Ik heb jaren geleden genoeg games illegaal gespeeld. In de jaren 90 lieten mijn ouders standaard mijn consoles ombouwen om zo veel geld te besparen. Zelf wist ik toen niet wat het inhield, maar dat maakte mij ook niet uit, want ik werd overladen met nieuwe games. Ze hadden niet de mooie hoesjes zoals in de winkel, maar daar merk je niets van tijdens het spelen. Naarmate ik ouder werd, kwam het onderwerp steeds vaker in het nieuws en besloot ik mijn games alleen nog maar legaal te kopen, ik steun er immers de ontwikkelaars mee.

Toch doet de game-industrie niet genoeg om mij er van te weerhouden de zogenaamde 'mod tools' of 'illegale' games te downloaden. Het komt nog steeds vaak voor dat de nieuwste, en populairste games geen demo hebben. Ik denk dat vrijwel iedereen weet dat er genoeg mensen zijn die even een game downloaden om te testen. Als de game bevalt koop ik hem meteen, zo niet, verwijder ik hem van mijn harde schijf. Ik heb me altijd afgevraagd waarom er zoveel geld wordt geïnvesteerd in waardeloze DRM die binnen korte tijd wordt gekraakt in plaats van een mooie simpele demo.

Één van mijn favoriete games is Fallout: New Vegas. Ik had de speciale editie van de game gepre-orderd voor de Xbox 360 en ontving de game direct op de releasedag. Één van de minpunten van deze grote game is dat hij vol zit met bugs. van de meeste bugs heb ik geen last van gehad, maar op een gegeven moment kon ik een quest niet afmaken omdat een personage geen gesprek met mij wilde beginnen. Na een korte zoektocht op het internet kwam ik tot de conclusie dat het een bug was. De enige manier om het op te lossen was via en specifieke 'console command'. Helaas werkt de console alleen in de pc-versie, en dus zou ik die quest nooit kunnen afronden.

Als ICT-student was het niet moeilijk om een alternatieve manier te vinden. Uiteindelijk heb ik een 'save converter ' op het internet kunnen vinden. Hiermee heb ik de save file van mijn personage geconverteerd naar een bestandstype dat de pc kon lezen. Via torrents heb ik de pc-versie van de game binnen gehaald, en vervolgens geinstalleerd en opgestart. Mijn save werd geladen zonder enige problemen en ik kon direct aan de slag met de console. Ik heb de juiste code ingevoerd en, jawel hoor, het personage zei wat hij moest zeggen, en de quest werd afgesloten. Daarna was het een kwestie van saven en het bestand terug converteren naar de Xbox 360-versie. Ik startte de game op, de Xbox 360 accepteerde de save file, en ik kon weer vrolijk verder spelen. Toch wel jammer dat er zo een hele omweg moet worden genomen om zo iets simpels om te lossen. Dit had makkelijk opgelost kunnen worden met een simpele patch.

Hoe denken jullie over piraterij?