Hoe de duivel is ontstaan, is een mysterie. Volgens de christenen is het een 'good angel gone bad', volgens de moslims is de duivel degene die niet voor appeleter Adam wou buigen. Ook is het uiterlijk van de duivel een groot vraagteken. Volgens de meeste religies is het een boosaardig monster, terwijl de makers van de populaire serie Southpark hem als grote rode onzekere homoseksueel afbeelden, geheel volgens hardcore christelijke ideeën. Feit is dat niemand het precies weet, behalve de doden. Triumph studio's heeft er ook nooit moeilijk over uiterlijk en ontstaan gedaan. Zij weten namelijk dat de duivel een eigenschap heeft, en dat is dat hij door en door slecht moet zijn.

Bij het spelen van Overlord I werd van de speler verlangt dat hij zijn meest slechte kant toonde. Ben je een fanatiek aanhanger van Greenpeace, ga dit dan niet spelen. Ben je een fanatiek aanhanger van Ferrari, ga dit dan niet spelen. Er komen namelijk geen auto's voor in het Overlord universum, het speelt zich namelijk allemaal een paar eeuwen geleden af. Even terugkomend op die slechte kant, het is dus de bedoeling om zoveel mogelijk onrust te stoken. Gelukkig sta je er niet alleen voor, maar krijg je steun van wat kleine miniduiveltjes, ook wel Minions genoemd.

De Minions, daar draait het bij Overlord in principe om. Deze kleine duiveltjes hebben leiding nodig en jij bent daarvoor prima geschikt, mits je aan de eerder gestelde eisen voldoet. Er zijn allerlei verschillende soorten Minions waarover je de leiding krijgt, allemaal hebben ze hun eigen specifieke kwaliteiten. Wist je hier goed gebruik van te maken, dan was het niet zo moeilijk om de verschillende puzzels te voltooien in Overlord, iets waar de game trouwens niet zo goed in was, wat ook voor het quest-systeem gold. Gelukkig waren er altijd nog wat door god verstoten mannetjes die voor een uitermate goede sfeer op het scherm zorgden, anders was Overlord I voor mij de moeite niet waard geweest.

Met dit in mijn achterhoofd startte ik de download voor de demo van Overlord II, het vervolg. Nou ja, het vervolg, het speelt zich af in een andere tijd en op een andere plaats. De zwartgallige humor is nog steeds gebleven, zo wordt meteen duidelijk. In een korte tutorial is het de bedoeling dat de nieuwe Overlord, die het klappen van de zweep nog niet zo goed kent, een Yeti het leven zuur maakt. Meteen komen de welbekende Minions er ook weer bij, iets pesten is altijd leuk. De zwartgallige humor zit er meteen weer in en er lijkt niet heel veel verandert ten opzichte van deeltje een.

Vervolgens worden de donkere spelonken van de grotten verlaten en komt Overlord terecht in een sneeuwwitte vallei. Wat ik helaas moet constateren is dat deze vallei er niet al te bijzonder uit ziet. Ik had er meer van verwacht gezien alle andere grote titels die op het moment uitkomen. Gelukkig wordt dit grafische gedeelte grotendeels verbloemd door alle chaos die er op het scherm plaatsvindt, er moet namelijk energie gevonden worden. Energie wat verstop zit in (Greenpeace aanhangers stop nu met lezen!), energie die verstopt zit in een gigantische troep zeehondjes. Op het moment dat de minions hard aan het werk gaan om deze schattige beestjes vakkundig dood te knuppelen, kon ik een schaterlach niet onderdrukken. De zwartgallige humor zit er nog goed in!

Gelukkig zijn er wel enkele nieuwe elementen toegevoegd aan het uiteindelijke spel, zoals de mogelijkheid om de kleine knaapjes op dieren zoals wolven te laten rondrijden. Ook kunnen dingen in het spel kapot gemaakt worden, maar hier verwacht ik persoonlijk niet al te veel van. Het past niet bij het spel om hele dorpen ineen te laten stortten, ik verwacht afgezaagde poten van een ladder en dat soort ongein. Dit vond ik echter allemaal niet zozeer in de demo terug, tot zover ik de demo gespeeld heb, op een gegeven moment moesten er 30 verschillende energie bolletjes gevonden worden. Dit kon mijn diervriendelijke hart niet aan, sinds ik uit het ziekenhuis ben heb ik de demo niet meer aangeraakt.

Helaas is de diepdonkere humor het enige wat ik echt briljant vond aan de demo. Ondanks dat het spel gemaakt is door een Nederlandse ontwikkelaar, een beetje chauvinisme is nooit verkeerd, moet ik op basis van de demo constateren dat Overlord II niet zo heel bijzonder is. Qua gameplay is er niet zoveel verandert, grafisch gezien kan het niet tegen de huidige topgames opboksen en een goede band met mijn duivelse gamekarakter heb ik ook niet gekregen. Gelukkig zit de duistere humor er nog wel goed in, maar dat is dan ook het enige. Ik verwacht meer van het uiteindelijk spel dan van de demo, maar op basis van de demo moet ik de mensen die deel I nog nooit gespeeld hebben aanraden om Overlord II lekker te laten liggen, deel I te kopen en vervolgens over tientallen jaren lekker in de hel te eindigen.