Special
Vr Vrijdag

Vr Vrijdag: Kan vr eigenlijk wel zonder de pc?

Zonder pc waren consolegames nooit zo goed geweest

Geschreven door Harry Hol op
In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: vr op pc moet blijven!

Met het plotselinge vertrek van Oculus-CEO Brandan Iribe gonsde het opeens van de geruchten: Oculus zou niet langer vr voor pc’s willen maken en zelfs de Rift 2 hebben geannuleerd. Iribe was namelijk tot afgelopen maandag de pc-topman bij het bedrijf. Hoewel Facebook niet lang daarna de geruchten over het stoppen met vr voor pc tegensprak en zelfs bevestigde dat een opvolger voor de Rift nog steeds in de pijplijn zit, is het niet zo heel vreemd dat vr-fans met een pc zich zorgen maken. Want op zich is het een terecht vraag: is de nabije toekomst van vr wel te vinden op de pc?

Laten we meteen duidelijk zijn: de allerbeste vr-ervaring van dit moment kun je alleen vinden op een personal computer. Of het nu om een Vive of een Rift gaat, met deze systemen heb je zonder twijfel de meeste mogelijkheden, de beste graphics en de diepste ervaringen. Het is ook zeker niet zo dat er iets mis is met vr op pc. De hardware is immers enorm krachtig en dankzij robuuste externe sensors of lighthouse stations is de tracking goed genoeg om de echte wereld te vergeten. Techniek is dus geen bezwaar.

Wat echter na twee jaar consumenten-vr blijkt, is dat vooral het financiële plaatje een flinke drempel is. Zelfs met dalende prijzen van zowel vr-brillen als pc-hardware, is het nog steeds een behoorlijke investering om vr in huis te halen. Daarnaast blijft vr op pc behoorlijk ‘technisch’, in de zin dat je eigenlijk al best geïnteresseerd moet zijn in computers en pc-gaming om ook interesse te hebben in vr. Je moet immers met best veel dingen rekening houden, en diverse spullen in huis halen van verschillende leveranciers (bril, videokaart, eventueel een extra sensor en verlengkabels) om aan de slag te kunnen. Deze factoren zorgen er voor dat pc vr verre van een impulsaankoop is. En dat laatste weerhoud mensen er ook van om ‘even’ vr in huis te halen, of cadeau te geven tijdens de o zo belangrijke feestdagen. PlayStation VR heeft het daarbij iets makkelijker, maar niet veel. Nog steeds is het een behoorlijke uitgave en moet je meerdere componenten (naast de PSVR ook een PS4) bezitten.

Rift 2

Elk voordeel…

Het is daarom niet gek dat Oculus (en Valve en een aantal andere bedrijven) hun blik richten op de mobiele markt. En dan niet in de zin van smartphones, maar in de betekenis van stand alone systemen die geen extra hardware vereisen.

Dit heeft voordelen en nadelen. Het grote voordeel is natuurlijk toegankelijkheid. Het gemak van een enkele aankoop voor een goede vr-ervaring hoeven we niet meer uit te leggen. Het is het console-argument: je hoeft als consument niet na te denken over de diverse onderdelen of specificaties, je koopt gewoon een product waarmee je aan de gang gaat.

…heb zijn nadeel

Het nadeel is dat met de investering in stand-alone vr er meteen een aantal grote compromissen gesloten moet worden. Ook dit kun je vergelijken met de relatie tussen pc-gaming en spelcomputers. Je accepteert dat een PS4 minder grafische kracht in huis heeft dan een pc met een GTX1080, in ruil voor gebruiksgemak.

Waar pc vr-fans zich nu een beetje zorgen over mogen maken, is of stand-alone vr niet al snel een te grote rol gaat spelen op de markt. Het punt is namelijk dat pc-gaming zich sinds de jaren 80 heeft kunnen ontwikkelen tot wat het nu is en dat consolemakers hun systemen konden baseren op de beste lessen die daaruit werden geleerd. Juist omdat het zo makkelijk was (en is) om spellen te maken voor thuiscomputers en pc’s, kon iedereen en zijn tante iets in elkaar knutselen, waarna de beste ideeën overleefden. Het is lastig om het je nu voor te stellen, maar er was bijvoorbeeld een tijd dat het besturen van een game per spel totaal anders was. Inmiddels hebben we WASD en de muis voor de meeste 3D-games, maar het heeft een flinke poos geduurd voor zoiets zo standaard was, dat we er als gebruikers niet meer over na hoefden te denken.

Die periode van ‘laat duizend bloemen bloeien’ maakte het ook mogelijk voor consolemakers om te leren hoe ze die complexe pc-ervaringen konden simplificeren voor de veel minder krachtige consoles zonder toetsenbord. Ook hier hebben decennia van ervaring geleid tot manieren van bedienen en spelen die werken. Dat stroomlijnen en simplificeren heeft er zelfs toe geleid dat spellen over de hele linie beter werden.

Games zijn daar niet alleen in. Film, bijvoorbeeld, had decennia nodig om tot wasdom te komen. In eerste instantie was het een kermisattractie, waarbij mensen schrokken van de trein die op hen af leek te komen. Toen kwam een lange periode van gefilmd ‘toneel’. Pas jaren later kwam iemand op het idee van dynamische montage, waarbij snel van camerapunt werd gewisseld om van locatie of scène te wisselen. En dat nog allemaal met dezelfde geluidloze zwartwitcamera’s. Kunst heeft nu eenmaal de tijd nodig om zijn nieuwe gereedschappen te leren kennen.

Oculus Quest

Opgelost

Nu vr. Twee jaar virtual reality op pc heeft weliswaar een heleboel leuke games opgeleverd en ontwikkelaars hebben daar ongetwijfeld veel van geleerd. Maar om nou te zeggen dat vr-games een opgelost probleem zijn? Zeker niet.

Nog steeds worstelen spellenmakers met simulatieziekte. Nog steeds is er geen echte standaard over hoe je de virtuele wereld manipuleert. Wijzen? Oppakken? Op een knop drukken? Blikrichting gebruiken? Het is allemaal nog een vraagstuk. Wat in de ene game prima werkt, werkt totaal niet in de andere. Boogschieten blijkt leuk, zwaardvechten is nog een probleem. Wapens hebben wel gewicht en traagheid in RoboRecall, maar voelen als papier in andere games.

En ondanks al die vraagtekens dienen de eerste vr-consoles zich aan, in de vorm van Oculus Quest en de HTC Vive Focus. Dat is goed voor de eenvoud en de prijs, maar hoe zit dat met de software? Het punt is namelijk dat mensen die een stand-alone product kopen, daarbij ook verwachtingen hebben over de software.

HTC Vive Focus
HTC Vive Focus

Filters

De kracht van spelcomputers is zoals gezegd dat je er gestroomlijnde en goed ontworpen games op kan spelen. Kunnen we dat nu al verwachten van vr-consoles? Er is maar een handvol grote studio’s die überhaupt ervaring heeft met het maken van AAA vr-spellen, en het overgrote deel van het huidige vr-aanbod op pc bestaat nog uit de probeersels van onafhankelijke studio’s. Probeersels die veel waardevolle kennis en ervaringen opleveren, maar die eigenlijk nog een paar jaar door de ‘filters’ moeten waar pc- en consolegames al lang en breed doorheen zijn.

Het is daarom goed om te weten dat Facebook in elk geval nog steeds stelt dat ze pc vr belangrijk vinden. Hopelijk geldt dat ook voor Valve, HTC en Microsoft. Alleen door een gezonde vr-markt op pc kan software tot de rijping komen die nodig is om vr-consoles tot een succes te maken.

Niet dat de toekomst voor vr er op dit moment somber uitziet. Er is groei, er is vooruitgang en de technologie wordt steeds beter. Maar laten we vooral niet vergeten dat een nieuw medium tijd nodig heeft om te groeien. Liever wat langer niche en dan later écht groot, dan dat er belangrijke stappen worden overgeslagen.

Meer Vr Vrijdag:

Dit artikel delen:

Lees meer

Golden Sun-item ontdekt in Smash Bros. Ultimate-video Nieuwe Shenmue 3-screenshots verschenen op Steam
12

Reacties op: Vr Vrijdag: Kan vr eigenlijk wel zonder de pc?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Sven

    • 26 oktober 2018 14:05
    Ik blijf de VR artikelen leuk vinden. Ik ben zelf een groot voorstander van VR, maar ik vind het in de breedte allemaal nog wel een beetje tegen vallen.
    Ik ben het met je eens dat het aanschaffen van een VR bril met alle toebehoren geen impuls aankoop is, ik ben het alleen niet helemaal eens met je redenatie. Het aanschaffen van een PC met VR bril en alles wat je ervoor nodig hebt is inderdaad duurder dan het aanschaffen van een PS4 met VR bril en toebehoren. Maar dat betekend dat je er vanuit gaat dat een non gamer een VR bril gaat aanschaffen en dat gebeurt volgens mij niet. Als je al geen gamer bent ga je ook geen VR bril kopen. Je hebt of al een PC of een PS4 en besluit dan voor de next level experience te gaan en een VR bril te kopen.

    Ik bedenk me alleen wel nu ik dit net type dat wanneer je enkel een Xbox hebt je 1 van bovenstaande wel moet doen om dmv VR te willen gamen :) Maar de grootste doelgroep van gamers heeft wel een PC en/of PS4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • D4rKy28

    • 26 oktober 2018 15:40
    VR is langzaam aan het sterven helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 26 oktober 2018 16:12
    @D4rKy28 Je hebt het stuk écht niet gelezen he?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 26 oktober 2018 20:55
    @D4rKy28 Van de week voor het eerst vr geprobeerd (PS VR). Geweldige ervaring, maar het gebrek aan scherpte weerhoudt mij er nog van erin te investeren. Hopelijk komt Sony binnen een paar jaar met 4k VR voor de PS5, dan koop ik er zeker wel één.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 26 oktober 2018 16:15
    Nope. VR kan niet zonder PC. Ja, de verkopen moeten komen van standalone VR maar je hebt de PC nodig om mensen een vergezicht te bieden. Het zou in mijn optiek een vergissing zijn als FB zich voornamelijk op mobiel VR zou richten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 26 oktober 2018 20:07
    @pfipf0
    Nee, de techmarkt moet weer een niche markt worden.
    Iedereen verplicht zijn smartphone inleveren om te recyclen, en daarvan PC-onderdelen maken.
    Consoles zijn apparatuur die slechts een manipulatief doel en contraproductieve uitwerking hebben, daarom moeten deze van de markt worden verwijdert.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 26 oktober 2018 21:15
    Ik vind dit niet zo'n sterk artikel. Het is feitelijk volledig opgebouwd rondom onderstaande bewering. Die is nogal discutabel. Consoles zijn doorontwikkeld vanuit arcades. Ongeveer parallel kwamen game consoles en home computers de huiskamers binnen. Heel lang hebben ze parallel iets aan games gedaan, en toch ieder met eigen type games.

    Ik geloof echt niet dat console games bestaan bij de gratie van PC gaming. Toen niet, en nu niet. Oculus doet goede dingen voor VR, maar Sony houdt gewoon zelf de broek op met eigen games en eigen ontwikkelingen.

    Ook zonder PC gaming zal VR doorgroeien. Je zou met evenveel (of even weinig) recht kunnen zeggen dat VR niet zonder consoles en stand alobe kan.


    "Het punt is namelijk dat pc-gaming zich sinds de jaren 80 heeft kunnen ontwikkelen tot wat het nu is en dat consolemakers hun systemen konden baseren op de beste lessen die daaruit werden geleerd."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 26 oktober 2018 21:35
    @TripleDad
    Console's hebben weinig tot geen functie gehad voor gaming in het algemeen.
    Het zijn altijd PC titels geweest die met innovatie kwamen, ook omdat daar op een console weinig ruimte voor is.
    Apparatuur ontwikkelen die voor veel verschillende dingen te gebruiken zou kunnen zijn, maar deze vervolgens aan een merknaam koppelen, met slechts marktverovering als doel, vind ik een kinderziekte van het kapitalisme.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 26 oktober 2018 22:03
    @oropher
    Waar baseer je op dat PC gaming de oorsprong van innovatie was ("altijd" nog wel). Oorspronkelijk waren consoles vooral het terrein van beat'm ups, platformers, J-RPGs en footies. Op PCs zijn dan met name westerse RPGs, RTS en FPS en groot geworden. De laatste jaren is die scheiding een stuk minder sterk. Maar als je praat over innovatieve gameplay heb je het nog steeds vaak evengoed over consoles. Kijk naar Mario Odyssee, breath of the wild en Astrobot.

    Ook hardware technisch is de bewering discutabel. Motion control is ontstaan op de console. Denk aan de Wii en de PS move. Ik zie wat VR betreft ook de Kinect in een bepaalde vorm nog wel terugkomen.

    Je hoort mij niet zeggen dat console King is. Net zo min als dat ik geloof in PC masterrace. Beide systemen ontwikkelen zich parallel en vormen een belangrijk deel van het gaming landschap.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 26 oktober 2018 23:40
    @TripleDad
    Ik snap je gedachtegang.
    Ik denk alleen niet dat de zaken die je noemt er zonder consoles niet waren geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 27 oktober 2018 07:48
    @oropher
    En dat geldt andersom ook. Dat is precies mijn punt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 27 oktober 2018 10:18
    @oropher Consoles weinig tot geen functie voor gaming? Ik herinner me anders nog wel erg goed dat consoles er voor zorgden dat de oh zo gewilde / populaire arcade games ineens bereikbaar waren voor het thuis publiek.

    Daar waar de PC aanzienlijk minder toegankelijk was en voor velen nog is, boden consoles voor veel mensen een hele mooie gaming oplossing.

    Voor VR ben ik ook zeer blij dat Sony ingestapt is en PSVR gemaakt heeft, ook hier is het meer toegankelijk dan PC VR.

    Natuurlijk is het mooier op PC, maar dat is voor lang niet iedereen belangrijk.

    Ik zie VR zonder PC dan ook echt wel voortbestaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.