Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Special

Vr Vrijdag: De demo-deconstructie

Hoe de term ‘techdemo’ telkens verkeerd wordt gebruikt

Geschreven door Harry Hol op
In deze tweewekelijkse rubriek gaan we dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: zijn er echt alleen techdemo’s voor vr?

Het is opvallend hoe vaak de term te vinden is in de comments onder vr-reviews: ‘oh, weer een techdemo’. Om de een of andere reden is het geaccepteerd om virtual reality-spellen snel af te doen als demo. Wellicht heeft dat te maken met de nog korte geschiedenis van moderne vr.

Er is niets zo belangrijk als een eerste indruk. En de eerste indruk van de introductie van de Oculus Rift Developers Kit in 2014 was dat er nagenoeg geen games voor waren. Logisch, want de DK1 – en later ook de DK2 – waren expliciet ontworpen voor gameontwikkelaars om te leren hoe ze vr-spellen konden maken. En dat hebben ze de afgelopen jaren gedaan, met een behoorlijke lijst aan interessante titels die nu beginnen te verschijnen. Toch blijft het beeld bestaan dat er eigenlijk geen échte games zijn, of dat ze op zijn minst onvolwaardig zijn.

VR

De tijd loopt

Het belangrijkste argument dat hiervoor steeds terugkeert is de lengte van de games. Op zich klopt het dat veel vr-spellen aan de korte kant zijn. Als we de multiplayergames even buiten beschouwing laten, zijn titels als Super Hot (twee uur), I Want You To Die (twee uur) en Rick and Morty: Virtual Rick-ality (vijf uur) geen Skyrim-achtige epossen. Is het dan terecht om deze spellen af te doen als demo?

Dat impliceert namelijk dat een game alleen een game is als het een bepaalde speelduur heeft. Een blik op de website ‘howlongtobeat.com' geeft ons dan toch een ander beeld. De onlangs verschenen horrorgame ‘Little Nightmares’ is in drie uur voorbij. Super Mario Bos. 3? Vijf uur. Limbo zit er na drie-en-een-half uur op en voor Day of the Tentacle: Remastered moet je dik vier uur uittrekken. Niemand die bij bovenstaande titels zal roepen dat het ‘slechts techdemo’s’ zijn. En zo zijn er talloze spellen voor pc en consoles die je in een middagje kunt voltooien. Dat is altijd zo geweest, en het ziet er niet naar uit dat dit gaat veranderen. Het is dus niet de lengte die er toe doet. Tenminste niet wat betreft de kwalificatie ‘volledig spel’.

Boehoehoe!

Wat resteert is de game zelf. Dus: wat doe je als je aan het spelen bent? Is daar dan een aanknopingspunt te vinden waarom veel mensen nog steeds geloven dat vr-spellen techdemo’s zijn? Dit is lastig, om een aantal redenen. De eerste is dat het bijzonder moeilijk is om uit te leggen wat er zo leuk is aan vr, vooral als de lezer dit nog nooit heeft ervaren. Dit is geen excuus (“ze begrijpen me niet! boehoehoe!”), maar het speelt wel mee.

Neem een spel als Arizona Sunshine. Dit is een heel goede zombie-shooter, waarbij je ook nog eens regelmatig de omgeving moet verkennen op zoek naar wapens en kogels. En laat dat verkennen van een locatie nou juist een van de hoogtepunten zijn. Het is enorm spannend om een deurknop vast te pakken en de deur een klein stukje te openen, om zo om de hoek te kijken of alles veilig is. Het is bijzonder bevredigend om een la van een bureau zelf open te trekken en daar een aantal handgranaten uit te halen.

Juist die fysieke handelingen in de virtuele omgeving maken Arizona Sunshine zo ontzettend leuk. Die kleine alledaagse handelingen maken namelijk veel meer indruk in vr dan in een ‘gewone’ game. Je inventaris bijhouden in Skyrim betekent door menu’s bladeren. Het is een noodzakelijk kwaad als je weer eens ‘te zwaar beladen’ bent en wat troep moet droppen. In vr is interactie met voorwerpen opeens een belevenis op zich. Probeer je dat maar eens voor te stellen als je nog nooit zo’n headset op hebt gehad. Als je dan vervolgens leest hoe geweldig dat allemaal is, is het begrijpelijk dat je je achter de oren krabt en denkt: “laden open trekken? Wat is daar nou aan?”

En dan is er nog het feit dat vr-spellen werkelijk anders zijn dan wat we tot nu toe gewend zijn. Dat betekent dus totaal nieuwe manieren van spelen die niet makkelijk te vergelijken zijn met traditionele genres. Zelfs iets basaals als een shooter is in vr totaal anders. Laat staan echt nieuwe ervaringen, zoals Star Trek: Bridge Crew, die zonder vr gewoon niet of heel moeilijk kunnen werken.

Aan de andere kant

Toch valt er zeker wel iets te zeggen voor de gevoelens van vr-sceptici. Want ook al zijn er wel degelijk mooi afgewerkte, interessante (en zelfs echt lange) vr-spellen verkrijgbaar, er is toch wel een duidelijk verschil aan te wijzen met traditionele games. Dat verschil zit hem niet zozeer in lengte of afwerking maar in diepgang. Met diepgang bedoelen we in dit geval heel concreet de hoeveelheid beschikbare spelmechanieken en hoe deze met elkaar samenwerken.

Een game als The Legend of Zelda: Breath of the Wild bevat bijvoorbeeld een hele lijst spelmechanieken die je kunt ontdekken en benutten. Bijna al deze mechanieken zijn heel ver doorontwikkeld. En sommige ervan zijn zelfs volkomen optioneel. Op elk moment in de game heb je hierdoor verschillende keuzes die het spel interessanter maken.

De beste vr-spellen doen op dit moment slechts één ding, maar doen dit ene ding dan ook heel goed. The Climb, bijvoorbeeld, laat je op ongekende wijze rotsen beklimmen. De ervaring is solide, uitdagend en je kunt er met gemak twintig uur in doorbrengen zonder alles gezien te hebben. Maar er is feitelijk maar één spelmechaniek: het klimmen. Er is geen upgradesysteem, geen crafting, geen diepe tech-tree of andere strategische optie. Dit maakt het spel niet slecht en ook geen demo. Het maakt de game echter wel oppervlakkiger dan wat de meeste console- of pc-gamers gewend zijn.

Dit is natuurlijk logisch. Ontwikkelaars van traditionele games hebben de luxe te kunnen putten uit veertig jaar videogame-ervaring. We weten hoe schieten, springen, rennen en upgraden werkt op een plat scherm. Het is daarentegen nog erg vroeg voor vr. En dat betekent dat ontwikkelaars ontzettend veel opnieuw moeten ontdekken: hoe kan de speler zich voortbewegen? Welke handelingen zijn leuk? Welke mechanieken werken wel en welke niet? De enige manier om dit te ontdekken is om spellen te stroomlijnen en de nadruk te leggen op één of twee elementen.

We komen er wel

Het is dus begrijpelijk dat je als moderne, ervaren gamer het gevoel hebt dat er ‘iets ontbreekt’ aan vr-titels. Dit betekent echter niet dat deze spellen de moeite niet waard zijn. Het is slechts een kwestie van tijd voor vr-spellen de inhaalslag maken en werkelijk diepe gelaagde ervaringen bieden. En op dit moment excelleren vr-spellen op gebieden die je (sorry dat we het nogmaals zeggen) echt moet ervaren om het te bevatten.

Het gevoel van aanwezigheid tijdens een verhit vuurgevecht in Dead and Burried is bijvoorbeeld zo sterk dat het de game interessanter en spannender maakt dan de vorige drie Call of Duty-titels bij elkaar. En de onversneden doodsangst die een spellen als Wilson’s Heart of Resident Evil oproepen kun je nergens anders vinden dan in vr.

Resident Evil 7

Dus nee. Vr-spellen zijn niet allemaal ‘demo’s’. De beste manier om dat te ontdekken is om het eens te proberen. Zoek (of maak) een vriend die een vr-headset heeft. Die wil je vast wel een demonstratie geven. Een demo, zeg maar.

Dit artikel delen:

Lees meer

Rocket League dit weekend gratis speelbaar op Steam Pc Gaming Show wederom op E3 te zien
14

Reacties op: Vr Vrijdag: De demo-deconstructie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Erwintjuh

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    Mooi stuk Harry. Een moedige poging de VR ervaring over te brengen op de mensen die het nog niet ervaren hebben. De hoop is dat openbare plaatsen als IMAX straks steeds meer beschikbaar komen, zodat mensen in aanraking komen met de goede vorm van VR. Ik ben namelijk bang dat VR ervaringen zoals de Google Cardbox en de Samsung Gear VR meer kapot heeft gemaakt dan de markt heeft gepushed. Deze ervaringen zijn namelijk (totaal) niet vergelijkbaar, terwijl veel mensen denken dat dit wel het geval is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Scream2Late

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    Je vergelijkt een game als Day of the the tentacle met games waar je alleen maar 1 ding doet

    Een la opentrekken…. een deurknop vastpakken

    Techdemos waardeloze games die ik na 10 min afzet,

    0.0 diepgang hebben

    Om maar te zwijgen over de gfx kwaliteit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    @scream2late Eh nee dat doe ik niet. En je hebt het voorbeeld over laden opentrekken dan ook niet begrepen denk ik.

    En de grafische kwaliteit van VR is overweldigend. Adembenemend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Addergebroed

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    Vorige week heb ik op werk een paar bedrijven uitgenodigd om een VR-demonstratie te komen doen, van zakelijke toepassingen van VR (en AR). Een stuk of 100 collega's hebben die demonstraties ervaren en stuk voor stuk waren ze laaiend enthousiast. Met name de hololens en Daqri helm AR-demonstraties maakten erg veel indruk, maar ook de occulus Touch en Vive demo's sloegen in als een bom.

    De meeste hadden weleens over VR gehoord, en ze hebben ook allemaal eerder een 360 graden film met de GEAR VR meegemaakt (ook bedrijfsbreed laten zien) maar tot je mensen in een hoogwaardige VR omgeving zet kunnen ze zich simpelweg niet goed voorstellen hoe het is. Het is pas op dat moment dat 'het klikt'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • incarnatus

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    @addergebroed

    Op mijn werk heb ik mijn Vive meegenomen. Vervolgens onze producten erin gegooid en mensen het laten bekijken.

    1 maand verder en ik heb een extra game PC op het werk met een eigen Vive bril en een Unity Pro licentie om op mijn werk VR content te maken :)

    Het voegt ontzettend veel toe als je klanten wilt overtuigen of early prototyping wilt doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    Echt uit mijn hart gegrepen Harry. Van de week nog, een lovende kritiek op de " game" , " what remains.." . Vast helemaal terecht, maar dat is 2 uur voor 20 Euro door een walking simulator lopen. Ik heb niks tegen die game, en ga hem misschien zelfs kopen, maar dit had eens op VR moeten komen, dan was het gezeur en gemekker niet van de lucht geweest.

    Dus heel goed en terecht dat je dit eens een keer in het juiste perspectief plaatst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dre2010

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    Uit eigen ervaring op de ps4 vr vind ik het aanbod zwaar tegen vallen . Zijn wel een paar leuke games maar het meeste zijn maar demo's .
    Wat ik ook zwaar vindt tegenvallen is wat er van te voren gezegd wordt dat er geen games uitkomen waar je erg motion sickness van krijgt en als je dan een game heb als robinson the journey je alleen maar slecht wordt . Zo slecht ontwikkeld dat spel en dan ook nog de volle mep vragen .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    @dre2010
    Jammer voor je. Ik vind juist dat er op de PSVR erg veel leuks te beleven is. DiRT en RE:7 zijn wel echte hoogtepunten, daarnaast heb ik veel plezier beleefd aan EVE (en ga vast ook weer terug), binnenkort Farpoint, en Star Trek. Nee het aanbod valt mij absoluut niet tegen.
    Ik denk dat het ook te maken heeft met verwachtingen. Een spel als Skyrim hoef je de komende jaren(!) echt niet te verwachten. Dat zou ook niet realistisch zijn.
    Qua verwachtingen, als je games van nu, maar dan in 3D verwacht, sorry, zo ver is het nog niet. Wat ik verwacht zijn belevenissen waarbij het 3D effect zelf zo veel toevoegd, dat het ten opzichte van plat gamen een unieke ervaring biedt. Voor mij zijn dat inderdaad (onder andere!) de al eerder genoemde RE7 en dirt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    @tripledad dit jaar komt op PC in elk geval Fallout 4 VR uit…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    @harry-hol
    Da's waar inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Excalibur82

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    Helemaal eens met Harry. Het feit dat vele games kort zijn maakt het nog geen tech demo's. Bullet train, dát was een techdemo, van Robo Recall om precies te zijn. Superhot is inderdaad ook superkort, maar toch een van de beste gamervaringen die ik heb gehad de afgelopen jaren. Dead and burried bracht me weer helemaal terug naar de tijd en de lol van de oude lightgun arcadekasten! Racen wil ik na Project Cars en Dirt Rally nooit meer op een normaal scherm doen. Escape Room achtige spellen (I expect you to die), het adventure/puzzle genre (call of the starseed) en godgames (Tethered) lenen zich perfect voor VR. En dan hebben we nog de games die echt alleen maar werken in VR zoals The Climb.

    Maar ook VR games moeten voldoende bang for buck leveren. Omdat het VR is praat het mijn inziens niet goed dat een spel van €20 maar twee uur duurt. Zorg dan voor replayvalue oid. Robo Recall pakt dat mijn inziens goed aan. Upgradable weapons, een leaderbord voor highscores ed maakt het dat je hetzelfde level vaker wilt spelen.
    Ik denk juist dat veel van de 40 jaar videogame ervaring er aan kan bijdragen om de huidige korte games interessanter te maken (door bijvoorbeeld het invoeren van RPG elementen). Het probleem van motion sickness (wat normaal lopen in een wereld met een analoge stick onmogelijk maakt) vormt mijn inziens de grootste bedrijging voor VR. Het verbaast me eerlijk gezegd dat je hier in de pers nog vrij weinig over hoort.

    Maar inderdaad, 'we' komen er wel. VR heeft een mooie toekomst (en heden).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    Het is vooral die 'oppervlakkigheid' denk ik. Het verschil tussen een game en een techdemo is dat een game meer diepgang heeft; niet perse meer gameplay, maar meer uitdaging, afwisseling, desnoods een verhaallijn. Een techdemo is vaak één level, één bepaalde mechaniek of één stukje uit een volledig spel waar je vrij snel alle mogelijkheden hebt gehad en gezien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    @jaapgoose ikdenk niet dat dat het verschil is tussen een game en een techdemo. Space invaders is een game. Pacman is een game. Tetris is een game. En vr spellen zijn absoluut véél meer dan die voorbeelden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hammmer

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    Racen en vliegen doe ik niet meer in 2D…
    En ja, de graphics zijn nog niet zo scherp als in 2D maar je zit wel in je auto of vliegtuig ipv achter je pc!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.