Games met achterliggende gedachten ~MetalSonic~ | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Make no mistake, i smoke you out of your holes

Ik ben altijd een aanhanger geweest van George Bush, zijn duidelijke lijn en snelle manier van handelen spraken mij altijd aan. Ik zag leiderschap in hem dat ik miste bij de wat meer intellectueel over komende Balkenende. De boodschap is snel en duidelijk en heeft eigenlijk weinig uitleg nodig. Iedereen begreep door deze uitspraak wel dat Amerika de vijand zou opzoeken in een ander land door middel van een militaire macht. De boodschap is simpel en duidelijk, wat ik mij echter afvraag is of videogames ook booschappen hebben. Zijn er verder videogames die je wat bij proberen te brengen, ik zou bijna "semi educatief" in de mond nemen. Ik heb een aantal videogames onder elkaar gezet met de boodschap die het naar mijn interpretatie uitte.

Fallout 3

Om nog enigszins in te springen op de eerste alinea met betrekking tot Amerika is er geen beter voorbeeld te noemen dan Fallout 3. Dit spel speelt zoals bekend, in een setting die gecreëerd is door een atoomaanval. Er zijn al enkele films gemaakt die zich afspeelden in een post-atom achtige setting maar games die zich hierin afspelen zijn zeldzaam. Fallout 3 is naar mijn mening een game die veel stof tot nadenken geeft, niet alleen barst het spel van de details zoals de Amerikaanse symbolen en teksten het is ook nog eens zo dat de oorlog wel degelijk plaats zou kunnen vinden. China wordt immers steeds groter en sterker en Amerika wordt steeds armer. Ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat China uiteindelijk een nieuwe wereldmacht wordt, maar hoe zal Amerika hiermee omgaan na decennia aan wereldwijde controle. Want zeg nou zelf? Welk ander land kan een land naar keuze binnen vallen (ongeacht goed of slecht) en er makkelijk mee weg komen. Deze enigszins arrogante houding kan Amerika nog duur komen te staan en Fallout 3 laat zien wat er dan kan gebeuren. Ondanks dat het spel je wat kan laten nadenken zitten er in Fallout 3 toch ook veel science fiction achtige dingen. Beesten die gigantische proporties aannemen door een virus en gemuteerde mensen die half vampier zijn kan je natuurlijk niet echt serieus nemen. Dit neemt niet weg dat Fallout 3 kwa sfeer maar ook kwa informatie heel ver gaat. Al is het alleen al omdat gebouwen zoals het monument, het congres gebouw etc er allemaal inzitten met in elk gebouw ook nog eens informatie over dat gebouw. Wie zei dat er geen leuke spellen waren die ook nog eens educatief konden zijn?

Eternal Sonata

Nog zo'n spel dat mij liet nadenken, ik denk ook dat je moet willen nadenken wil je dit spel leuk vinden. Ik lees op verschillende websites (Gamer.nl/ IG/ Gamed.nl etc) dat dit spel te lange tu en scenes heeft en dat het te langzaam gaat allemaal. Deze reviewers laten mij één ding zien, zij hebben de opzet van het spel duidelijk niet begrepen. De filosofische zinnen in het spel geven stof tot nadenken en vragen je eigenlijk om sommige filmpjes eerder met veel plezier twee keer te kijken dan maar weer snel verder te gaan. Het is nu alweer een half jaar geleden dat ik dit spel voor het laatst speelde maar er zijn meerdere scenes waarbij een goede dialoog voorop staat. Dingen als discriminatie, oorlogen en politieke spelletjes komen naar voren in dit spel. Ik vind dat deze punten niet veel beter hadden kunnen worden gepresenteerd als dat ze worden gepresenteerd in ES. Verder is het (als je daar intere e in hebt) ook leuk dat je veel leert over Chopin. Wie was hij en wat speelde hij op welk moment? De muziek en keuze voor Chopin past naar mijn mening ook erg goed bij dit toch wel emotionele spel. Ik vond het vooral leuk om te zien dat het nummer "Raindrops" gecomponeerd werd toen Chopin in een landhuis zat en er buiten een harde storm woedde. Het was op dit moment dat dit nummer geschreven werd en als je het later dan eens op de radio hoort, dan zal je het ook meteen herkennen. Deze kwalitatief hoogstaande gesprekken heb ik helaas niet in andere games kunnen ontdekken. Ondanks dat de combat voor velen wat simplistisch is, kent dit spel kwa verhaal ontzettend veel diepgang.

Een aantal games die wel wat mee brachten

Naast de bovenstaande games zijn er ook nog veel games die wel wat probeerden te vertellen.Area 51 probeerde duidelijk te maken dat de maanlanding mi chien wel nep was en dit is een mening die ik niet deel maar het is er één die wel wordt gedeeld door een redelijk grote groep. Final Fantasy X had ook wat gesprekken over goed versus slecht. Wat is "Sin" en hoe zit met met een lifestyle die we aanhangen? Zijn we mogelijk verkeerd bezig? Secret of Mana, een ontzettend mooi spel dat naar het einde toe probeerde om wat dingen bij te brengen over keuzes maar hier naar mijn mening toch net de plank mis sloeg. En dan zijn er nog veel games die mij gewoon nieuwe omgevingen lieten zien op een enigszins "realistische" manier. Need for Speed 2 kwam met exotische kuststreken waar de meesten nooit zullen komen, en Unreal bracht ons de ruimte in. Oblivion brengt je op een realistische manier terug in de middeleeuwen en Starcraft probeert om een fictieve oorlog na te bootsen. Games zoals Zelda, Mario etc zijn ontzettend goed maar waren voor mij niet niet in staat om wat nieuws te laten zien. De Zelda games zijn te herleiden tot sprookjes over de middeleeuwen en de Mario games waren vooral leuk door de verschillende bekende thema's.

Intere ant is het

Om te vertellen bij welke games jij vond dat er sprake was van diepgang dit kan van alles zijn. Call of Duty 4? of mogelijk toch Final Fantasy 2?


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou