Special
vr vrijdag

Vr Vrijdag: Hoe erg is de Facebook-verplichting voor vr?

Data, data, data

Geschreven door Harry Hol op
In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: de verplichting voor Oculus-eigenaren om Facebook te hebben.

In een enigszins abrupt persbericht maakte Facebook bekend dat Oculus-gebruikers binnenkort een Facebook-account moeten hebben om hun apparatuur volledig te blijven gebruiken. De eerste reacties daarop zijn uiteraard nogal negatief. Maar zijn die reacties ook terecht? Spoiler alert: een beetje wel, maar eigenlijk ook niet.

Tot nu toe kon je voor het gebruik van Oculus Home (de hub en winkel voor het platform) een aparte Oculus ID gebruiken. Het was mogelijk om deze aan je Facebook-account te koppelen, zodat je je Oculus-vrienden en Facebook-vrienden kon combineren, maar het hoefde niet. Wie vanaf oktober voor het eerst gebruik wil maken van een Oculus-product, kan dat alleen met een Facebook account. Wie nu al een apart, ongekoppeld Oculus-account heeft, kan daar tot 2023 gebruik van blijven maken zonder het aan Facebook te koppelen. Daarna is het ofwel koppelen, ofwel toegang verliezen tot je digitale aankopen.

Facebook places

Erg

Hoe erg is dit nu eigenlijk? Voor velen staat Facebook synoniem met een inbreuk op de privacy, en vooral met het idee dat ‘Facebook je data verkoopt’. Om met dat laatste te beginnen: Facebook verkoopt geen persoonlijke data. Facebook verkoopt advertenties. Omdat het gebruik van Facebook erg veel informatie over je oplevert (leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, favoriete tv-programma, al dan niet in een relatie, je lievelingskleur) is het voor Facebook heel makkelijk om advertenties aan heel specifieke doelgroepen te laten zien. Voor de duidelijkheid: die data komt niet alleen voort uit wat jij zelf intikt, maar ook uit je gedrag. Inmiddels blijkt dat alleen al op basis van welke dingen je ‘liket’ op Facebook, analisten met enorme zekerheid kunnen vaststellen wat je geslacht is en wat je seksuele voorkeur is. Dus alleen op basis van je likes, zonder wat voor informatie dan ook. De profielen op basis van je online gedrag zijn goud waard.

Als jij een advertentie koopt op Facebook, kan je tot in absurde details kiezen welke doelgroep je daarmee wil bereiken. Als je advertenties alleen wil laten zien aan witte mannen van 32 jaar met bruin haar die wel eens The Rookie kijken, van Merlot houden en aan kitesurfen doen, dan kan dat.

That’s it. Facebook geeft jouw gegevens dus niet prijs. Dat zou ook stom zijn, want het hele verdienmodel van Facebook is erop gericht dat ze alles over heel veel mensen weten, terwijl adverteerders die informatie niet hebben. En voor de duidelijkheid: iedereen die gebruikmaakt van Facebook, gaat akkoord met de voorwaarden en geeft daarmee toestemming.

Het grote voordeel voor Facebook van het verplicht koppelen is natuurlijk dat gedrag in vr nu gekoppeld kan worden aan een persoon waar via Facebook ook andere informatie over bekend is.

Dat wil overigens niet zeggen dat Facebook daarmee geen gevaar voor je privacy kan zijn. Zoals het Camebridge Analytica-schandaal duidelijk maakte, kunnen derden misbruik maken van Facebook om zo via een omweg alsnog persoonlijke gegevens van gebruikers op te zuigen. Facebook is niet gegarandeerd onhackbaar. ’s Werelds grootste verzameling van persoonlijke informatie is natuurlijk een sappig doelwit voor criminelen, maar ook voor overheden om al dan niet via een zelf opengebroken achterdeur gebruik van te maken.

Deze zorgen zijn voor sommigen reden genoeg om Facebook niet te willen gebruiken. Dat is volkomen begrijpelijk.

Steam

Nu is Oculus al sinds 2014 eigendom van Facebook. Het is een vergissing om te denken dat Facebook niets leert van het gebruik van ongekoppelde Oculus-accounts. Het is namelijk nu al prima mogelijk voor Facebook om te zien welke games je speelt, wat je in de winkel doet, wanneer je online bent en nog een aantal datapunten. Als het gaat om het verzamelen van data over je gebruik, staat niets Facebook in de weg om dit in de toekomst uit te breiden. En Facebook is daar niet alleen in. Steam maakte een aantal jaar geleden al bekend dat ze onderzoek doen naar een manier om te analyseren waar gebruikers in vr naar kijken en hoe lang. Dit is data die een spelontwerper kan gebruiken, maar een adverteerder natuurlijk ook. Denken dat alleen Facebook dit soort data verzamelt is naïef.

Het grote voordeel voor Facebook van het verplicht koppelen is natuurlijk dat gedrag in vr nu gekoppeld kan worden aan een persoon waar via Facebook ook andere informatie over bekend is. Dat levert een completer beeld op van jou, waarmee het nog makkelijker is om je in een heel specifiek hokje voor adverteerders te plaatsen.

facebook horizon

Zoveel verandert er niet

Dat betekent niet dat virtual reality meteen verandert in een reclamezuil. De ervaring voor vr-gebruikers verandert er niet door. ook niet als je een nieuwe Facebook-account aanmaakt om je Oculus-headset te gebruiken. Niemand verplicht je daarbij om ook daadwerkelijk de Facebook-website of -app te gebruiken als je dat niet wil. Het enige wat feitelijk verandert, is dat Facebook in plaats van twee login-systemen nu één systeem hanteert, wat hen op korte termijn minder gedoe oplevert en op lange termijn meer profielen waar ze gebruiksdata aan kunnen koppelen.

Wat veel mensen waarschijnlijk vooral tegen de borst stuit is het idee van verstrikt raken in Facebook en diens datahonger. Een begrijpelijk gevoel, maar niet noodzakelijk feitelijk juist. Zoals gezegd: je bent niet verplicht om meer met je Facebook-account te doen dan ermee inloggen op je Oculus-headset. En hoeveel persoonlijke data je in eerste instantie prijsgeeft is ook helemaal aan jou. Wat je echter nooit kan voorkomen, is dat jouw gedrag (anoniem) geanalyseerd wordt voor doeleinden van ontwikkelaars en adverteerders. Daar hoeven ze je naam en adres niet voor te weten. Voor adverteerders is het voldoende dat die persoon met die specifieke ID dat bepaalde gedrag vertoont. En dat is data die alle grote bedrijven (Google, Amazon en Bol.com) allang over je verzamelen.

Meer Vr Vrijdag:

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 15:00 uur: Martin, Wouter en Jacco gaan op zoek naar birdies in PGA Tour 2K21 Fall Guys heette eerst Fool's Gauntlet en werd meer dan tien keer gepitcht
6

Reacties op: Vr Vrijdag: Hoe erg is de Facebook-verplichting voor vr?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Zoidberg

    • 21 augustus 2020 12:01
    @niqomipa
    Eens, als je Facebook hebt, en actief gebruikt, kan je niet veel te klagen hebben over privacy

    That being said; Ook als je geen FB account hebt weet facebook heel erg veel van je door metadata, en bijvoorbeeld vrienden/familie die jou als contactpersoon in de telefoon opslaan en vervolgens toestemming aan apps geven toegang te krijgen tot de contactenlijst.

    Ik vind het maar een vreemd verhaal, nog even en je moet je legitmatie scannen voor je online mag. In China gaan/doen ze het al.

    "Tencent will require all players of its videogames to verify their ages and identities against police databases from next year, in an effort to quell concerns over excessive gaming in China.

    The Chinese entertainment giant, which produces popular mobile games such as Honour of Kings, will launch mandatory user verification for all its games in 2019, but first will start with ten of its top gaming titles this year."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 21 augustus 2020 21:53
    @niqomipa Ik gebruik ook Facebook alleen het is voor mij alleen een site die ik gebruik om in contact te blijven met oude vrienden of mensen uberhaupt. Ik ben het hier dus niet mee eens. Facebook weet vanuit mijn FB account dus prakties niks over mij behalve wie mijn vrienden zijn, mijn leeftijd, geslacht etc.

    Door nu de oculus achteraf verplicht te linken aan FB vind ik te gek voor woorden. Als ik een Oculus zou hebben en genoeg geld zou ik het ding weggooien en zouden ze erin kunnen stikken totdat ik weet dat FB zijn data gebruikt voor iets beters dan alleen marketing en persoonlijk gewin voor bepaalde mensen/groepen.

    Daarnaast kan data ons helpen de wereld te verbeteren als mensen bedrijven zouden kunnen vertrouwen en winstbelang niet het grootste goed zou zijn. Jongeren zetten dit soort accounts ook op en hebben veelal geen verstand van dit soort materie of concept als ze 16 zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    anyaka

    • 21 augustus 2020 14:47
    Wat ik mis in dit stukje is dat Facebook beloofd heeft dat een facebook acount niet verplicht zou worden voor Occulus gebruikers

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 21 augustus 2020 22:01
    Ik vind het idee dat de data alleen word gebruikt voor marketing zoals ik hier in het artikel terug lees een beetje kort door de bocht. Data is alles tegenwoordig, niet alleen voor bedrijven maar voor prakties ALLE sectoren. Dit kan politiek zijn, onderzoek, ontwikkeling van AI, beveliging, gedragspatronen herkennen, uitgebreide profielen bouwen over gebruikers. Ondanks hier geen bewijs voor te hebben kan ik je bijna garanderen dat dit orde van de dag moet zijn voor de grote jongens waar Facebook ook onder valt. Ik vind het ook naief om te denken dat dit niet word gedaan zoals ik het idee krijg dat er in deze post word gesuggereerd.

    Ik ben overigens voor het minen van data alleen moet dit wel gebruikt worden tot verdere ontwikkeling van de samenleving (en privacy worden beschermd) en niet om de idiote monopolies die er al zijn nog groter te maken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Doekal

    • 20 oktober 2020 16:41
    Ik vind het erg jammer, dit had voor mij het systeem kunnen zijn dat er voor had gezorgd dat ik had begonnen met VR thuis. Ik ga nu af en toe naar een VR Cafe. Maar helaas. ik schaf niks aan wat gekoppeld is met Facebook. Het enige wat ik gebruik wat van FB is is Whatsapp en daar baal ik al van maar je bent daar in een soort van verplicht omdat je je anders buiten bepaalde sociale kringen gaat zetten. Zoals met mijn sportclubs waar ik bij speel en vriendengroepen om makkelijk contact te houden. Daarom wil ik niks anders van FB gebruiken zodat ik ze niet nog meer informatie geef.

    Wat ik zelf mis in dit stukje is dat niemand weet wat er over 20/30 jaar met al deze verzamelde informatie gedaan kan worden. Dat weet waarschijnlijk niemand maar voor mij de reden om zo min mogelijk data te geven aan grote partijen zoals FB, Google, enz. Ik betaal bijvoorbeeld voor mijn emailaccount. Geen reclame en door mijn kleine bijdrage kunnen zij de service aanbieden ipv mijn prive gegevens te gebruiken. Mijn inziens is google nog enger dan FB. Maar dat is weer een hele andere discussie :).

    Ik heb het gevoel dat de schrijver de ernst van de zaak een beetje bagataliseert. Maar misschien ben ik een aluhoedje aan het worden dat kan natuurlijk ook. Maar voor mij was de social dillema (docu op netflix) de druppel om afscheid te nemen van bijna alle grote aanbieders van gratis fijne services. Google Maps is er zelf uit :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 24 oktober 2020 15:45
    @Doekal Dat klinkt zeer herkenbaar. Ik had al jaren de gedachtes om van social media af te gaan, maar na het kijken van de social dillema docu was het voor mij over en uit met social media.Het voelt heel bevrijdend :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.