Op verschillende websites

Op verschillende websites lees ik het constant weer, "Halo Wars is de eerste RTS die lekker speelt op een console, het is de eerste rts die lekker weg speelt en het is de eerste rts waarbij de game gemaakt is voor de console". Halo Wars is gemaakt door Ensemble Studios die bekend is geworden van games zoals Age of Empires. Halo Wars is een rts in het universum van Halo, ondanks dat je niet met de masterchief speelt zitten alle bekende units er wel in. Op verschillende websites lees ik nu dat Halo Wars eigenlijk de beste rts is op de consoles. Het komt dan vooral omdat hij zo lekker speelt en omdat het zo goed eruitziet. En ik zal maar meteen antwoord geven op deze intro. Het is complete bullshit!

Halo Wars is een goed spel

Zoals Bush zou zeggen "make no mistakes (..)" dit spel is goed en het speelt lekker weg. In de niet op de website geplaatst maar wel opgenomen mening van mij voor Gamer.nl vertel ik dat Halo Wars een game is die lekker speelt en makkelijk op te pakken is door de gamers. Maar ik heb nergens expliciet verteld dat hij veel makkelijker op te pakken is dan andere games, ik heb ook nergens aangegeven dat hij veel leuker is dan andere rts games op de x360. Waar ik naar toe wil is de vermelding dat je verschillende rts games hebt en dat Halo Wars een luchtige rts game is met weinig diepgang. Je speelt dit spel makkelijk weg en het is leuk voor de Halo fans dat je dat universum hebt. Het is ook een spel die niet veel dieper gaat dan een B-film, het is vermakelijk maar het heeft niet de diepgang die je mogelijk zoekt. Er zijn verschillende RTS games die ik nu op een rijtje zal zetten.

De verschillende rts games

1) Halo Wars - lichte micro/ macro/ laag cpm

2) C&C3, en Kane's Wraith - medium micro/ medium macro/ medium cpm

4) Red Alert 3 - zware micro / medium macro/ medium cpm

*cpm= clicks per minute

Games met een hoge cpm zijn bv potjes van Warcraft 3 online tegen goede tegenstanders. Je klinkt jezelf een rsi als je niet uit kijkt.

Ik heb ze in volgorde van intensieve gameplay gezet, in de rts wereld heb je namelijk onder andere de volgende twee begrippen:micro & macro. Micro komt erop neer dat je tijdens een gevecht van bijvoorbeeld 10 units van jou tegen 10 units ven de tegenstander snel binnen jouw 10 units de units die bijna dood zijn naar de basis stuurt en op hetzelfde moment de zwakste unit van de tegenstander aanvalt. Op het zelfde moment moet je misschien ook nog 2nd abilities gebruiken van bepaalde units en/ of ranged units naar achteren halen en melee units naar voren. Macro komt neer op het verplaatsen van groten groepen legers, 10 tanks naar de linkerkant van de basis van de tegenstander en 10 helicopters naar de rechterkant. En bij Halo Wars is er naar mijn mening nauwelijks sprake van micro, je bouwt een groep units en je kilt de enemy. Je kan je leger ergens heen sturen en rustig op een afstandje bekijken hoe alles wordt neergeschoten. Dit is het tegenovergestelde van Red Alert 3 waarbij er eigenlijk veels te veel gebeurd voor een console. Alle 2nd ablities etc, en dan natuurlijk nog de zwakkere units en de controle van me inkomsten etc.

Halo Wars

Is een hele goede rts maar in geen enkel geval beter dan andere rts games als het aan komt op dingen als diepgang of de manier waarop je het bestuurt. Games zoals Red Alert 3 hebben ook een goede besturing maar wel veel meer diepgang, doordat er meer diepgang is heb je ook wat ingewikkeldere controls. Maar dit wil niet zeggen dat de controls ook vervelend zijn. Halo Wars versus Red Alert 3 is als Gran Turismo versus Need for Speed most wanted. Het zijn beide games waarbij je ongeveer hetzelfde doet maar daar is alles dan ook wel mee gezegd. Of Halo Wars de beste rts is verschilt heel erg per persoon en naar wat voor soort RTS game je zoekt. Halo Wars is gemaakt door ensemble studios en zal je daarom sowieso niet teleurstellen ongeacht het type rts game dat je zoekt.