Special

Hoe presteert Halo: Reach op pc?

Geremasterde nostalgie

Geschreven door Floris de Bijl op
In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers, of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag behandelen we Halo: Reach.

Halo: Reach is de eerste Halo-remaster die als onderdeel van de Master Chief Collection naar pc komt. Alle andere Halo-games worden in de loop van 2020 ook toegevoegd aan de Master Chief Collection. Omdat de volgorde van deze releases gebaseerd is op de tijdlijn van gebeurtenissen in de Halo-games, is Reach natuurlijk de eerste, gevolgd door Halo: Combat Evolved, Halo 2, ODST, Halo 3 en Halo 4. Elk van deze games komt voor tien euro te koop als dlc voor de Master Chief Collection, met uitzondering van ODST die voor vijf euro over de toonbank gaat.

Lanceringsperikelen

De lancering van Halo: Reach verliep niet helemaal vlekkeloos. Spelers klagen over bar slechte audio, stabiliteitsproblemen en de game die volledig weigert op te starten bij de Microsoft Store-versie. Microsoft is namelijk zo aardig geweest om de game niet exclusief te maken voor de Microsoft Store, maar hem ook uit te brengen op Steam. Dat is fijn voor gamers die het liefst al hun games op één platform houden, een voordeel dat enigszins ondermijnt wordt door het feit dat de Microsoft Store-versie alleen te lanceren was met een ingewikkelde work-around.

Spelers van het eerste uur werden bovendien geplaagd door bijzonder slechte audio. Ontwikkelaar 343 Industries moest de audio codec van Halo: Reach volledig inwisselen om compatibel te zijn met moderne systemen, maar het omruilen van die codec is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Buiten de tussenfilmpjes klinkt alle audio namelijk gedempt, waardoor schoten van honderden meters ver lijken te komen terwijl ze eigenlijk recht voor je staan. De achtergrondmuziek is praktisch niet te horen.

Inmiddels zijn beide problemen opgelost met behulp van een serie patches. Hopelijk kan 343 Industries iets meer tijd nemen voor de andere games in de Master Chief Collection, want de staat van Halo: Reach was bij de lancering de naam Halo eigenlijk niet waardig.

Prestaties

Van een negen jaar oude Xbox 360-game mag men verwachten dat deze vlekkeloos presteert op een huidige pc en wat dat betreft voldoet Halo: Reach met gemak aan de verwachtingen. Zelfs op een budgetkaart van een paar generaties terug is het niet moeilijk om zestig fps aan te houden. Helaas houdt het goede nieuws wat prestaties betreft daar op, want de instellingen en stabiliteit van de framerate laten veel te wensen over.

Om te beginnen zijn er maar drie voorinstellingen die je kunt selecteren voor de graphics: Performance, Original en Enhanced. Voor de rest valt er niks te veranderen aan de grafische ervaring en moet je het dus doen met de mate van anti-aliasing en texture filtering die de ontwikkelaars voor je hebben gekozen.

De video-instellingen zijn gelukkig iets vollediger: je kan onder andere de field of view aanpassen, wisselen tussen fullscreen en (borderless) windowed, de resolutieschaal wijzigen tussen één en honderd procent, v-sync aan of uit zetten en de verversingssnelheid beperken. Het is ernstig aan te raden om dat laatste aan te zetten, want zelfs na de vele patches is de game bezaaid met stotterende beelden en tearing als de verversingssnelheid niet beperkt is tot 60fps.

Daar komt bovenop dat animaties altijd op zestig fps afspelen, zelfs als de verversingssnelheid is ontgrendeld. Op de Xbox 360 was dat geen probleem, omdat de framerate daar was vergrendeld, maar nu de verversingssnelheid ontgrendeld kan worden zien bijna alle animaties er houterig uit vergeleken met de rest van de gameplay.

Multiplayer

De vertaling van Xbox 360 naar pc is gelukkig wel goed gelukt wat de multiplayer betreft. Op de console werd Halo: Reach geplaagd door netwerkproblemen, omdat die versie gebruikmaakte van peer-to-peer verbindingen, waarbij een van de spelers in een potje als host fungeerde. Met de Master Chief Collection is dit probleem volledig verholpen, want deze versie maakt gebruik van dedicated servers voor alle gamemodi.

Halo: Reach converteren van een controlershooter naar een muis-en-toetsenbordshooter is misschien wel het meest spectaculaire succes van de remaster. Schieten met de muis voelt even natuurlijk als in elke andere pc-shooter en ondanks de extra nauwkeurigheid die de muis verschaft, is de multiplayer nog steeds gebalanceerd.

De pc-remaster van Halo: Reach is over het algemeen een succes, maar heeft beslist nog een aantal patches nodig om de overgebleven schoonheidsfoutjes eruit te halen. 343 Industries heeft toegezegd dat deze er komen, samen met de nu nog ontbrekende Theater- en Forge-modi.

Dit artikel delen:

Lees meer

Dead Cells heeft The Legacy Update ontvangen Spelersaantallen The Witcher 3 stijgen na lancering Netflix-serie
6

Reacties op: Hoe presteert Halo: Reach op pc?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Ghost

    • 24 december 2019 10:41
    Maar wanneer komt de rest naar pc? Alles per game uitbrengen duurt wel erg lang op deze manier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Masterchief

    • 24 december 2019 12:26
    Zeer matig artikel wat eigenlijk niets verteld over hoe Reach nou eigenlijk presteert. Ik mis een hele hoop terwijl dat wel de titel is van het artikel. Dit voelt voor mij meer als 'opvulling van de frontpage'.

    Wat is nou het visuele verschil tussen de Performance, Original en Enhanced mode? Hoe presteert het spel in die modus? Welke resolutie kun je dan gebruiken? Hoe hoog kun je gaan met een "budgetkaart van een paar generaties terug"? Etc etc

    Zo jammer dit…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Buzzard

    • 25 december 2019 02:03
    @Masterchief
    Het zijn ook geen pc experts bij gamer.nl, meer console gamers
    Als ze nou eens iemand aannemen die echt verstand heeft van pc gamen….

    Inderdaad heel heel beknopt artikel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Masterchief

    • 25 december 2019 13:06
    @Buzzard

    Naar mijn mening hoef je geen pc expert te zijn om wat dingen te testen en te bespreken.

    Ze maken er een "Special" van, niet zomaar een artikel. Dan mag je best wat meer onderzoek doen als schrijver vind ik en wat meer verwachten dan een summiere beschrijving van Reach als lezer.

    Floris vindt zichzelf trouwens een "Hardcore hardware-nerd", dan ben je toch een pc expert :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 25 december 2019 10:49
    Ik wilde oa weten hoe het commercieel presteert. Is er vraag naar? Is het een succes?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ghost

    • 25 december 2019 14:31
    @ToMaX99

    7e qua wereldwijde bestsellers op Steam op dit moment.
    Best goed dus.

    Wereldwijde bestsellers

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.