Special
Vr Vrijdag

Vr Vrijdag: Vr - The Next Generation

De toekomst zien we scherp

Geschreven door Harry Hol op
In deze tweewekelijkse rubriek gaan we dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: een blik op de toekomst.

Facebook onthulde deze week waar Oculus sinds de lancering van Rift in 2016 aan heeft gewerkt: behalve de Oculus Go en de nog dit jaar te verschijnen Santa Cruz lichtte het bedrijf eindelijk een tipje van de sluier op van wat er voor pc-vr in het vat zit. Dit is niet alleen goed nieuws voor iedereen die graag de allerbeste virtual reality (op pc) wil ervaren, maar ook voor wie benieuwd is hoe vr zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Het is best lastig om met een nieuwe technologie betrouwbare voorspellingen te doen over toekomstige ontwikkelingen. Zeker bij virtual reality zitten we in nog onontgonnen gebied. We hebben geen eerdere generaties hardware die helpen om dergelijke voorspellingen te kunnen doen. En juist omdat we geen referentiekader hebben, is het verleidelijk om voorspellingen te doen op basis van wat we weten van ‘gewone’ computertechnologie.

Vr Vrijdag

Beter

Als er namelijk één ding duidelijk is, is het wel dat vr ‘beter’ moet. Maar wat is beter? Bij een spelcomputer is het bijvoorbeeld heel makkelijk om daar iets zinnigs over te zeggen. Een betere Playstation of Xbox heeft een sterkere grafische kaart en snellere cpu. Het doel hiervan is meer polygonen tegelijk op het scherm, met gedetailleerder textures en dat alles met een betere framerate, uiteraard geschikt voor 4K TV met HDR.

Het voorspellen van de volgende generatie spelcomputers is daarom niet heel erg moeilijk, al zijn er natuurlijk altijd onverwachte ontwikkelingen mogelijk die van dit ‘meer kracht’-paradigma afwijken. Zie Nintendo. Maar ruwweg kunnen we ons makkelijk voorstellen wat PS5 en de Xbox Y7X24-YG (en zijn ‘slim’ variant, de Xbox 361, want Microsoft doet niet aan logische benamingen) straks allemaal kunnen.

Als we naar vr kijken is de eerste kritiek die de hardware te verduren krijgt dat de resolutie van de schermen niet in HD is. En vervolgens dat het blikveld meer lijkt op het dragen van een duikhelm dan een natuurlijk zicht op onze omgeving. Het ligt dus in de lijn der verwachtingen dat een nieuwe generatie vr-brillen deze twee punten aanpakt. De eerste fabrikant die dit op zich neemt is Pimax, die belooft om met een heuse 8K vr-bril te komen, met een blikveld van 200 graden. Het prototype ziet er lachwekkend uit. Het ding is vreselijk breed en daardoor ook best zwaar. De drager ervan lijkt een slecht zittend masker van een hamerhaai op zijn gezicht te hebben, in plaats van een high tech device. Pimax kiest voor een ‘brute force’ oplossing: gooi er een groter scherm in met meer pixels en dan heb je een betere headset. De ervaringen wijzen echter uit dat Pimax op dit moment nog geen overdonderende vr-bril maakt.

Dat komt onder andere omdat brute force in dit geval ook brute kracht vraagt van de pc die al die 8K-stereoscopische beelden moet produceren op een meer dan acceptabele framerate. Hiermee maakt Pimax het dus nog duurder om vr te gebruiken, want hun headset heeft een veel krachtigere kaart nodig dan Rift en Vive op dit moment.

Daar komt bij dat een breder scherm voor je ogen plakken er niet meteen natuurlijker uitziet. De Pimax-schermen zijn gewone rechthoeken, en dat vertaalt zich niet naar een natuurlijk zicht van 200 graden.. De ingebouwde lenzen doen wel hun best om een en ander te corrigeren, maar het blijft lapwerk. Wat dat betreft laat Pimax zien dat de lineaire aanpak (die bij pc’s en spelcomputers prima werkt) in het geval van vr gewoon niet tot goede resultaten leidt.

Oculus

Half Dome

Wat Oculus deze week toonde is een totaal andere aanpak. Het bedrijf kiest er voor om zo dicht mogelijk in de buurt te blijven van zijn al bestaande vr-bril. Sterker nog: de Half Dome is even groot en even zwaar als de huidige Oculus Rift. Toch is het systeem in staat om het blikveld op te rekken tot 140 graden. Dat is natuurlijk nog steeds minder dan 200 graden (en minder dan de 220 graden die mensen doorgaans waarnemen), maar dit compromis lijkt op dit moment een veel comfortabeler product op te leveren. Daarnaast kiest Oculus er niet voor om het probleem van het betere beeld over te laten aan de videokaart in je pc. Dat is een heel belangrijke factor, want het uiteindelijke doel is vr-systemen leveren die voor zo veel mogelijk mensen betaalbaar zijn, en dat bereik je niet door mensen te dwingen heel dure pc’s aan te schaffen.

Oculus

Werk slimmer, niet harder

Half Dome gebruikt eye-tracking, wat wil zeggen dat de bril de bewegingen van je pupillen volgt. Dit kan gebruikt worden voor een techniek met de naam Foveated Rendering, wat betekent dat de bril alleen datgene scherp hoeft te tonen waar je ogen naar kijken. En aangezien maar een klein deel van ons blikveld werkelijk scherp is, betekent dit dat grafische kaarten veel minder werk te doen hebben.

Een andere interessante feature van Half Dome is de multifocale schermen. Dit systeem zorgt er voor dat als je ergens naar kijkt dat dichtbij is, het scherm fysiek iets wordt verplaatst, zodat je er echt scherp op kan stellen. De achtergrond blijft dan vaag, net zoals in het echt. De interne mechanieken hiervoor zijn volgens Oculus stil en zonder trillingen, dus als gebruiker merk je hier niets van. Het netto resultaat is een veel natuurlijkere manier van kijken.

Half Dome toont dus een aantal manieren van innoveren die zo op het oog niet voor de hand liggen. In plaats van het aloude gebruik van meer kracht, lost het bedrijf de meest prangende problemen van vr op een andere manier op.

Oculus

Wat doet de rest?

Nu we dus een kijkje in de keuken hebben gekregen van het Oculus R&D-lab, is het de vraag wat er in laboratoria van concurrerende vr-fabrikanten gebeurt. Het interessante van vr is dat er nog geen referentiekader is. Bedrijven moeten alles opnieuw ontdekken, een periode die wel een beetje doet denken aan de uitvinding van de eerste geluidsdragers. De Engelse uitvinder Thomas Young bedacht een systeem waarbij geluid werd omgezet in trillingen, die een spoor nalieten in een laagje roet. Thomas Edison produceerde een apparaat met een wassen cilinder, waar een naald in kraste om geluidssporen te maken. Uiteindelijk leidde dit idee tot de langspeelplaat, de compact disk, het mp3\-bestand en nu streaming audio. Vr is het punt van de wassen rol net gepasseerd en weet, om deze analogie aan te houden, redelijk goede langspeelplaten te produceren. We zijn heel benieuwd waar dit spoor uiteindelijk eindigt, en het zou ons niet verbazen als het eindproduct net zo veel van de eerste Rift en Vive verschilt als Spotify van Edison’s Phonograph.

Meer Vr Vrijdag:

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe Red Dead Redemption 2-screenshots uitgebracht Nieuwe Destiny 2-modus moet 'geheel nieuwe manier om te spelen' introduceren
13

Reacties op: Vr Vrijdag: Vr - The Next Generation

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TripleDad

    • 4 mei 2018 13:25
    Ik ben erg benieuwd naar de prijs van de half dome en de PC specs. Het kon voor mij wel eens erg verleidelijk worden om over te stappen van PSVR naar PCVR. Nu vind ik de verschillen nog te klein daarvoor.

    Hangt er natuurlijk ook van af van waar Sony mee komt.

    Het lijkt er op dat de race nu echt goed op gang komt. Goede zaak!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 4 mei 2018 21:03
    @TripleDad Die half dome gaat er de komende jaren nog niet komen, dus tegen die tijd heeft Sony ook al lang een PSVR-2 uitgebracht (als ze daar mee door gaan). En vergeet niet dat je dus nu al voor de huidige PCVR headsets een videokaart nodig hebt die al meer kost dan een huidige console, en dan heb je dus nog niet eens eigenlijk midrange. Dus hopelijk gaan de GPU prijzen onderhand eens naar beneden zodat een 1060 bv voor rond de 200 euro zou zijn (zoals vroeger de x60 variant meestal was na een paar maanden).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 5 mei 2018 07:30
    @SuperDre
    Jaren? Jammer. Ik heb mijn PSVR gekocht omdat ik niet zeker was van VR. PCVR zou me destijds 1200 Euro gekost hebben voor de PC upgrade plus HMD, en een PS4 had ik al.
    Met de gedaalde prijzen van met name Rift, heb ik het een aantal keren her overwogen, maar het is nog altijd bijna 1000 Euro, en ik heb met PSVR al meer dan genoeg om te spelen. Dus toch zonde van het geld.
    Maar bij de volgende generatie, maak ik de afweging PCVR of PSVR gewoon weer opnieuw, en ben ik best bereid om meer te betalen voor PCVR als het meerwaarde heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Barbapapa

    • 4 mei 2018 14:25
    Drie dagen geleden verrast toen ik vanuit mijn werkgever als 'bonus' een Oculus Rift kado kreeg. Ik had nog 0 ervaring met VR en ben een standaard muis en toetsenbord gebruiker. Eerste ervaringen hebben me echt weggeblazen en ik moet zeggen dat het met de motion sickness ook heel erg meevalt.

    Ik heb normaal al de neiging met gamen op de PC (en PS4) in de games gezogen te worden maar dit is wel echt 'next level'. Speelde gisteren Robo Recall en ben echt omvergeblazen door de immersie. Bij de opening dat je samen met een groepje robots naar een TV scherm staat te kijken, zij zich omdraaien en bovenop je springen. Er kwam een niet al te mannelijke kreet uit mijn mond gevolgd door wat scheldwoorden. Ook met Google Streetview aan de gang geweest, het is echt bizar om het gevoel van de straten van New York ook echt zo te beleven.

    Voor mij nu nog kijken welke games echt goed zijn, hoor hele wisselende dingen over Skyrim VR en Elite Dangerous, weet nog niet zo goed waar ik verstandig aan doe. Eerste ervaringen dus top.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MonsterCrab

    • 4 mei 2018 14:29
    @Barbapapa Lieve werkgever! Misschien heb je hier nog iets aan: https://gamer.nl/artikelen/achtergrond/de-tien-beste-virtual-reality-games/ :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 4 mei 2018 21:04
    @Barbapapa Wat voor videokaart hebt je, want leuk dat je een headset krijgt, maar als je niet een fatsoenlijke videokaart hebt dan heb je er nog weinig aan..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Barbapapa

    • 4 mei 2018 21:40
    @MonsterCrab Thanks voor de tip, toch maar eens naar Skyrim VR gaan kijken dan.

    @SuperDre Heb een 8GB Asus GTX 1070 (RoG Strix). Komt volgens mij wel goed dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 4 mei 2018 14:52
    Toch kijk ik wel erg uit naar mijn Pimax. Al wordt die wel keer op keer uitgesteld. Het gaat overigens nog wel even duren voor de CV2 wordt uitgebracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 4 mei 2018 16:14
    @pfipf0 Op zijn vroegst komt CV2 in 2019, maar 2020 is waarschijnlijker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 4 mei 2018 21:04
    @pfipf0 Denk dat je je verwachting van de Pimax toch wel wat moet terugschroeven. En mag hopen dat je een goede videokaart hebt (minstens een 1070 (of vergelijkbare variant))

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 5 mei 2018 09:35
    @SuperDre Ik heb de Pimax besteld puur vanuit interesse van waar het uiteindelijk naar toe kan gaan. Ik verwacht ABSOLUUT niet een device wat mijn Rift/Vive/Vive Pro gaat vervangen. En qua videokaart koop ik dan gewoon "the-best-of-the best" wat dan beschikbaar is. Momenteel heb ik een 1080, maar wordt dan waarschijnlijk een 1180 of nog liever een 1180ti. Geld speelt gelukkig geen rol.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lurf

    • 5 mei 2018 08:55
    Hopelijk is het ok als ik hier een link plaats, maar check dit artikel (part 1 maar m.n. part 2) als je wil weten wat de toekomst van VR inhoud. https://www.roadtovr.com/exclusive-how-nvidia-research-is-reinventing-the-display-pipeline-for-the-future-of-vr-part-1/ Als ik gamer.nl was geweest had ik dit artikel gewoon in het Nederlands nagemaakt ;) Bovenstaand is namelijk samen te vatten met 2 woorden: foveated rendering en multifocale schermen. Super interessante toevoegingen uit het artikel zijn een aantal flinke changes aan de rendering pipeline zoals light fields, real-time ray tracing en cloud rendering maar ook hardware zoals light field displays (waar magic leap mee schijnt te komen) en variable optics. Verder moet alles natuurlijk draadloos en kleiner/comfortabeler worden. Tot slot zou mijn toevoeging zijn dat VR software/games nog veel beter moeten. Er zijn simpelweg nog nauwelijks grote titels die verder gaan dan een basis VR gameplay mechanic goed doen. En de manier van voortbewegen door de hele tijd te teleporteren is nou ook nog niet echt top. Zonder teleporteren wordt ik overigens snel misselijk, dus als ze dat kunnen oplossen dan ook prima. VR heeft de mogelijkheid om super episch te worden, maar we zijn er nog lang niet. That's ok we'll get there :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 5 mei 2018 10:25
    @Lurf Wij maken uiteraard geen artikelen van anderen na :-) Anders zou je ons niet hoeven lezen ;-)

    Lightfield technologie is overigens wel een onderwerp waar ik al iets mee wilde doen. Komt in een toekomstige aflevering van VR Vrijdag uitgebreid aan bod!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.