Ik heb mijn multiplayer review van Call of Duty 4: Modern Warfare met een terechte 10 beloond. In deze review gaf ik al aan dat vooral de wapens van het multiplayer gedeelte erg indrukwekkend zijn. Vandaar deze Specials over de wapens van Call of Duty 4. Na de krachtige Light Machine Guns, gaan we verder met de Demolitions, beter bekend als Shotguns.

Er zitten slechts twee Shotguns in Call of Duty 4, deze heten de W1200 en de M1014. Shotguns zijn enorm krachtige wapens voor extreem korte afstanden. Tegenstanders binnen de 5 meter zijn gegarandeerd in één schot dood. Het grootste nadeel van een Shotgun is natuurlijk dat tegenstanders verder dan 10 meter, onbereikbaar zijn met de Shotgun. Daar tegenin staat dan weer dat Shotguns extreem licht zijn, wat inhoudt dat je langer en sneller kan sprinten en het lopen zelf gaat natuurlijk wat beter. Shotguns doen dus veel schade aan je tegenstander, als ze vlakbij je zijn. Nauwkeurig zijn ze niet, maar dat heb je ook niet nodig, omdat je voor 5 meter afstand amper nauwkeurigheid nodig hebt. De Fire Rate van een Shotgun ligt laag, wat inhoudt dat de tijd tussen het schieten van de kogels vrij lang is.

W1200

De eerste Shotgun die we vandaag bespreken is de W1200. Deze krijg je tot je beschikking in level 2, het is het eerste wapen wat je echt 'unlockt'. Het is aan te raden Shotguns te gebruiken op levels waar alles erg dicht bij elkaar zit. Voorbeelden zijn Vacant en Shipment. Op levels als Bog en Ambush is het zeker niet verstandig één van deze wapens te nemen, dus ook de M1014 niet. Verschil tussen de twee Shotguns is er eigenlijk amper. De W1200 doet meer schade, maar de nauwkeurigheid en Fire Rate levert daardoor wel iets in. Maar toch is er één ding waarmee de twee Shotguns zich erg onderscheiden, de terugslag. De terugslag van de W1200 is namelijk enorm. Dus mocht je een keer missen met een Shotgun van korte afstand, ben je gegarandeerd dood, omdat het simpelweg te veel tijd kost voordat je weer een normaal beeld krijgt. Echter, door de hoge schade van dit wapen, ben je er wel van verzekerd dat je tegenstander met één schot dood is, als hij minder dan 5 meter van je vandaan stond. Nadat je 25 kills hebt gemaakt met de W1200, unlock je de Red Dot Sight. Het is aan te raden deze er op te zetten, maar verwacht geen enorme verschillen. Wil je kans maken iemand te vermoorden, moet die binnen 5 meter staan, als je voor die afstand nog steeds wat extra nauwkeurigheid nodig hebt, kan je net zo goed een Dragunov in je handen hebben, want dan heb je net zoveel kans om te overleven. Je kunt de Red Dot Sight er dus opzetten, maar dan is dat meer voor de sier, dan dat het handig is. Ook de Grip-functie verhoogt je nauwkeurigheid, die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Oftewel, die is net zo zinloos. De W1200 is dus een standaard Shotgun, die zich onderscheidt van de ander door een hoge terugslag. Voor de rest komen ze prima overeen, waardoor het nog steeds een heel aardig wapen is.

W1200: 6,6/10 M1014

De M1014, te unlocken in level 31, onderscheidt zich dus van de W1200 door middel van de terugslag. In tegenstelling tot de W1200 is de terugslag van de M1014 miniem, waardoor dit wapen al gelijk aangenamer is. Mocht je missen, ben je nog steeds niet kansloos, omdat je weer snel in het gevecht kan komen. De iets hogere Fire Rate helpt daar ook nog eens bij. Dit maakt meteen al één van de weinige verschillen, maar het is wel de belangrijkste. Zoals al eerder gezegd is, doet de M1014 iets minder schade, maar heeft een hogere nauwkeurigheid en Fire Rate. De nauwkeurigheid verandert bijzonder weinig en de Fire Rate is ook niet doorslaggevend. Het onderscheid wordt dus weer gemaakt door de terugslag. Ook hier maken de Red Dot Sight en Grip zeer weinig verschil, wat zeker te verwachten was.

M1014: 7,0/10

Ik raad de volgende Class aan voor de Demolitions:

Primary Weapon: M1014 Adjustment: Red Dot Sight Side Arm: Desert Eagle Special Grenades: Flash Grenade Perk 1: C4 x2 (Remote Detonation Explosive) Perk 2: Juggernaut (Increased Health) Perk 3: Martyrdom (Drop a live grenade when killed)