Kinect komt naar Main Stream Shooters | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Een tijdje terug heb ik geschreven over Fruit Ninja voor de Kinect. Voor mij zijn dit precies de "spelletjes" waar de Kinect geschikt voor is. Vermakelijke minigames waarbij je met grove bewegingen net genoeg in de buurt komt van wat je echt wilt doen.

Als je niet heel precies hoeft te sturen of te bewegen word je ook niet geconfrontreerd met frustratie. De moeilijkheid om het spel te besturen met gebruik van je lichaam zorgt vaak voor veel ergernis. Het manouvreren tu en zombies in Rise of the Nightmares klonk bijvoorbeeld leuk, maar is helaas een verschrikkelijke mislukking gebleken.

Toch denken ontwikkelaars klaar te zijn voor Kinect in Main Stream games. Integratie zit al in Ma Effect 3, hoewel alleen met voice recognition. Een aardige toevoeging die ik heel leuk vond om eens "uit te proberen". Daarna schakel ik alleen weer over op normaal gamen om het spel af te maken. De toevoeging is voor mij te klein om er serieus mee aan de slag te gaan, máár de eerste stap is gezet.

Voor wie het nog niet weet: in Ma effect 3 kun je als eerste de Kinect gebruiken om de dialoog te doorlopen. Je kiest niet langer de zin waarvan je wilt dat Sheperd er mee verder gaat maar je spreekt hem zelf uit. De hoofdrolspeler zegt daarna iets wat ermee te maken heeft. Hierdoor kreeg ik nog niet echt het gevoel dat ikzelf de dialoog aanging.

De andere toevoeging gebruik je juist midden in de strijd. In plaats van gebruik te maken van de pauze stand om je virtuele collega's opdrachten te geven kun je veel opdrachten naar ze roepen. Ze gebruiken dan een bepaald wapen of een kracht op de vijand omdat jij ze dit opdraagt. Of ze lopen vooruit of blijven juist achter. Dit was toch echt wel even leuk om uit te proberen.

Ghost Recon: Future Soldier heeft een ander idee met de Kinect. Zij hebben het gevoel om je eigen wapens helemaal op maat te maken gecombineerd met het vrije gevoel van een handgebaar. Je kunt met handgebaren je hele wapen uitelkaar halen tot op de schroef en vervolgens helemaal customizen met handgebaren en commando's.  Ook kun je daarna dit wapen met motiongaming even uitproberen in een shooting range. D'r zijn al een aantal gameplay filmpjes op internet. Zeker de moeite waard om even te bekijken. Het echte gamen gaat nog niet met de Kinect.

Het lijkt erop dat de Kinect integratie eraan komt, of we nu willen of niet. Ubisoft heeft bijvoorbeeld al gezegd dat alle toekomstige Tom Clancy games een vorm van Kinect integratie zullen gebruiken. Maar voordat de Main Stream games Kinect als belangrijkste middel voor besturing gaan gebruiken moeten er echt nog wel stappen worden gemaakt. Leuke toevoegingen om het spel net even een paar uur langer intere ant te houden, zo zie ik de nabije toekomst voor de Kinect integratie.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou