Vroeger was alles anders. Nu laat dit me misschien verschrikkelijk oud klinken, maar wanneer we terug kijken naar hoe de game industrie een kleine acht jaar geleden eruit zag zien we een groot verschil met nu. In die tijd moesten we voornamelijk nog naar de winkel om onze games te bemachtigen. Nu is het anders, wanneer we een “nieuw” spel willen kopen is het net zo gemakkelijk aan te schaffen via verschillende online distributieplatforms.


Deze vorm van aankopen klinkt op papier als een ware uitkomst, we hoeven de kou niet meer te trotseren en kunnen rustig met de creditcard in de ene hand en een warme kop koffie in de andere die specifieke game kopen. Daarna lijkt alles zo goed als automatisch te gaan. Het spel wordt gedownload en enkele momenten later kunnen we al genieten van ons nieuwste aanwinst.

Toch zitten hier ook nadelen aan die op het eerste gezicht niet worden aangekaart. Zo zijn verschillende platformen met verschillende games in hun assortiment. Ook komt er steeds meer concurrentie bij. Zo heeft Valve Steam, Microsoft heeft laten weten de aandacht weer te vestigen op de Windows Live Marketplace en ook EA heeft zijn eigen EAstore, waarop ze verschillende games uit eigen schuur aanbieden. Het probleem is dat de licenties die worden aangekocht via deze weg niet daadwerkelijk van jouw zijn, maar in bruikleen.

Over het algemeen merkt de consument hier niet veel van, maar er zijn een aantal scenario’s waarbij dit probleem toch voor veel problemen kan zorgen. Stel je eens voor dat Valve een geschil krijgt met bijvoorbeeld Activision en de uitgever besluit dat de licentie, die Valve van het bedrijf heeft gekregen na het einde van het contract niet meer te verlengen. Dan worden alle games van de uitgever weggehaald bij Steam. Dit betekend dat de reeds aangekochte games niet meer kunnen worden gedownload, laat staan kunnen worden gespeeld. Wij, de consument zijn dan ons zuur verdiende centen kwijt en hebben ondanks dat we ervoor hebben betaald geen poot om op te staan. Het staat namelijk in de licentie overeenkomst dat er geen rechten kunnen worden verleend aan eventuele aanpassingen in het assortiment.

Het voorbeeld dat hierboven wordt gegeven is misschien wat extreem, maar in feite hebben we dit al zien gebeuren op Xbox Live Marketplace. Het meest recente voorbeeld hiervan is de DLC van Marvel Ultimate Alliance 2. Er stond namelijk tot 3 december een stukje DLC op het netwerk waarmee er extra personages konden worden vrijgekocht. Het probleem is dat de licentie met Marvel is verlopen en de DLC nu dus niet meer aangeboden mag worden. Voor degene die de DLC al reeds hadden gekocht en gedownload vormt dit geen probleem. Totdat er iets gebeurt met de harde schijf van de Xbox waar de DLC op staat. Dan komen de spelers bedrogen uit wanneer ze het stukje software opnieuw willen downloaden.

Digitale Distributie lijkt de toekomst te hebben en dit is opzich geen slechte vooruitgang, maar iedereen die via deze weg zijn games koopt moet er wel rekening mee houden dat het kan voorkomen dat de software op een gegeven moment niet meer beschikbaar is. Graag zouden we van jullie willen weten hoe jullie tegen dit feit aankijken. Ik koop in ieder geval mijn games voorlopig nog in de winkel. Al is het alleen maar om iets tastbaars in handen te hebben.