Leipzig, Los Angeles, Tokio, het is allemaal erg ver weg voor de gemiddelde Nederlandse gamer. Toch zouden veel gamers graag eens een echte gamebeurs bezoeken, een beurs met exlusieve games, presentaties van ontwikkelaars en natuurlijk de nodige boothbabes en goodies.

Tot voor kort moesten we het met de 'Gameplay' doen. Het was allemaal erg groot opgezet, maar de echte unieke dingen bleven uit. Het merendeel bestond uit games die al in de winkel lagen of de komende maand in de schappen kwamen te liggen. Het First Look event daarentegen, geeft je de unieke mogelijkheid games te spelen die pas over enkele maanden uit zijn. Voeg daarbij een handvol 'Behind closed Doors'-presentaties, en je mag stellen dat het verdomd goed is gelukt om een gamebeurs in het klein naar Nederland te halen.

Eenmaal in Amsterdam aangekomen was de aanwezigheid van First Look duidelijk merkbaar. Grote groepen mensen, waarvan een groot deel met gameshirts, stonden paniekerig de reistijden van de trams te bekijken. Toen iedereen doorhad dat we met lijn 26 moesten, kwam de echte uitdaging; honderden, zoniet duizenden, mensen in één kleine tram proppen. De blik op het gezicht van de oude man in de tram was hilarisch, toen de hele groep tegelijkertijd naar binnen stroomde. Het was niet aangenaam in de tram, ik kon me nergens aan vasthouden, maar alsnog kon ik niet vallen, door het feit dat elke enkele vierkante centimeter van de tram vol zat. Ik stond achter een meisje wat zat te klagen over gamers, en haar vriend die te veel gamede. Ze was vorig jaar ook al op de gameplay geweest, maar ik vroeg me af waarom, als ze zon hekel had aan gamers.

Uiteindelijk gingen de tramdeuren weer open, en kon de grote, bewegende massa naar buiten stromen. Het was niet lang lopen naar 'The Factory', de grote hal waar het evenement zou plaatsvinden. Bij aankomst bleek het al flink druk te zijn. Toen er ook nog stickertjes het publiek in werden gegooid werd het een grote chaos. Na een minuutje of vijf wachten en lachen om mensen die stickers van de grond rapen konden we eindelijk naar binnen. De leeftijdscontrole, die zogenaamd zou plaatsvinden, bleef uit en iedereen kon rustig naar binnen, zolang hij er maar lichtelijk uitzag als 16.

De hal was redelijk groot, ookal kwam het niet eens in de buurt van de jaarbeurs in Utrecht, waar de Gameplay plaatsvond. Alle grote ontwikkelaars waren aanwezig, Rockstar, Ubisoft, EA, THQ, Activision. Games als Far Cry 2, LittlebigPlanet, Gears of War 2, Red Faction: Guerilla en Saints Row 2 waren speelbaar, en er werden exclusieve presentaties gehouden van games als Operation Flashpoint 2, Damnation en Mirror's Edge. Naast de games waren er natuurlijk ook genoeg mooie dames aanwezig, en als je bereid was jezelf voor lul te zetten kon je hier en daar ook nog wel een leuke goodie meegrijpen. Het mocht echter duidelijk zijn dat First Look draait om de games, en niet om het vrouwelijk schoon of de hebbedingetjes.

En de games mochten er wezen! Hier een kort verslag van alle bezichtigde en gespeelde games:

Far Cry 2

Voordat ik de beursvloer opging was ik me al bewust dat Far Cry 2 best wel eens de titel van

'Game of the Year' mee zou kunnen pikken. Gelukkig hoef ik mijn mening niet bij te stellen. Far Cry 2 is wat het zegt te zijn; een prachtige shooter in een grote open wereld. De graphics zijn oogstrelend mooi, de game bestuurt geweldig, de wapens en voertuigen zijn erg gedetailleerd en de game speelt gewoon heerlijk. GTA IV krijgt concurrentie!

Gears of War 2

Na een half uurtje in de rij te hebben gestaan kon ik eindelijk plaatsnemen in een van de knalgroene zitzakken, en de controller in mijn handen nemen om de multiplayer van deze langverwachte game eens even grondig te testen. Op het eerste gezicht ziet Gears 2 er hetzelfde uit als zijn voorganger, en eigenlijk zijn de verschillen ook niet erg groot. De game speelt lekker weg, het schieten voelt heerlijk en het klinkt vooral allemaal erg goed. Ondanks de kleine verschillen met Gears of War voelt deel twee toch anders aan, op een onverklaarbare wijze.

Need for Speed: Undercover

Ik had erg veel verwacht van deze game. Helaas bleek de game verre van af. De graphics waren degelijk, maar het bestuurde allemaal vrij stroef. Verder was er ernstig veel pop-up, waren de straten zo goed als leeg en was het schademodel wel erg onrealistisch. Ik betwijfel ten zeerste of deze game de genoemde releasedatum gaat halen.

Red Faction: Guerilla

Na een voorproefje via de multiplayer beta kon ik niet wachten om de singleplayer van deze game onder handen te nemen. Red Faction loopt grafisch gezien een paar maandjes achter, het ziet er allemaal net wat minder scherp en gedetailleerd uit als we gewend zijn. Maar gelukkig wordt dit allemaal goedgemaakt door het prachtig in beeld gebrachte sloopwerk. Echt alles kan kapot in deze game, en dat zorgde voor heel wat 'ooooh'-momenten tijdens het spelen. Zo plette ik mijzelf onder een enorm gebouw, ramde ik met aan zware auto dwars door een gebouw heen en zag ik hoe iemand een brug op zijn eigen hoofd in elkaar liet storten.

Saints Row 2

De demo dropte me in een rechtszaal, waaruit ik moest ontsnappen. Saints Row 2 ziet er nog exact hetzelfde uit als zijn voorganger, zoniet slechter. De graphics waren kartelig, en de animaties alles behalve indrukwekkend. Toen ik eenmaal buiten was begon ik me pas te vermaken, met een zware SWAT-auto ramde ik me een weg door een drukke, levende stad. Saints Row 2 mag dan grafisch teleurstellend zijn, het is alsnog dikke fun, en dat is exact wat ik had verwacht.

Midnight Club: LA

Midnight Club: LA viel vooral op door de prachtige Mustang, inclusief minstens net zo mooie boothbabes. Helaas konden ook zij de game niet meer redden. LA is exact hetzelfde als de vorige delen. Ik reed bijna de hele race perfect, wat niet makkelijk was wegens de stugge controls, maar in een van de laatste bochten ramde ik op een bestelbusje in. De game verplichtte mij toe te kijken terwijl mijn auto een stuk of dertig keer over de kop rolde, dit alles zonder een deukje op te lopen. Terwijl mijn auto vrolijk aan het tollen was reden mijn drie tegenstanders voorbij. Twee minuten later werd ik eindelijk weer op de baan gezet, en kon ik nog net een derde plek meegrijpen. Dit is exact waarom ik de vorige delen zo haatte, en ze hebben er niks aan gedaan.

Jammer genoeg was dat alles wat ik heb kunnen spelen. Games als Mirror's Edge vereisten een wachttijd van minstens anderhalf uur. Verder waren veel games, waaronder Call of Duty 5, Guitar Hero 4 en HAWX niet speelbaar, terwijl dit van te voren wel beweerd werd. Gelukkig was daar de redding van de beurs; de 'behind closed doors'-presentaties! Deze presentaties werden gehouden in een enorme theaterzaal, en er werd meestal live gespeeld.

Operation Flashpoint 2

De presentatie waar ik zelf het meeste naar uitkeek. In plaats van een Nederlands PR-mannetje kwam een echte ontwikkelaar van de game het podium op, recht uit Amerika! Na het standaard praatje over hoe geweldig het origineel wel niet was kregen we de trailer te zien die al maanden over het internet zwerft. Hierop volgden beelden die draaiden op de zogeheten 'Ego'-engine, die ook Colin Mcrae: Dirt en Racedriver: Grid aandreef. Het was zeker indrukwekkend, en het kwam eng dichtbij fotorealisme. We kregen te zien hoe alles in de gamewereld aan gort geschoten kon worden, en ook kapot zou blijven voor de rest van de game. Alle wapens en voertuigen zijn in Flashpoint 2 gebruikt en vies, en niet 'factory fresh', zoals de man het zelf zo mooi zei. Indrukwekkende beelden van de ruim 70 wapens en de vele voertuigen kwamen langs. We kregen te zien hoe eng gedetailleerd een helikopter eruitzag, elk enkele schroefje was te zien, en de cockpit was angstaanjagend mooi. Net toen het leek alsof de presentatie afgelopen was kwam de grote verassing van de dag. Als eersten ter wereld kregen we in-game beelden van de game te zien! En wat onbeschrijfelijk mooi, wat ontiegelijk vet! Als groot Flashpoint fan kun je niets meer willen, dit is de ultieme oorlogssimulator.

Mirror's Edge

De presentatie van Mirror's Edge bestond uit kleine Tim van EA, die voor ons een leveltje van de game zou doorspelen. Helaas stonden er al tientallen filmpjes van dit level over het internet verspreid. Toen het eindelijk interessant werd, en we bij een nieuw stukje gameplay aankwamen, bleken Tim's gameskills niet al te best te zijn. Keer op keer ging er iets mis waardoor hij van een buis afviel, in plaats van eraf te springen naar een nabijgelegen platform. Toen Tim voor de tiende keer in de diepte onder hem viel begon het publiek ongeduldig te worden. De commentator, gameking en PU redacteur Jan, begon steeds erger uit zijn nek te lullen en er werd besloten een ander deel van het level te laden. Toen Tim ook hier al voor de vijfde keer op rij doodging besloot Jan de controller over te nemen. Helaas kwam er al snel een einde aan de speelsessie, en daarmee de presentatie toen er een XBox schermpje op kwam zetten met de vrolijke mededeling “disc unreadable”. De presentatie was over, en Tim wist niet hoe snel ie weg moest komen. Alsnog ziet Mirror's Edge er geweldig uit, EA moet volgende keer alleen even een betere speler, en daarbij een betere disc sturen.

Damnation

Damnation is een shooter die draait op de Unreal engine. De presentatie werd gedaan door dezelfde man die ook Flashpoint 2 presenteerde. Wat Damnation onderscheidt van andere shooters is dat je dit keer niet via een horizontale lijn van A naar B gaat. Zoals de man al zei moet je dit keer van A naar B, maar dan wel via X, Y en Z. Dit alles is een ingewikkelde manier om te zeggen dat je dit keer ook de hoogte in zult moeten gaan. Damnation combineert een standaard third person shooter met een game als Tomb Raider of Prince of Persia. Het klimmen en klauteren ziet er goed uit, maar het schieten was niet echt indrukwekkend. Toch is dit een game om in de gaten te houden! Als laatste werd genoemd dat er in november een demo online komt te staan.

Gears of War 2&Fable 2

De Gears of War 2 presentatie was overduidelijk de grootste teleurstelling van de beurs. Het enige wat we te zien kregen was een video diary die zogenaamd 'world exclusive' was. Jammer genoeg betrog het een filmpje wat al dagenlang online stond… Zodra dit filmpje afgelopen was begon de Fable 2 presentatie. Jan waarschuwde van tevoren alvast dat het hier om een E3 build ging, die dus uit Juni stamt. Jan besloot met een meisje te spelen, en na een kort introotje begon de demo. De graphics waren teleurstellend, en de game zag er uiterst levenloos uit. De eerste ingame cutscene zat propvol glitches als verdwijnende mensen en afgekapte animaties, en de voice overs waren van een bedenkelijk niveau. Gelukkig zag het vechten er wel vermakelijk uit, en de humor is best leuk.(nog tientallen keren leuker als je nog steeds moet lachen om scheetgrappen)

Uiteindelijk mag je wel stellen dat First Look een groot succes is. Het is allemaal veel professioneler dan de gameplay, en de lijst aan speelbare games was zeer indrukwekkend. Jammer genoeg viel het qua babes en goodies een beetje tegen, maar daarvoor ga je ook niet naar een gamebeurs! Volgend jaar weer!