Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Special
Vr Vrijdag

Vr Vrijdag: Meer headsets, minder draden!

We struikelen over alle nieuwe headsets

Geschreven door Harry Hol op
In deze tweewekelijkse rubriek gaan we dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: gaan we eindelijk draadloos?

De afgelopen weken werden we bedolven onder het vr-nieuws. Niet alleen betrad Microsoft eindelijk de markt met hun vr-brillen (die ondanks de misleidende naam Mixed Reality echt alleen vr doen) en genereert een Chinees bedrijf hype met een 8K vr-bril. Ook pakte Oculus flink uit met een boel interessante aankondigingen. Tijd om het een en ander eens uit te pakken.

Eerst even die 8K headset. Het Chinese bedrijf Pimax komt volgend jaar met een vr-bril met 8K display. Het apparaat is compatible met SteamVR en gebruikt dezelfde trackingtechnologie als de Vive. Wie nu een Vive heeft kan zelfs de huidige tracking stations gebruiken voor dit nieuwe apparaat.

8K klinkt als heel veel K. Laten we wel wezen: tv’s hebben doorgaans nog maar 1,8K. Dure 4K televisies zijn lang nog niet overal doorgedrongen. Rift en Vive hebben beiden een 2K display. Dus die 8K moet dan toch wel enorm next gen zijn? Zonder hordeureffect en met fotorealistische graphics? De eerste berichten zijn echter niet bemoedigend. Niet alleen zorgen de lenzen en de opstelling van het scherm voor een vreemd soort vervorming in de randen van het scherm, maar ook zijn pc’s gewoon niet in staat om een 8K vr-beeld te genereren. En hoewel de enorme kijkhoek die het apparaat heeft (twee keer zo groot als Rift en Vive) best imposant is, is het nog afwachten of het met alle huidige vr-software ook echt goed en zonder framerate drops kan werken. Parkeer je hype dus even en wacht tot het ding ook echt op de markt is en mensen hem ook in het wild hebben gebruikt.

Pimax

Mixed

Microsoft timmert inmiddels flink aan de vr-weg met hun eigen vertrouwde formule. Ze maken zelf geen headsets maar ontwierpen de specificaties en software, zodat anderen de apparaten kunnen maken. Net zoals Microsoft geen pc’s maakt, maar een besturingssysteem.

Wat vooral opvalt is dat een Windows 10 vr-bril minder hoge minimumeisen stelt aan de pc dan concurrenten Rift en SteamVR. De eerste berichten over wat je met deze Mixed Reality-sets (nee, echt, het is geen Hololens, het is gewoon vr!) op een zwakke pc allemaal niet kunt doen, tonen echter aan dat je voor gamen nog steeds een flink krachtig systeem nodig hebt. Verkijk je daar dus niet op. Verder heeft Microsoft gekozen voor een inside-out tracking systeem, wat betekent dat je geen externe sensors of basisstations in je kamer hoeft te plaatsen. De headset heeft ingebouwde camera’s die de omgeving scannen en zo je headset in de ruimte tracken. Deze vorm van tracking gebruikt het apparaat ook om de vr-controllers te volgen. En dat betekent dat als je de controllers buiten het blikveld van de camera beweegt, ze niet meer worden gevolgd. Het is een compromis, maar met slim software-ontwerp zou dat geen gigantisch probleem hoeven zijn. Toch is het duidelijk de minst goede vorm van tracking die op dit moment op de markt is.

Go Oculus, Go go go!

En dan is er nog de aankondiging op Oculus Connect 4. Deze bijeenkomst voor ontwikkelaars die onlangs in San Jose, Californië plaatsvond, bracht veel interessant nieuws. Het meest in het oog springend is dat het bedrijf twee nieuwe headsets in ontwikkeling heeft die in 2018 verschijnen. Maar geen van tweeën zijn de officiële opvolger van de Rift. Het gaat volgens het bedrijf om een apart spoor, die aangedreven wordt door mobiele technologie.

De eerste van de twee verschijnt begin volgend jaar en heeft de naam Oculus Go. De Go is niets meer of minder dan GearVR (de vr-oplossing waar je een Samsung Gear-telefoon voor nodig hebt), maar zonder de smartphone. Het is een op zichzelf staand apparaat waar je ook geen pc voor nodig hebt en dat binair-compatible is met GearVR. Dat betekent dat je software voor de GearVR zonder problemen en zonder extra handelingen kan draaien op de Go.

Oculus Go heeft iets betere lenzen dan de Rift, is lichter en kan volgens mede-ontwikkelaar Jon Carmack (ja, die van Doom) prima dienstdoen voor films kijken, of voor wie onderweg vr wil gebruiken. Het apparaat kost $199,- en dat komt voor veel mensen erg dicht in de buurt van een impulsaankoop. De Go past volgens Facebook-oprichter Mark Zuckerberg bij hun lange termijn-doel om 1 miljard mensen vr te laten gebruiken.

Een ander exponent van dit plan is de tweede headset die het bedrijf aankondigde, de Santa Cruz. Dit apparaat gebruikt ook een mobiele processor als hart, maar is een stuk geavanceerder. Het gebruikt inside-out tracking, net zoals Microsoft’s oplossing. Het verschil is dat ook de Santa Cruz geheel op zichzelf staat. Je hebt er geen pc voor nodig. Dat betekent dat je zonder draden volledig kamer vullende vr kunt gebruiken. Een heel aantrekkelijk idee.

Oculus Go

De draad kwijt?

Betekent dit dat vr nu eindelijk ‘draadloos’ kan? Nou, nee. Zoals gezegd zijn de twee Oculus brillen gebaseerd op mobiele technologie en dat betekent dat de grafische- en processorkracht vele malen minder zijn dan van een desktopsysteem. Het ziet er ook niet naar uit dat mobiele processors de komende tien jaar op hetzelfde niveau komen als een pc. Misschien gebeurt dat wel nooit. Met andere woorden: de allerbeste vr blijft een pc nodig hebben, alsmede een kabel. Dat laatste heeft te maken met ‘latency’, oftewel ‘vertraging’. Het duurt een aantal milliseconden voor het beeld via de hdmi-kabel bij de headset aankomt. Als je gebruik maakt van een draadloze verbinding, duurt het langer voor hetzelfde beeld om bij de headset te arriveren. Ook het signaal van de headset naar de pc (waarbij de locatie en beweging van de gebruiker naar de software wordt gezonden) heeft meer tijd nodig over draadloos dan via een draad.

Ondanks dat Santa Cruz en Go een stuk minder krachtig zijn, is het nog steeds erg interessant dat zeer goede (maar niet de beste) vr heel betaalbaar wordt. Het is onwaarschijnlijk dat de Santa Cruz duurder wordt dan de huidige Rift, en die is inmiddels al gezakt naar €449,-. Een stand alone, kamer vullend vr-apparaat met bewegingscontrollers voor minder dan dat zou best wel eens een grote verkoophit kunnen worden voor de feestdagen van volgend jaar.

Deze nieuwe headsets (van diverse fabrikanten), de dalende prijzen en de afnemende afhankelijkheid van high-end pc’s, zou wel eens voor heel wat nieuwe vr-gebruikers kunnen zorgen in 2018. Vooral nu er al heel wat zeer goede tot excellente vr-software op de markt is. Wat dat betreft zien we dat de markt langzaam maar zeker rijp wordt voor de ‘gewone gebruiker’. Of in 2018 dan ook eindelijk vr de dominante vorm van amusement wordt? Nee, dat duurt nog wel even. Nog een jaar of vijf misschien?

Dit artikel delen:

Lees meer

Fan reist 10.000 kilometer om favoriete Football Manager-club te bezoeken Update: Nintendo Switch ondersteunt draadloze koptelefoons dankzij update
1

Reacties op: Vr Vrijdag: Meer headsets, minder draden!

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TripleDad

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Leuke " Gamebyte" in die laatste zin. haha. Als je het elk jaar herhaalt, heb je zeker een keer gelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.