Vr Vrijdag: Vr in fictie | Gamer.nl

Vr Vrijdag: Vr in fictie | Gamer.nl

In deze tweewekelijkse rubriek gaan we dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: vr in fictie.

Virtual reality speelt al decennia een hoofdrol in science fiction-verhalen. Vaak wordt dit gebruikt om filosofische vragen te stellen over de aard van werkelijkheid en bewustzijn. Maar minstens net zo vaak is vr een plot device om de hoofdpersonages in een situatie te plaatsen die anders niet zou kloppen met de setting. Denk hierbij aan een aantal van de Star Trek Holodeck-afleveringen. Virtual reality heeft hoe dan ook heel veel goede verhalen voortgebracht, en in dit artikel zetten we een aantal must reads op een rij. Het is immers te warm voor een Rift op je hoofd, dus lezen is een goed alternatief.

Neuromancer (William Gibson)

Media has no description

Dit boek wordt gezien als de grondlegger van het Cyberpunk-genre. Stel je een wereld voor die wordt overheerst door megacorporations en waarin de mensheid toegang heeft tot een wereldomvattend informatienetwerk. Inderdaad, het lijkt heel erg op de werkelijkheid van vandaag. Neuromancer was in heel veel opzichten profetisch en deze spannende actie-thriller speelt zich voor een belangrijk deel af in ‘cyberspace’, waar de hoofdpersoon via een implantaat in zijn nek toegang tot heeft.

Had het bij het rechte eind: privacy, internet, virtual reality als communicatiemiddel.

Grootste mi er: niemand heeft in deze wereld ooit van mobieltjes gehoord.

Magic 2.0 (Scott Meyer)

Media has no description

Martin is een hacker die ontdekt dat de wereld een simulatie is, en dat hijzelf niet meer is dan een computerprogramma. Via een mysterieus bestand kan hij de wereld manipuleren en zichzelf toverkrachten geven. Zijn geklungel zorgt echter voor heel wat problemen, zodat hij gedwongen is terug in de tijd te reizen om in de Middeleeuwen als magiër verder te leven. En dan blijkt dat Martin niet de eerste is die deze ontdekking deed en ook niet de eerste is die via tijdreizen naar Engeland vluchtte. Magic 2.0 is vooral een heel grappig boek, dat eerder verwant is aan Discworld dan aan Neurmancer. En hoewel het verhaal niet heel direct ingaat op de implicaties van een simulatiewereld, zitten er genoeg vondsten en verwijzingen in om gamers te plezieren.

Leukste moment: Martin’s ontmoeting met Phillip.

Grootste onbeantwoorde vraag: wie heeft de simulatie gemaakt?

Anderland (Tad Williams)

Media has no description

In vier vuistdikke boeken beschrijft Tad Williams een geheim project, opgezet door de allerrijksten, die via virtual reality onsterfelijk willen worden. De hoofdpersonen raken verstrikt in een vreemd complot en moeten door deze bizarre droomwereld reizen om antwoorden te vinden. Williams zelf gaf in een interview al aan dat het concept van een virtuele wereld voor hem vooral een manier was om heel veel werelden te verzinnen om te verkennen. Het resultaat is dan ook meer verwant aan Alice in Wonderland en Gullivers Reizen. Toch zitten er tal van goed doordachte extrapolaties in die nog steeds actueel zijn. Williams beschrijft onder meer een persoon die als experiment van zijn geheugen is ontdaan en niet weet dat zijn omgeving gesimuleerd is. Dit soort elementen geven extra diepgang aan een toch al heel creatief en spannend epos. Neem hier wel even een paar maanden de tijd voor.

Beste idee: force feedback door middel van vaten gel waar je in ligt en waarvan de gel hard of zacht wordt om aanraking te simuleren.

Meest nerdy verwijzing: Lambda Square verwijst naar Lambda Moo, een van de oudste virtuele gemeenschappen.

Snowcrash (Neal Stephenson)

Media has no description

Snowcrash wordt door cyberpunkfans net zo hoog gewaardeerd als Neuromancer en toont eveneens een somber beeld van de toekomst. Hoofdpersoon Hiro Protagonist (ja, echt waar) is een Samurai/hacker/pizzabezorger (eerlijk!) en hij raakt betrokken bij een vreemd complot waarbij Sumerische legenden en een digitale drug de hoofdrollen spelen. Het boek beschrijft heel beeldend hoe virtual reality mensen met elkaar in contact brengt en hoe belangrijk het is dat het internet niet in handen van één enkel bedrijf zou moeten vallen. Snowcrash leest als een trein, zit vol met absurde docht geloofwaardige situaties en is een must-read voor vr-dromers.

Grootste WTF-idee: De maffia domineert de pizzahandel.

Technologische onderschatting: de framerate van de vr-headsets in Snowcrash is 60. De Rift en Vive draaien op 90 fps.

Ready Player One (Ernest Cline)

Media has no description

Wade is een gewone arme jongen in de ‘Stacks’ die geen cent te makken heeft, maar wel via een vr-headset naar school gaat. Al zijn vrije tijd steekt hij in het jagen naar ‘the egg’. Want in deze verre toekomst creëerde het genie Halliday een wereldomspannend vr-netwerk dat zelfs het internet verving. Als Halliday sterft, onthult hij in zijn testament dat hij zijn hele bedrijf en al zijn fortuin nalaat aan diegene die een reeks raadsels op kan lo en in zijn virtuele wereld. En omdat Halliday opgroeide in de jaren ’80, zijn al deze puzzels en mysteries verwijzingen naar pop-cultuur uit het decennium van Atari, Reagan en Wargames.

Ready Player One is de liefdesbaby van Charlie and the Chocolate Factory en Neuromancer. Met veel vaart geschreven en vooral leuk als je de verwijzingen herkent, is dit een heerlijk avonturenverhaal voor jong en oud. Lees dit alsjeblieft wel voordat de film van Stephen Spielberg uitkomt. Want die kan nooit zo veel kleine en grote verwijzingen bevatten als het boek.

Was het maar waar: gratis vr-headsets voor iedereen, en toegang tot The Oasis voor een kwartje!

Best woke: meer diversiteit dan je in eerste instantie denkt.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou