Vr Vrijdag: De serieuze kant van virtual reality | Gamer.nl

Vr Vrijdag: De serieuze kant van virtual reality | Gamer.nl

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: andere toepassingen voor vr.

Hoewel de ontwikkeling van vr analoog verloopt met de introductie van de eerste thuiscomputers in de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw, is er in elk geval één groot verschil. Computers worden in eerste instantie verkocht als vooral erg handig (‘Je kunt er je boekhouding op doen! En recepten opslaan’). Dat je er ook spelletjes op kan doen is volgens de marketingafdelingen bijzaak. Computers zijn een serieuze aangelegenheid.

Dat blijkt al snel een grote onderschatting van de aantrekkingskracht van games. Niet alleen omdat spellen heel erg leuk blijken, maar ook omdat het eigenlijk nog helemaal niet zo handig is om je boekhouding op een C64 bij te houden. En wie heeft er tijd om vijf minuten te wachten tot het receptenprogramma is ingeladen op de computer op zolder?

Die inschattingsfout maken vr-bedrijven niet. Vooral niet omdat ze weten dat het juist de gepa ioneerde gamers zijn die als eerste bereid zijn de sprong te maken naar nieuwe technologie. En het helpt natuurlijk ook dat games een heel goede testomgeving zijn om het nieuwe medium te verkennen. Wat werkt wel en wat niet? Hoe ontwerp je goede menu’s en interacties? Wat is comfortabel en wat niet?

Toch wil dat niet zeggen dat vr geen ‘serieuze’ toepa ingen heeft. En dan hebben we het niet over de geijkte voorbeelden als medisch of wetenschappelijk onderzoek, of militaire toepa ingen. Nee, gewoon in huis. Omdat het nou eenmaal zo handig is om je boekhouding in vr te doen. Of je recepten…

Medium

Medium (Oculus Rift)

Okay, nee, die dingen dan weer niet. Vr is vooral een manier om dingen ruimtelijk te visualiseren en vorm te geven. Een goed voorbeeld van een applicatie die dit mogelijk maakt is Medium. Dit modelleerprogramma geeft je een soort 3D-ontwerpstudio waarin je met simpele handbewegingen voorwerpen creëert. Het doet een beetje denken aan werken met klei, maar zonder de beperkingen (en zonder de vieze handen). Medium wordt bijvoorbeeld nu al gebruikt voor het maken van prototypes voor nieuwe games, maar ook voor het ontwerpen van a ets (modellen voor in spellen, zoals meubels en wapens). Het intere ante is dat de 3D-creaties te exporteren zijn naar een leesbaar formaat voor 3D-printers, zodat je zelfs echte, tastbare dingen kunt produceren. Ook dit is handig voor het maken van prototypes van nieuwe producten. Of voor decoratieve modellen voor op de schoorsteenmantel.

Aangezien het modelleren zo’n tastbare bezigheid is (het lijkt alsof je gereedschap gebruikt en hebt de precisie van je eigen handen), wordt het bouwen van 3D-objecten opeens veel makkelijker. Het is niet ondenkbaar dat over een paar jaar steeds meer ‘gewone’ games ook gebruik maken van Medium-achtige pakketten voor hun productieproces

Google Earth VR

Google Earth (Oculus Rift, HTC Vive, Windows MR)

Google’s digitale replica van de Aarde is een indrukwekkende vr-ervaring. Vooral sinds de zoekgigant behalve 3D-data ook alle streetview-foto’s heeft toegevoegd, zodat je bijna overal ter wereld kunt rondkijken op straatniveau. Als demo voor vr-beginners is dit sowieso een mooie kennismaking met virtual reality. Er is iets magisch aan over de Aarde vliegen en opeens in de straat te staan waar je bent opgegroeid.

Toch heeft Google Earth in vr ook serieuzere toepa ingen. Zo is het werkelijk handig om via de app alvast te kijken of de ligging van je vakantiehotel inderdaad zo gunstig is als de website suggereert. En dan hebben we het nog niet gehad over educatie, bijvoorbeeld voor tijdens de aardrijkskundeles. Dat laatste is op dit moment nog minder praktisch, aangezien we nog geen scholen kennen met een vr-lab. Dat wil niet zeggen dat dergelijke faciliteiten er nooit gaan komen.

Anne Frank VR

Anne Frank House VR (Oculus Rift, Oculus Go)

De definiërende kracht van virtual reality is de mogelijkheid om ergens anders te zijn zonder er werkelijk naartoe te reizen. Dit beperkt zich niet tot gamewerelden of zelfs tot het heden. De onlangs verschenen app Anne Frank House VR laat gebruikers een unieke reis in de tijd maken. De app (van de Nederlandse studio Force Field) laat namelijk het beroemde achterhuis zien op het moment dat de onderduikers er nog verstopt zaten.

Dit is vooral bijzonder omdat het achterhuis in zijn huidige staat geheel leeg is. Dit was de wens van Otto Frank (vader van Anne), die wilde laten zien dat met het deporteren en vermoorden van de onderduikers er een leegte is ontstaan die nooit meer is te vullen. En hoewel dat natuurlijk een zeer sterke boodschap is, is het voor mensen van nu minstens zo goed om te begrijpen wat deze zeven vluchtelingen doormaakten en onder welke omstandigheden ze jarenlang zaten opgesloten.

Vooral in deze tijd, waarin veel mensen met onbegrip en haat reageren op vluchtelingen, is het van groot belang om te begrijpen dat ook Anne Frank en haar familie vluchtelingen waren, en dat haar verhaal veel overeenkomsten heeft met die van mensen die op dit moment asiel zoeken in westerse landen.

Doordat de app een chronologisch verhaal vertelt, dankzij citaten uit het dagboek, krijg je een veel beter besef van de angst, onzekerheid en vooral de uitzichtloosheid van leven in een wereld waar je elk moment ontdekt en afgemaakt kan worden. En juist omdat de plek zo goed is gereconstrueerd en het verhaal op subtiele wijze tot leven wordt gebracht, draagt Anne Frank House VR hopelijk bij aan wat meer begrip in de wereld. Een betere serieuze toepa ing voor een nieuw medium is bijna niet te bedenken.

Meer Vr Vrijdag:

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou