Hoewel bij games voor mij de gameplay het belangrijkste is (voor wie niet?), vind ik de prestatiesystemen toch een leuke toevoeging. Persoonlijk vind ik trophies het leukst om te verzamelen, en dan gaat het mij voornamelijk om de platinatrofeeën; deze krijg je wanneer je alle andere trofeeën in een game verzameld (De PS3-versie van 1000/1000 Xbox 360 Gamerscore). Ik vind het aantal platinatrofeeën (en op zich ook het aantal goude trofeeën) meer zeggen dan een hoog Trophy Level of Gamerscore omdat je aan de 2 laatstgenoemden ook kunt komen door weinig tijd in veel verschillende games te stoppen. Het aantal platinatrofeeën en 1000/1000 games laat zien dat mensen veel tijd in bepaalde games hebben gestopt en het uiterste eruit hebben gehaald.
Hoewel ik dus de trophies het leukst vind, vind ik het synchroniseren bij Sony erg traag. Ook als je de trophy-lijst van andere spelers wilt zien, duurt het een tijdje voordat deze laadt, iets waar je bij de Xbox 360 en Steam geen last van hebt. Snel en overzichtelijk door games van jezelf of anderen heen browsen gaat het best met de Xbox 360. Dat is waarschijnlijk omdat de 360 vanaf het begin al een prestatiesysteem had, en Sony het systeem later uitbracht via een update. Steam Achievements hebben geen trofeewaarde of gamerscore, en is het simpelste systeem van de 3. Ook prestaties vergelijken gaat minder makkelijk dan met de consoles. Het systeem zelf is niet slecht, maar ik hoop dat Valve het ooit nog zal uitbreiden. Steam verdient een uniek prestatiesysteem
De ontwikkelaars bepalen helemaal zelf wat je in hun game moet doen om een prestatie te ontgrendelen. Persoonlijk vind ik dat er toch regels moeten komen, want sommige prestaties hebben naar mijn mening belachelijke eisen. Bijvoorbeeld wereldwijd nummer 1 staan op de wereldwijde leaderboards.
Verder ook multiplayerprestaties waarvoor je bijvoorbeeld meerdere vijanden met een schot moet doden. De kans dat je dat lukt is klein omdat je maar net het geluk moet hebben dat je het juiste wapen hebt en 2 vijanden in een rij staan en elkaar al niet hebben afgemaakt. Hier heb je zoveel geluk voor nodig dat mensen hiervoor liever gaan boosten. Crysis 2 heeft een prestatie waarvoor je 6 maanden achter elkaar multiplayer moet spelen. In mij ogen een trieste manier om spelers bij je game te houden. Ghost Recon: Advanced Warfighter wilt dat je 8 uur non-stop multiplayer speelt; dat lijkt mij ook niet echt gezond. Als je game goed is stoppen mensen er vanzelf heus wel aardig wat uurtjes in.
Te makkelijke prestaties mogen van mij ook verboden worden. Vaak krijg je al een prestatie als je een tutorial level uitspeelt waarin je eigenlijk niet kunt verliezen. Je hebt dus 0% kans om die prestatie niet te ontgrendelen, tenzij je er voor kiest om de game niet te spelen natuurlijk. Zoiets doet het woord prestatie geen eer aan vind ik.
Prestaties die je krijgt door games op hun hoogste moeilijkheidsgraad uit te spelen en alle verzamelbare objecten verzamelen vind ik wel leuk (al is dit niet even leuk in elke game natuurlijk). In Deus Ex: Human Revolution krijg je een prestatie als je niemand omlegd door het hele spel heen; dat vind ik ook wel goed bedacht.
Wat vinden jullie van de prestatiesystemen? En wat vinden jullie goede prestaties en welk prestaties hadden eigenlijk nooit goedgekeurd mogen worden? Laat het weten in een reactie. In ieder geval bedankt voor het lezen, dat vind ik wel een prestatie waard.
Reacties op: Achievements en Trophies
manstrite
zelf ben ik niet zo van de achievements, leuk dat ik ze krijg maar ik ga ze niet speciaal grinden om zo het maximale uit mijn game te krijgen.
Cornish
bult0055
Ik vind achievements die verhaal-gebonden zijn ook niet zo boeiend. Die krijg je toch wel. Alhoewel ik Skyrim daarin wel een uitzondering vind, omdat je daar gemakkelijk side-quest kunt missen.
Heb niet zoveel games met 100% geloof ik, stuk of 18, en een paar bijna. Maar ben dus wel iemand die daar extra uurtjes in steekt om dat te halen, vooral achievements waarbij je verschillende dingen moet verzamelen vind ik erg leuk, kan dan ook erg pissig worden als ik het niet kan vinden ;]
Helaas ben ik gebonden aan de pc, dus geen platinum trofeën voor mij.
Voor zo laat op de avond schrijf je behoorlijk onderhoudende weblogs!
Leatherhide
De meeste games die ik speel, speel ik 1 keer uit en ik haal de achievements alleen als ze niet veel extra moeite kosten. Sommige games vind ik na 1 playthrough nog steeds leuk, en dan ga ik wel vaak voor de extra's zoals de collectibles.
Leatherhide
Leatherhide
FlaminCharge
New avatar skin unlocked: A Leatherhide
Ik heb zelf geen xbox maar volgens mij klopt de tekst wel een beetje.
TheNextFrag
Waarschijnlijk dat dat ook de rede is dat het me niet kan bekoren.
Voor mij persoonlijk ligt de focus 75% op kill/death ratio en 25% op winnen. Weapon unlocks en alle andere bijkomende zaken zeggen me niets. Bekwaamheid spreekt voor mij meer uit de k/d dan een avatar of prestige level. Hacks kun je gemakkelijk kopen op het internet, skills niet.
Een spel is in de basis voor mij niets anders dan een trucje leren te beheersen en daar lol aan beleven. Als ik het niet onder de knie krijg is het spel niet langer interessant. Al zou ik er met enig gemak de ene naar de andere achievement voor krijgen is dat niet genoeg voor mij om er toch mee door te gaan. Ik verlies niet graag en al zeker niet van mezelf door negatief te staan.
Ik ken hele volksstammen die er net zo over denken als jij Leather en er lekker voor kunnen gaan. Ik vind het sowieso als mensen iets doen wat ze leuk vinden en daar ook echt voor kunnen gaan. Mijn prestatiegerichtheid licht echter elders. ;)
Heinster
Soms vragen ze wel eens grappige dingen die er op duiden dat je iets nog gemist hebt, dan is het wel grappig. Maar enkel al door 50 punten te kijken omdat je een bepaalde intro te hebben gezien ondermijnt het hele systeem.
Veel dingen zijn ook zo onlogisch of te ver gezocht dat je het zonder internet gewoon niet kunt weten. Zo nog erger als je iets concreters probeert te halen zoals alle sterren in Mario Sunshine… "Ga op locatie X staan en spuit in de lucht naar de zon/maan" of "Ga in veld x naar de huisjes en spring op het balkonnetje"…
Maar ja waar je tenslotte vroeger nog wel eens geheimen kon unlocken zoals extra karakters, nieuwe velden, alternatieve eindes, willen ze nu vooral geld verdienen met DLC. Met Capcom betekend het dan dat je een sleutel krijgt tot content die al op je schijf staat… Voor mijzelf is dit alles onacceptabel.
Leatherhide