Infinity Ward vermoorden; heel erg dom | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Infinity Ward

Eerst wil ik even beargumenteren waarom ik Infinity Ward zie (zag) als een van de betere studio’s. Simpel samen te vatten in; Call of Duty. Waarom Call of Duty awesome is, kan iedereen zelf wel invullen. De landing in Stalingrad in het eerste deel, nog altijd een van de meest vette game-momenten die ik heb meegemaakt. De tweede Call of Duty, een van de vettere launchtitels van de Xbox 360. En dan Modern Warfare; de game die online gaming voorgoed veranderde. Die game is terecht een van de mees gespeelde online games en meerdere game developers hebben terecht elementen uit die game overgenomen. En dat allemaal door die paar briljante koppies van Infinity Ward, die overigens eerder al mijn hart veroverden met Medal of Honor: Allied A ault, inderdaad, toen nog onder EA’s vlag.

 

Call of Duty, een discutabel merk(?)

Dan kun je denken; ja maar de developer zelf zegt men minder dan de titel van een game. Dat klopt maar deels heb ik het idee, in ieder geval bij Call of Duty/Infinity Ward. Toegegeven, de merknaam Call of Duty werd kennelijk zo financieel aantrekkelijk geacht, dat dit tóch nog last minute werd toegevoegd bij Modern Warfare 2. Toch weet íedere gamer dat er maar één studio is die van Call of Duty iets moois maakt. Meerdere studios hebben die naam mogen gebruiken, geen van allen slaagde. Spark Unlimited verkrachte de naam al lichtjes met die superbrakke last-gen game, waarbij het enige toffe de landing in Stalingrad was omdat die 1 op 1 gejat was uit het briljante originele Call of Duty. Over Treyarch hoeven we überhaupt weinig woorden te reppen. Het feit alleen al dat Big Red One maar werd ontwikkeld door Treyarch, geeft al aan dat Activision zelf weinig vertrouwen in de studio heeft. Een ondergeschoven projectje, voor last gen consoles, terwijl Infinity Ward voluit mocht op de PC en Xbox 360. Vervolgens werd Call of Duty 3 weer uitbesteed aan Treyarch en we weten allemaal dat die game, vooral op de PlayStation 3, niet al te best is. Niet zo gek dus ook dat van dat peperdure merk ‘Modern Warfare’, Treyacrh moest afblijven en World at War mocht maken. Behalve de prijs voor de meest onoriginele subtitel ooit, wint die game bij mij weinig prijzen. Singleplayer was leuk, toegegeven, maar de multiplayer vond iedereen een flinke stap terug, alleen al door de setting. Nee, de knapste koppies werken toch niet echt bij Treyarch, dat verder ook geen denderend CV heeft trouwens. Typisch gevalletje teveel willen en niets volledig perfect afleveren (zie Quantum of Solace en Spider-man Web of Shadows, die tegelijkertijd met World at War verschenen). Oh en dan hebben we ook nog die zwaar verrukte Call of Duty voor de PSP. Nee, Call of Duty zelf is voor mij absoluut geen garantie voor kwaliteit en ik denk dat velen dat met mij eens zijn. Pas als Infinity Ward op het doosje staat, dán heb ik intere e. Of beter gezegd had, want die naam Infinity Ward is niet zoveel waard mee, als ‘ie al blijft bestaan!

 

Zorgvuldig opgebouwd, snel en efficiënt gesloopt

Nu heb ik er alle vertrouwen in dat de reeds opgerichte studio Respawn (voortreffelijk gekozen titel by the way) wederom succes gaat boeken. Jij en ik weten dat. Die heren hebben onder EA al de succesvolle Medal of Honor serie gemaakt (toen díe serie nog wat waard was, that is) en onder Activision dus Call of Duty, nu terug bij EA komen ze vast weer met iets tofs. Maar weet het grote publiek dat? Even de wetenschappelijke tour nemen. Games zijn, net als alle andere media; zogenoemde experience goods. Je weet pas of je game die 60 euro waard was, als je ‘m al hebt gekocht en hebt gespeeld. In tegenstelling tot andere goederen. Een zoveelste baggergame kost in de winkels net zoveel als pareltjes. Pas als je ‘m speelt, weet je wat je nu eigenlijk gekocht hebt. En tuurlijk, reviews en dergelijk bieden een leuk beeld maar blijven meningen. De merknamen die aan een game vasthangen, die kunnen wel waardebepalend zijn. Zoals gezegd; Call of Duty staat bij mij niet voor kwaliteit, Infinity Ward wel. En ik wist ook al dat ik blij zou zijn de komende jaren met mijn PlayStation 3, want Sony heeft een goeie reputatie wat First en second party studios betreft. Ik wist dat er games zouden uitkomen van Naughty Dog, Guerrilla, Zipper en Insomniac. Welke games wist ik niet, maar wel van wie. En dus wist ik da die game van Naughty Dog, of dat nou Jak zou zijn of en nieuwe serie, tof zou zijn. En zie daar, Uncharted, een van de vetste nieuwe franchises die we hebben gezien deze generatie. Met Infinity Ward exact zo. Wat ze ook maken, je weet (wist) dat het tof zou worden. Die naam was wat waard. Was, inderdaad. Het is nog maar de vraag of de naam überhaupt blijft bestaan en als de studio al overleeft, weten wij gamers dat die niet zoveel meer waard is. En het hoeft maar 1 of 2 kutgames te duren of ook casual gamers weten het. De reputatie is zorgvuldig opgebouwd, door de jaren heen, door altijd kwaliteit te brengen. En nu, weg, finito, gone. Way to go Activision.

 

Respawn

Nu heb ik zoals gezegd vertrouwen in Respawn Entertainment, net zoals dat ik jaren geleden al vertrouwen had in Infinity Ward, nog vóór de eerste Call of Duty, omdat ik wist waar die heren vandaan kwamen. Dat weet ik echter, als insider van de industrie. En die relatief paar mensen die dat weten, zijn geen vruchtbare markt. De hele wereld moet het weten. Dan pas gaat de hele wereld het kopen en dan pas wordt die game een commercieel megasucces. En we weten allemaal dat de gamesindustrie financieel nog erg instabiel is. Eén slechte game kan een studio tegenwoordig al de kop kosten. Ontwikkelingskosten zijn torenhoog, er wordt op safe gespeeld en de druk is hoog om veel te verkopen. Zowel Infinity Ward in zijn huidige vorm, als de merknaam Call of Duty, als de nieuwe studio Respawn, hebben op het moment verdomd weinig goede reputatie. De eerste door het wegvallen van kopstukken, de tweede door de jarenlange verkrachting van de franchise door derden en die derde omdat die simpelweg nog te nieuw is als merknaam. Een verlies-verlies situatie dus. Niemand wordt hier beter van, alle betrokken partijen enkel slechter. Behalve EA dan, die hebben weer geweldig talent binnen gehaald.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou