De crisis als zondebok | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Nintendo ziet haar winsten dalen, Playstation en Microsoft zien omzetten dalen. Sega rapporteert een daling van ruim 60 procent omzet, Ubisoft een daling van 50 procent. Take 2, Square-Enix, Sega en Konami zien eveneens gigantische verliezen. Met zulke cijfers zou je bijna denken dat de markt zware klappen krijgt van de rece ie. Zelf gamer trekt dergelijke conclusies. Maar als kind heb ik geleerd dat je verder moet kijken dan dat je neus lang is. Laten we dat eens gaan doen.

Microsoft kwam als eerste met de cijfers en deze vielen reuze mee. Het aantal xboxen dat in vorig kwartaal minder verkocht werd, was maar een ton minder dan vorig jaar en hoewel de winst ingezakt is, komt dit voornamelijk door prijsverlagingen. Daar komt bij dat in de afgelopen drie maanden de omzet van games bij MS met slechts 3 procent gedaald is. Deze cijfers vallen gigantisch mee. Laten we voor het volledige plaatje vorig jaar er even bij halen. Welke titel werd ook al weer vorig jaar in mei gelanceerd? Oohjah... GTA 4, een systemseller die aantoonbaar de verkopen van xbox maar uiteraard ook inkomsten van royalty's enorm gestimuleerd heeft. Vergeet ook niet de prijsdaling van de 360 die daaraan vooraf ging. Welke games zijn er dit jaar in de eerste 6 maanden uitgekomen die aanzienlijk de verkoop konden stimuleren? In hoeverre kan MS nu nog een schokkende prijsdaling initiëren? Je snapt waar ik naartoe wil, MS heeft geen last van de crises, ze hebben last van gebrek aan games en prijsverlagingen.

Volgende cliënt, Nintendo. Ik ga hier niet weer diep op in. Ja de yen is momenteel uitzonderlijk sterk waardoor de marges erg onder druk komen te staan. Maar dat is niet de enige reden. Er is ook gewoon een daling in de vraag naar Wii's. Aan de prijs voor de consument kan het niet liggen, die is hetzelfde gebleven. De Wii gaat vervelen, dat is het punt. Afijn, ik wil niet als een langspeelplaat klinken dus door naar het volgende geval.

Ik kan beter zeggen, gevallen. Zowel Sega, Ubisoft, Take 2 en Square Enix hebben allemaal minder (grote) games gelanceerd dan vorig jaar. Als je minder games lanceert wordt de kans automatisch groter dat je minder games verkoopt. Om even een makkelijk voorbeeld te nemen. Sega heeft vorig jaar 37 titels in het eerste half jaar gelanceerd, dit jaar slechts 17! Maar, kan je zeggen, als er dan uitzonderlijke titels tu en zitten dan kan een bedrijf tenminste nog compenseren. Uitzonderlijke titels zijn er dit half jaar echter zeldzaam geweest (niet dat ze er niet waren). Niks crises dus, gewoon gebrek aan verkoopwaar!

Kan het dan anders, ja hoor! Activision heeft zelfs haar winstverwachting voor dit jaar verhoogt! Capcom heeft het eerste kwartaal een gigantische winst geboekt. Welke overeenkomsten delen beide bedrijven? Inderdaad, ze hebben goede games gelanceerd aan het begin van dit jaar. Nu ben ik nog een bedrijf vergeten en dat is Sony. Ik doe dit expres omdat ik meen dat Sony een van de zeldzame bedrijven in de game industrie is die echt lijdt onder de crises. En ook hier is de oorzaak simpel “en overigens ook vaak door mij en andere gamer.nl bezoekers georeerd”. De prijspropositie van de ps3 is te hoog. Rece ie heeft tot gevolg dat mensen prij ensitief worden en een console van 400 euro is dan simpelweg te duur. Dat is geen hogere wiskunde, dat is boerenwijsheid.

Voorlopig is dit de keiharde waarheid! Op Sony en waarschijnlijk nog enkele ontwikkelaren hier en daar na, heeft de industrie nog geen last van de crises. Dit artikel heeft niet als bedoeling de onschendbaarheid van de industrie aan te tonen ( hoewel ik dat wel denk maar dat heb ik al in februari besproken), het kan best zijn dat er een dipJE komt. Maar(!) het is momenteel nog zo:” zolang bedrijven nieuwe games lanceren blijven mensen die wel kopen”. Het is als bedrijf in deze tijden gewoon erg makkelijk om naar de crises te wijzen als oorzaak. Wij weten nu beter, er is geen zondebok, er zijn gewoon te weinig (goede) games.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou