het er vijf of mi chien zelfs tien, wat allemaal op hetzelfde neerkomt.

Het handige van dit systeem is natuurlijk dat je het ongeacht welke taal dan ook met elkaar kan vergelijken, zonder ook maar de inhoudt van het verhaal te kennen. Dit is meteen ook de valkuil omdat mensen alleen nog maar naar de cijfers kijken, dit kan uit luiheid voort komen maar in mijn geval voornamelijk uit tijdsnood, en stiekem een beetje luiheid.

Formule

Om een cijfer te bepalen heb je gegevens nodig die je uitdrukt in cijfers. Die cijfers zijn een beoordeling van verschillende cla ificaties, en er zal altijd wel een mening achter zitten die het licht beïnvloedt. Wat die cla ificaties oftewel maten zijn is vaak onbekend, neem Metacritic die dat in het geheim doet. Fraude en omkoopschandalen worden makkelijker, dit wil natuurlijk niet zeggen dat het gebeurd, maar net zoals dat je je fiets of auto niet op slot zet zal het risico op diefstal of in dit geval fraude toenemen.

Voorkeur

Mijn vraag is vrij simpel. In hoeverre is een beoordeling in cijfers betrouwbaar? Het is bekend dat het grote financiële gevolgen heeft maar het gaat altijd nog om de ervaring die een gamer heeft. Geeft een cijfer de doorslag? Verkapte verkooptrucjes?

Als laatste wil ik graag weten wat jullie als rating systeem als prettig ervaren! Sterren, cijfers, percentages tot 100%? En wat is een must als maatstaaf bij het beoordelen?


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou