Haat liefde

Haat liefde is datgene dat ik heb met Gears of War 2. Het spel was in het begin erg leuk om te spelen. Het vervolg op Gears of War 1 dat één van de beste shooters van de current gen is. Gears of War 2 kwam met een campaign die nog langer was dan het origineel, de filmpjes waren vetter en je liep met meer kameraden door de missies. Het is bigger, better and more bad ass. En het is een spel van Epic Games en dan heb je het uiteraard al over owange. Nadat de campaign is uitgespeeld op insane wordt het tijd om online te gaan. Bij Gears of War 1 was dat al erg leuk maar bij Gears of War 2 was het anders. Ik ga er geen uitgebreid artikel over maken omdat iedereen weet wat ik bedoel. Er was lag, er waren teveel chainsaw noobs en dan was het in het begin ook nog lang wachten voordat je eenmaal in een game zat.

De haat maakte uiteindelijk plaats voor liefde

De haat met betrekking tot de online bullshit is het beste te vergelijken met het gevoel als dat je rond loopt en door je hoofd wordt geschoten. Je voelt je compleet geownd, gepwnd en een beetje failure. Gelukkig dan maar dat er nu een wending komt in mijn stuk. Nadat je namelijk door je hoofd bent geschoten wordt het tijd voor paybacktime. En dan komt er ineens een killingspree. Gears of War 2 heeft zichzelf namelijk verbeterd in de afgelopen maanden. Niet alleen zijn er nu meerdere mappacks het is ook nog eens zo dat je nu snel in een potje zit en online een level krijgt in de public matches. Je begint op level 1 en kan als je genoeg experience vergaart in de online matches uiteindelijk doorgaan tot en met level 100. En dan ben je wel een aantal maanden bezig. Toch is het niet alleen maar liefde, omdat er nog steeds wel lag is en dat is jammer. Ook zijn er in de matches nog steeds veel chainsaw noobs en dit zijn dingen die ik jammer vind. Hier staat dan wel weer tegenover dat er in de online horde matches geen sprake is van lag en dat dit erg goed loopt.

Het dubbele gezicht van een shooter

Hier wil ik het ook nog even over hebben, nouja over hebben ik wil dit artikel even confronteren met mijn visie. Ten eerste is het raar dat de echte grote first person shooters niet genoemd worden in het stukje. Waar zijn games zoals Halflife/ Unreal en Quake? Tuurlijk weet iedereen dat het begon met spellen zoals Doom enzo maar het online gamen werd vooral groot met games als UT99. Rainbowsix vegas? Kom op de meeste hebben geen flauw idee wat dat is, het is een kleinere fractie binnen een grotere. Je hebt gamers die graag shooters spelen en binnen die groep is er een kleine groep die dan weer graag dergelijke games speelt. Voor het noemen van een bekende online multiplayer shooter had je op zijn minst UT99 of Quake 3 moeten noemen. Dit waren in die tijd dé grootste shooters. Andere shooters werden omver geblazen voor zover ze al in staat waren om in de de buurt te lopen van die games. Rainbow Six was een leuke tactische shooter die ik ook nog even op de klassieke Xbox heb gespeeld met headset. Maar een concurrent van UT99 of UT2003? No way, ik ga C1000 huismerk ijs ook niet vergelijken met Ben & Jerry ijs of Haagen-dasz (oid).

Epic Games zorgde voor epic win online

Unreal was ongekend maar UT99 was helemaal ownage. Voor dit spel had je skills nodig. Het werd ondersteund door een grote community en iedereen in je klas had er wel eens van gehoord. UT99 was altijd al iets better dan Quake 3. Waar je bij Quake 3 de prof moest zijn in het bunny hoppin' moest je bij UT99 ook nog een beetje nadenken. Er was daar een betere wapen balans en je gebruikte tijdens de online matches verschillende technieken. Een rocketlauncher kon bijvoorbeeld meerdere rockets schieten geconcentreerd op 1 punt of juist naast elkaar. En ook al heb je op dit moment zoiets van "argh ik vind Epic Games en Unreal Tournament maar niks" dan kan je sowieso niet ontkennen dat het in het artikel hoorde over het dubbele gezicht van een shooter. Dezer dagen is Unreal Tournament 3 dé shooter als je echt skills wilt meten zonder fratsen. Beiden worden gedropt in een arena, zorg dat je snel een wapen hebt en probeer de andere als eerste neer te schieten. Geen aimbot á la Halo, geen chainsaw kills of lag á la gears of war en geen campers á la een willekeurige tactische shooter. Zoek elkaar op en probeer wat te springen en zie meteen wie er nou net wat beter is.