Laat ik allereerst even duidelijk maken dat ik de multiplayer van Halo 3 niet slecht vind. Halo 3 is online erg leuk (persoonlijk vind ik het een heel stuk leuker dan de campaign) en dit artikel is zeker niet bedoeld om die online-ervaring af te zeiken. Wat dan wel de bedoeling is? Vertellen over de wat mindere kanten zijn van de multiplayer en de aspecten waar ik me aan kan ergeren. Mappacks

Leuk hoor, dat Bungie wat extra maps maakt om op te spelen. Maar waarom moet je voor een paar maps betalen? Is Bungie zo arm dat ze hun fans niet een gratis extraatje willen geven, maar dat ze hun fans geld moeten vragen?

Goed, dat je voor die maps moet betalen kan ik dan nog enigszins begrijpen. Maar waarom kan ik, als persoon die geen zin heeft om er geld voor te betalen, nu maar een stuk of vijf playlists spelen? Je wordt zo bijna gedwongen om alle mappacks te kopen, want alleen dan kan je alle verschillende playlists spelen. Wat is dit voor onzin? Ik heb geld uitgegeven om Halo 3 te bezitten en om online te kunnen spelen en dan kan ik niet alles spelen?

Bungie zou dit probleem op twee manieren makkelijk kunnen oplossen: of alle mappacks gratis maken (nu is er één van de drie gratis) of de playlists verdelen in 'wel met mappacks speelbaar' en 'niet met mappacks speelbaar', zodat iedereen weer alle modi kan spelen, alleen sommige dan met wat extra maps.

[img="http://xbox360media.ign.com/xbox360/image/article/787/787946/halo-3-20070512011839377-000.jpg"]

Gelukkig voor “Kid River” kan hij deze playlist wel spelen…

Playlists

Als je dan een playlist hebt gevonden die je wel kan afspelen, komt het volgende probleem. Namelijk: welk gametype gaan we spelen op welke map? Helaas heeft Halo 3 een systeem die zelf kiest wat je gaat spelen. Gelukkig heb je wel een vetorecht (als meer dan de helft van de spelers op 'veto' heeft gedrukt, wordt die game niet gespeeld), maar ook als een map wordt weg gestemd, kiest Halo 3 zelf de volgende en dan heb je geen vetorecht meer.

Het probleem bij dit systeem is, dat je zo niet snel het gametype en de map krijgt die je zelf zou hebben. Een voorbeeld: ik wil graag een potje CTF spelen, het liefst op Valhalla. Het eerste potje wordt het een potje Land Grab op Snowbound, de match daarna een Bomb Assault op Narrows en vervolgens eindelijk een CTF game, maar dan op Isolation. Waarom kan ik niet gewoon games filteren op bijvoorbeeld CTF, maar moet ik eerst twee andere potjes spelen? Een veel beter systeem zou zijn om gewoon zelf op een gametype en/of de map te kunnen zoeken, zodat je lekker kan spelen wat je zelf wilt. Iets dat in een heel veel verschillende games zit.

Ongebalanceerde wapens

Halo 3 heeft veel verschillende wapens en dat is erg leuk, het probleem is alleen dat sommige wapens nogal overpowered en andere nogal underpowered zijn. Een voorbeeld van die laatste categorie is de Magnum, een simpel pistooltje die in bepaalde gametypes spawnt als je secundaire wapen. Je kan namelijk helemaal niks uithalen met dit ding, zelfs propjes papier (als die in Halo 3 zouden zitten) gooien is effectiever.

Daartegenover staan juist weer een aantal wapens die echt veel te sterk zijn. Als een sniper je heeft gespot, ben je zo goed als dood. Je kan met de sniper-rifle maar liefst vier keer (relatief) snel achter elkaar schieten en na één schot in het hoofd of twee in je lichaam ben je dood. Een ander wapen die echt te sterk is het zogenaamde Energy Sword. Als iemand met een zwaard op je af komt rennen weet je gewoon dat je dood gaat. Als je als zwaarddrager namelijk aanvalt, schiet je automatisch een paar meter naar voren en na één rake klap is je vijand al dood. Veel te overpowered dus, zeker op de kleine en smallere mappen.

En kan iemand even uitleggen waarom je zo keihard kan slaan? Als je namelijk iemand van voren slaat is gelijk de helft van zijn leven weg, je hoeft dus maar twee keer te slaan om hem dood te krijgen. Van achteren is het nog erger, daar hoef je namelijk maar één keer te slaan om je vijand te 'assassinaten', maar dat is nog wel leuk. Van voren echter niet, want zo'n drie kwart van alle gevechten zijn hetzelfde: Twee mensen lopen op elkaar af terwijl ze aan het schieten zijn en als ze bij elkaar komen drukken ze allebei op slaan. Gevolg: degene die als eerste slaat, wint. Dit is gewoon niet leuk meer, dus wat mij betreft zorgt Bungie ervoor dat je minder damage doet als je slaat.

[img="http://tech2.in.com/media/photogallery/2007/Oct/halo3mp_8_450x360.jpg"]

Jup, een door mij zo gehate swordkill…

Onmogelijke online-achievements

Ok, echt onmogelijk zijn de online-achievements van Halo 3 niet, maar sommige zijn wel heel moeilijk om te behalen. Neem bijvoorbeeld de 'Two for One'-achievement, die van je verlangt dat je in een free for all match (met daarin zes spelers, inclusief jezelf) met één Spartan Laser-shot twee mensen doodt. Zeer moeilijk te behalen.

Een andere achievement die erg moeilijk te behalen is, is de 'Killing Frenzy'-achievement. Om deze te behalen moet je namelijk in een Free for all match tien mensen zien te doden, zonder zelf tussendoor dood te gaan: een erg moeilijke opgave. Iets makkelijker te behalen online-achievements mag wel, Bungie!

Het feit dat je in EXP zakt als je internet er even uit vliegt

Dit punt ligt eigenlijk voornamelijk aan mijn eigen internetverbinding, maar toch vind ik het irritant. Ik heb namelijk draadloos internet en dat is niet altijd even stabiel, de verbinding wil dus af en toen nog wel eens wegvallen. Nu heeft Halo 3 een systeem dat je in EXP zakt als je weggaat. Als mijn internet uitvalt, noteert hij dat helaas ook als dat ik wegga. Hierdoor sta ik momenteel op 26 EXP en 25 EXP penalties, ik zou dus eigenlijk minstens 51 EXP moeten hebben en waarschijnlijk zo rond de 60, omdat ik van die matches waarin ik wegging er ook nog wel wat gewonnen zou hebben. Het is dat ik niet zoveel om deze rating geef, maar ik vind het wel irritant.

En daarmee zijn we alweer aan het einde van deze doc gekomen. Ik wil nogmaals even zeggen dat ik de multiplayer absoluut niet slecht vind en daarom zal ik over een poosje ook een “Goede kanten van de Halo 3 multiplayer” schrijven. Tot dan!