Vr Vrijdag: Wat kunnen we verwachten van de Oculus Quest 2?

Vr Vrijdag: Wat kunnen we verwachten van de Oculus Quest 2?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: speculeren over de Oculus Quest 2.

Basis

Eerst de standaard dingen. Nieuwe technologie is doorgaans lichter, krachtiger en komt met een betere batterij. Dat is in elk geval wat we van smartphones gewend zijn, en technisch gesproken lijkt de Quest best veel op een smartphone. Beiden maken gebruik van mobiele chipsets, gyroscopen, (o)led-schermen, camera’s en batterijen. Dat de nieuwe Quest meer processorkracht en meer geheugen heeft, lijkt dan ook een inkoppertje. Maar hoevéél meer is de vraag. Hopelijk is het genoeg om games en applicaties mooier en groter te maken.

Gezien het pad dat Oculus inmiddels is ingeslagen, verwacht ik eigenlijk vooral een marginale verbetering in de visuele prestaties en vooral betere prestaties in interface, multitasking en ander gebruikersgemak. Het uiteindelijke doel voor Facebook en Oculus is namelijk dat vr een nieuw computerplatform is, waar je ook echt productieve en nuttige dingen in kan doen. Daar valt nog een boel te winnen en te leren.

Oculus Quest

Link

Daar komt bij dat de volgende Quest haast zeker weer een hybride headset wordt, die je zowel stand-alone kan gebruiken, als verbonden met een pc. Waar dat in de huidige Quest nog een hack is, en je met een USB 2.0-kabel de verbinding legt, lijkt het voor de hand liggend dat de volgende versie een volwaardige HDMI-uitgang heeft. Zo hoeft het beeld niet meer gecomprimeerd te worden en hoeft de bandbreedte voor ruimtelijke informatie (waar is de gebruiker in de ruimte en waar zijn de controllers?) niet meer door dezelfde kabel.

De vraag bij een volledig hybride Quest is wat we nog met een volledige pc-only headset aan moeten. Is dit dan het einde van de Rift S en aanverwante apparaten? Op de laatste Oculus Connect werd nog gesproken over een heuse pc-headset met allerlei verrukkelijke features zoals dynamische focus, een groter blikveld en foveated rendering. Al die tech zal vermoedelijk op de lange baan worden geschoven als Oculus alleen inzet op hybride, omdat dergelijke functionaliteit voor mobiele applicaties waarschijnlijk te veel processorkracht en stroom vraagt, en dan door een groot deel van de gebruikers niet benut wordt. De Quest is immers eerst en vooral een apparaat waar je geen pc bij nodig hebt. En dat betekent ook dat de echte volgende generatie vr nog steeds ver weg lijkt.

Een boel verbetering kunnen we wel verwachten in het draagcomfort van de Quest 2. Hoewel de huidige versie zeker niet vervelend is om te dragen, is het ding erg zwaar aan de voorkant. Logisch, want daar zit nu eenmaal meer hardware (en een batterij) dan in een Rift S. Het nadeel is dat het ding dus na een tijdje dragen veel minder prettig aanvoelt dan een Rift S. Zeker als het volledig hybride gebruik (dus via Link met pc) een belangrijker onderdeel van de features wordt, moet de Quest 2 echt prettiger zijn om te dragen. Een voor de hand liggende oplossing is om een deel van de hardware in de hoofdband te verwerken, zodat dit als tegenwicht werkt. Het apparaat hoeft namelijk niet eens veel lichter te zijn. Zo lang het ding maar evenveel gewicht aan de voorkant heeft als de achterkant, merk je veel minder dat je hem op hebt.

oculus link

Nieuw

Maar gaat de Quest 2 dan helemaal niets nieuws doen? Er zijn een aantal aanwijzingen te vinden in de huidige Quest die een idee geven van wat we kunnen verwachten. Om te beginnen is er de hand-tracking. Dit werd via een software-update aan de Quest toegevoegd en geeft je de mogelijkheid om voorwerpen en menu’s te manipuleren met je eigen handen zonder dat je een controller nodig hebt. Dit kan dankzij de sensors op de headset die je handen en vingers verbazend goed kunnen volgen in de ruimte, zolang je je handen maar binnen het zicht houdt. De huidige implementatie lijkt vooral een vingeroefening om te zien hoe en of het werkt. Een proof of concept dus. Voor de nieuwe generatie moet hand-tracking een core-feature worden die ook in veel meer applicaties wordt ondersteund.

oculus quest

AR-proeftuin

Verwant daaraan zou de Quest 2 gedeeltelijk als augmented reality bril kunnen werken. Dit klinkt misschien spectaculairder dan het uiteindelijk is. Nu al heeft de Quest een pass-through modus, wat wil zeggen dat je even in de echte omgeving kan kijken via de ingebouwde sensors. Zo kun je de veilige speelruimte afbakenen, of even checken of er geen huisdieren in de weg lopen. Dat beeld is nu nog in zwartwit en lage resolutie.

De volgende Quest is een ideale proeftuin voor Oculus om meer ervaring op te doen met ‘echte’ ar, wat hen helpt bij het ontwikkelen van een volwaardige ar-bril. Het bedrijf heeft in het verleden al duidelijk gemaakt hier aan te werken. Dat betekent niet dat je de Quest 2 op straat gaat dragen om ar-navigatie te gebruiken. Maar het zou wel stappen kunnen nemen in de richting van dat nieuwe computerplatform.

Quest 2-ar moet je dan mogelijk ook zien zoals de hand-tracking in de huidige Quest: een manier om flink te experimenteren. Dat wil overigens niet zeggen dat het een gimmick is. Stel je voor dat je de Quest 2 opzet en je gewone omgeving ziet, en daar een aantal virtuele beeldschermen in projecteert. Je ziet zo je handen en je bluetoothtoetsenbord, maar je hebt opeens meerdere monitoren voor je zweven waar je mee kan werken. Natuurlijk is dat voor langere tijd niet comfortabel (we moeten wachten op echte ar-brillen voordat dit beeldschermen écht kan vervangen), maar als manier om even wat complexe taken te doen, is dit natuurlijk een goed idee. Bovendien helpt dit ontwikkelaars om nu al te zoeken naar functionele ar-applicaties en interfaces die we over een jaar of vijf à tien in ‘echte’ ar-brillen kunnen gebruiken.

oculus quest

Conclusie

Dat er een nieuwe Quest aankomt is een gegeven. De vraag blijft wat dit betekent voor pure pc-vr en of dit hybride pad uiteindelijk de lang gedroomde mainstreamdoorbraak kan betekenen. Veel hangt af van de prijs, die toch echt eindelijk eens onder de 400 euro moet komen. Om nog maar te zwijgen over een nog overtuigender en groter software-aanbod. En stiekem blijf ik hopen op tóch weer een nieuwe pure pc-headset. Hopelijk horen we daar snel meer over.

Meer Vr Vrijdag:

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

De volgende Quest komt er al snel aan en dat is einde dit jaar/begin volgend jaar. Maar hier gaat het dan nog om een kleine upgrade, dus geen volledige Quest 2. Ik verwacht eigenlijk dat de Rift S de laatste dedicated PCVR headset zal zijn van Oculus, en dat de volgende Quest deze dus compleet gaat vervangen. Ik denk dan ook dat bij een echte fatsoenlijke update deze fatsoenlijk draadloos via de nieuwe Wifi standaard zal kunnen werken, want dat is toch nog wel de grootste ergernis aan de huidige PCVR headsets, die draad..

0
test

Comfort en een kwalitatief goede display met hoge resolutie en grote sweetspot zijn voor mij de belangrijkste punten. Tuurlijk is draadloos fijn, maar werk eerst aan die andere twee punten. Met de HP Reverb G2 hebben ze op die punten serieuse competitie. Als er geen daarmee concurrerende headset wordt aangekondigd raken ze mij als (vaste) klant kwijt. Ik hoop dan ook dat (als ze alleen een nieuwe Quest uitbrengen) dat echt een volwaardige hybride wordt, die zowel voor de high end als de medium/low end markt gebruikt kan worden. En als dat technisch niet mogelijk is dat ze naast een nieuwe quest ook een Rift 2 aankondigen. Een Reverb G2 met foveated rendering, zodat je geen gpu van €1200 nodig hebt, zou top zijn!

0

Aanbevolen voor jou