Een wereld waar skills en abilities worden gebruikt met grote effecten moet dat ook toe kunnen laten. Het zou niet leuk zijn voor iedereen als je bv je tegenstander kunt Locken en vervolgens zonder goed te mikken een dikke vuurbal zn kant op te gooien.

Het zou eerlijker zijn om net zoals bij Tera een skillbased systeem te gaan gebruiken waarbij je moet richten en waarbij je zwaard of wapen ook daadwerkelijk de tegenstander moet raken om dmg te doen.

Maar terug naar de wereld, je moet verschillende kanten op kunnen gaan, uit verschillende soorten start gebieden. Een gemeenschappelijk doel lijkt me een goed idee. Quests en rewards zijn ook handig, maar daarmee krijg je weer spul dat iedereen heeft. Iedereen wilt uniek zijn, voor al op maximaal lvl. Voeg een tool toe om zelf armor te ontwerpen, of heel veel verschillende soorten armor en wapens. allemaal zonder vaste stats. Dus ook al ziet iemand er uit als een zwerver, dan kan tie stiekem best awesome zijn.

Hoe herken je dan iemand of tie sterk is of niet?
Niet, alleen door te vechten en de grote van zn abilities te zien. Dus pvp kan een stuk gevaarlijker zijn door de aanvaller.

Hoe lvl je dan? en wat heb je er aan als je lvl up bent?
Extra punten om te verdelen in skills die weer sterker worden en grotere effecten hebben. Je zou dan ook een startgebied moeten hebben met makkelijke vijanden enzo. Ik zou eerder type vijanden doen. die bv 1 sterke aanval hebben zit in een bepaald gebied. en een ander soort aanval zit weer in een ander gebied.
Bv bandieten gebruiken een move om snel te dashen, die skill is heel hoog bij hun en ze zijn dan al van ver, snel bij je in de buurt. Hun aanval is dan misschien niet zo hoog omdat de stats van de bandiet dat niet toelaat. De focus bij de bandiet zit dus allemaal in 1 move. Dat is makkelijk te overleven.

Maar er is ook een gebied dat moeilijk is als vijanderen meerdere moves hebben geupgrade. Een mage vuurt bv grote ballen af, maar ze zijn langzaam dus makkelijk te ontwijken. Daar zie je dan dat hij de punten op dmg heeft gezet en vandaar de grootte van de aanval. Dus die ontwijk je en je wilt toeslaan, maar de mage heeft nog meer moves van alleen balletjes schieten, hij verrast je met een aoe trowback. Een schokgolf werpt je naar achter en je ligt even stil, daarna komt er zon grote bal op je af.
Dit is te overleven maar wel moelijker als de bandiet die 1 sterke move heeft.

Zo zou je verschillende gebieden kunnen inrichten en dan niet. Met een monster met lvl maar met verschillende soorten abilities. Of een combinatie van lvl en abilities.

Een wereld met meerdere lagen ipv een uitgestrekt landschap. Het lijkt dan wel op een wereld maar het is geen fictieve planeet. Als dat alles verbonden word door een soort dungeon/lift dan zou dat helemaal leuk zijn. krijg je een beetje de wereld van Sword Art Online. Verschillende warp gebieden zijn ook wel ok, maar dan moeten ze ook toegankelijk zijn te voet via een grenzend gebied.

Dit lijkt mij een leuke opzet voor een spelwereld van een mmorpg. Als er ook nog dat combat systeem van mij in zit dan is het helemaal hemels.