Special
The Witcher 3

De concept art die The Witcher 3: Wild Hunt tot leven bracht

Vroege schetsen en mooie plaatjes

Geschreven door Jacco Peek op
Jaren voordat gamewerelden prachtig in 3D gerenderd worden op onze consoles en pc's waren het schetsen. Het zijn ruwe tekeningen die de eerste ideeën voor een game visualiseren: concept art. In dit artikel kijken we naar de concept art die The Witcher 3: Wild Hunt tot leven bracht.

Concept art is een essentiële stap in het ontwikkelproces. De term is een verzamelnaam voor schetsen van personages, omgevingen, voorwerpen en andere belangrijke aspecten. Hoewel iedere ontwikkelaar een eigen werkwijze heeft wat concept art betreft, begint het vaak bij tweedimensionale tekeningen, die later worden uitgewerkt tot het eindresultaat. Om die reden kan concept art behoorlijk verschillen van de uiteindelijk game; lang niet alle ideeën halen immers de game.

Omdat concept art vaak prachtige tekeningen zijn en een interessante blik geven op de oorspronkelijke visie voor een game, selecteren we de mooiste en meest interessante concept art waaruit The Witcher 3 Wild Hunt is ontstaan. Hieronder vind je alle artiesten die de tekeningen hebben gemaakt, en een link naar hun Artstation-pagina. We raden je absoluut aan om daar een kijkje te nemen als je meer van dit soort kunst wilt ontdekken.

Wereld

De eerste reeks afbeeldingen geven de wereld van The Witcher 3 weer. Kijkend naar de afbeeldingen keren veel bekende aspecten terug: typische dorpjes, de drukke straten van Novigrad, een van de oorlog herstellend Velen (No Man's Land) en met drowners krioelende riolen. Denk je aan The Witcher 3, dan denk je aan dit soort landschappen.

Met betrekking tot de dlc's van de game valt het een en ander op. De ronde ruïne tussen de bergen heeft veel weg van die uit Hearts of Stone, waar het slotstuk van de uitbreiding plaatsvindt. De uiteindelijke versie is echter óp een berg gebouwd, waar spelers over de wereld uitkijken. Ook de verborgen haven uit de concept art voor Blood en Wine valt op, want die heeft de dlc niet gehaald.

Monsters

De tweede reeks schetsen draaien om concept art van monsters. Monsters staan uiteraard centraal in The Witcher 3 en er is duidelijk een hoop werk gestoken in het tot leven brengen van deze angstaanjagende wezens. Hieronder vind je wraiths, ice trolls, spriggans, acient leshens en de Ladies of the Wood.

Personages

Wat personages betreft zijn sommigen duidelijk door een proces heen gegaan. Met name Ciri ziet er totaal anders uit dan de asblonde dame in de uiteindelijke game. en ook de kostuums van de meeste personages wijken behoorlijk af. Andere opvallende dingen zijn een tekening die het gezicht van de grote slechterik Eredin toont en de verschillende lagen van Geralts armorsets.

Tot slot

Bovenstaande is slechts een selectie van de concept art die CD Projekt Red gebruikte bij de ontwikkeling van The Witcher 3. Op de Artstation-pagina's van de artiesten is nog veel meer te vinden en ook het boek The World of The Witcher staat naast tips vol met mooie schetsen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Het einde van exclusives? - Gamer.nl Podcast 264 Vanaf 19:00: Ron speelt Doom
3

Reacties op: De concept art die The Witcher 3: Wild Hunt tot leven bracht

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Baukereg

    • 26 januari 2020 10:50
    In een volgend leven wil ik reïncarneren als concept artist.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heccer_NL

    • 26 januari 2020 11:22
    It’s never to late😉@Baukereg

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 26 januari 2020 14:22
    @Baukereg Hahah, maar voor welke game?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.