Special
Red Dead Redemption 2

De wereld van Red Dead Redemption 2 leeft als in geen enkele openwereldgame

Rockstars ongekende oog voor detail

Geschreven door Ron Vorstermans op
Red Dead Redemption 2 mag zich in het legendarische rijtje scharen met games op Gamer.nl die hoger hebben gescoord dan een 9. In de recensie licht ik toe waarom. In dit artikel ga ik in op een van de meest onderscheidende punten van de game (en een berucht cliché in recensies van openwereldgames): de levendige spelwereld. Als je daar niets over wilt weten, kun je dit artikel beter niet lezen, maar wees niet gevreesd, ik haal louter voorbeelden aan uit het begin van de game.

Je zult ze helemaal aan het begin van de game al tegen het lijf lopen - ze wonen dichtbij het stadje Valentine, het eerste stadje dat je aandoet in de game. Het zijn een vader en twee zoons. Ze bouwen aan hun eigen gemeenschapje op steenworpafstand van de reguliere beschaving.

De vader lijkt zijn zoons de kostbare lessen des levens te willen bijbrengen, maar bij hen ontbreekt iedere welwillendheid. De eerste keer dat ik de vader ontmoet, leert hij zijn zoons een huis te bouwen. Op de achtergrond zie ik hen kreunen en steunen. Het duurt niet lang voordat het huis instort waar ik bij sta. De volgende keer dat ik de vader ontmoet, wordt hij overvallen door schuldeisers. Ik help de vader de anderen te doden en hij bedankt me. Vervolgens richt hij zich tot zijn zoons, die zich verstoppen achter opgestapelde planken. Waarom hebben jullie alles misgeschoten, vraagt hij met treur in zijn stem. Een antwoord krijgt hij niet. Ze zeuren vooral dat ze geen zin meer hebben.

En dan maak ik een foutje. Ik richt mijn pistool per ongeluk op de vader. Zo gaat dat wel eens, in games. In Red Dead Redemption 2 heeft zoiets blijkbaar consequenties, blijvende consequenties. De stemming slaat om. De man staat er nu op dat ik wegga. Ik doe mijn pistool weg, druk op de linkertrigger voor het gespreksmenu en druk op het vierkantje (‘Defuse’). Maar de schade kan niet meer worden hersteld. De vader schiet op me en zijn zoons schieten mee (mis). Dagen later kom ik terug. Hij herkent me. Ik probeer op hem in te praten. Het werkt niet. Hij schiet niet op me, maar ordent me zo snel mogelijk rechtsomkeert te maken. Hij wist nog wie ik was.

God weet wat ik allemaal ben misgelopen door die ene fout, ik had nooit op hem moeten richten.

Red Dead Redemption 2

Triviale momenten

Het zijn zulke spontane momenten van interactie met de spelwereld die van Red Dead Redemption 2 zo’n uitzonderlijk goede openwereldgame maken. Dergelijke situaties in de game worden met een wit bliepje aangegeven op de radar, al geeft de audio of dialoog ze meestal als eerste weg. Toch kun je sommige gebeurtenissen ook gewoon mislopen, of de complete context ervan missen. Het maakt dergelijke details des te imponerender.

Ik wil daarvan drie voorbeelden noemen, wederom aan het begin van de game.

1) Op een gegeven moment wil ik de jacht openen op een ‘Legendary animal’, een gigantische beer. De eerste keer ging ik daarbij dood, dus besluit ik het nu van bovenaf te proberen. Terwijl ik mij een weg baan naar de top van een berg, zie ik een vrouw liggen. Ze is onder haar paard beland. Ik til het paard op en ze bedankt me. Ik blijft even wachten. Na wat dialoog vraagt ze om een rit naar huis. Via het gespreksmenu geef ik aan dat ik daar wel voor open sta. Ik breng haar thuis en ontdek zo in het begin van de game al een van de grootste steden in het spel, een plek waar je normaliter pas na halverwege de verhaallijn komt. Tot slot krijg ik een gouden ring als beloning.

2) Ik zie een oude man naast de rivier staan. Hij is slijk aan het zeven en op zoek naar goud. Ik wacht naast hem. Er gebeurt niets. Op een gegeven moment begint hij tegen zichzelf te praten, wat mijn vertrouwen verstevigt dat ik moet blijven wachten. Na een minuut gebeurt er iets. Opeens begint hij te dansen. “I’ve found gold! Ive found gold!” Opeens is op het driehoekje drukken een optie: ‘Rob’. “Thanks sir”, schaterlacht hoofdpersonage Arthur Morgan, “you’ve found me some gold!"

Red Dead Redemption 2

3) Een vrouw in een gangetje roept me naar zich toe in Valentine. Ze zegt dat ze niet weet wat ze moet doen. Ze is in complete paniek. Of ik even met haar mee wil naar de slaapkamer bovenin de saloon. Ik stem in. Tot mijn verrassing ligt er een dode man op bed, met in zijn buik een mes. De vrouw vraagt me of ik mee wil helpen het lichaam weg te halen. Eerst kan ik haar via het gespreksmenu ondervragen. De man wilde rare seksdingen doen, zo blijkt. Ik vertrouw het niet en wijs haar verzoek af. Opeens trekt ze haar mes. “Then you’ll die too!”

Daags later kom ik weer in Valentine. Er wordt iemand opgehangen. Het is de vrouw en ze herkent me. Met de strop om haar nek smeekt ze mein te grijpen. Ik schreeuw dat het haar verdiende loon is. Het luik gaat open, ze valt, haar nek breekt en ze blaast haar laatste adem. Het toegesnelde publiek is niet tevreden en zeurt dat ze er meer van hadden verwacht.

Red Dead Redemption 2

Levendige spelwereld

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is ontzettend veel te ontdekken in Red Dead Redemption 2, waaronder zijmissies, de teruggekeerde Stranger-missies uit het eerste deel en de spelletjes als poker en five finger fillet. Vergeet ook de dieren niet: overal huppelen hertjes of konijntjes rond, en in het moeras is het altijd uitkijken dat je niet met je paard op een alligator gaat staan. Maar het zijn uiteindelijk vooral de spontane momenten die de wereld dat bijzondere dynamische elan geven.

Dat geldt ook voor het kamp van de bende, wat de hub in de game is. Een avondje feesten met de gang bijvoorbeeld: je kijkt je ogen uit. Overal in het kamp lijkt iets te gebeuren, overal zijn mensen aan het zingen, praten of spelletjes aan het doen. Je kunt meedrinken - de norse Morgan begint op een gegeven moment dan zelfs mee te zingen, maar je kunt het ook allemaal negeren en slapen tot de volgende ochtend, als iedereen met een kater rondloopt en de klusjes in het kamp net iets trager verlopen dan normaal. Je bende is je thuis in Red Dead Redemption 2, en Rockstar heeft er alles aan gedaan om dat thuis geloofwaardig tot leven te laten komen.

Lees hier onze review: Red Dead Redemption 2 is een van de beste games op je console

Dit artikel delen:

Lees meer

Vergelijking tussen Red Dead Redemption 2 op PS4 (Pro) en Xbox One (X) Microsoft zegt Xbox Game Pass naar pc te brengen
5

Reacties op: De wereld van Red Dead Redemption 2 leeft als in geen enkele openwereldgame

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • BertThaBest

    • 25 oktober 2018 19:15
    Vette shit.. Een nadeel van die toevallige encounters en impact van je keuzes dat bij mij wel meteen baar boven komt, is dat ik dan waarschijnlijk vaak wil loaden en saven. Ik ben soms niet blij met de uitkomst, of ben te benieuwd naar het gevolg van de andere keuze. Dat is mijn zwakte wat ik ook had bij Fallout 3 vooral. Hopelijk kan ik dit bij deze game laten voor wat het is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • El Ninjo

    • 26 oktober 2018 10:13
    @BertThaBest Wist je dat daar een term voor bestaat? 'Save scumming' noemen ze het, zoek het maar eens op.

    Het is een vorm van valsspelen, je hebt er echter alleen jezelf mee. Ik veroordeel je niet hoor, heb het zelf bij games met meerdere eindes gedaan en neig er nog steeds wel eens naar.

    Zou je het bv. vaak ingame doen, dan is de replay value van een spel ineens een stuk minder ook, je kan immers door 'save scumming' het best mogelijke einde in één keer behalen i.p.v. door trial & error, wat vaak wel de intentie is door ontwikkelaars.

    #foodforthought

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 26 oktober 2018 10:57
    @El Ninjo Interessant, dat wist ik niet. Het is zeker een vorm van vals spelen inderdaad. Ik weet ook dat ik me er zelf mee heb.. Het komt denk ik door mijn perfectionisme en de mogelijkheid dat het kan: saven en loaden. Ik lees net in de review van de pu dit: "Des te meer omdat ik niet effe een save kan herladen, of met een druk op de knop kan fast-travelen naar de stallen voor een nieuw paard" . Dus dan zou mijn probleem opgelost zijn.

    Soms gebruik ik dat 'save scumming' bewust, in verband met tijd. Bijvoorbeeld omdat ik in Deus Ex graag de verschillende eindes wilde zien, maar geen zin heb om de game drie keer te doorlopen. Want het zal drie keer ongeveer dezelfde ervaring zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 26 oktober 2018 11:39
    @BertThaBest
    Troost je, ik heb precies hetzelfde. Ik zou bijvoorbeeld niet kunnen leven met het voorbeeld hierboven van de vader en zoons waar Ron per ongeluk zijn wapen op richt. Ik zou het niet kunnen verkroppen om niet te weten wat de uitkomst anders zou zijn en dus zou ik een eerdere savegame hebben geladen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent 4125

    • 26 oktober 2018 17:12
    @El Ninjo Grappig, kende die term niet. Wel herkenbaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.