Special
top 25

De 25 beste games van 2020

Een onvergetelijk jaar om snel te vergeten

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Het is kerst! Dit helse jaar is nu toch echt bijna voorbij. Nog een paar dagen en dan is het 2021, waarin we hopelijk een flinke stap richting het ‘oude’ normaal kunnen zetten, weg van alle beperkingen. Tot die tijd kunnen we niets anders dan ons vastklampen aan de weinige dingen die nu wel kunnen. Gelukkig kwamen er dit jaar gewoon games uit en mogen die ook in een lijst samenkomen. Met gepaste trots en opluchting presenteren wij de 25 beste games van 2020. Houd afstand, was je handen stuk en ventileer je ruimtes en meningen.

Ho, ho, ho, wacht. Eerst nog even de uitleg. Met ‘wij’ bedoelen we de redactie van Gamer.nl. Onze redacteuren zijn na een volkomen beschaafd overleg tot deze lijst gekomen. Uiteraard hebben we daarbij alle recensies van het afgelopen jaar meegenomen, maar die zijn nooit leidend. Schrik dus niet als je een game in de lijst tegenkomt die hoger staat dan een ander spel met een hoger cijfer. Of schrik wel, maar wees in ieder geval gewaarschuwd.

We hebben ook nog een paar eenvoudige regels: het gaat om titels die dit jaar zijn uitgekomen. Among Us ga je dus niet tegenkomen. Verder zijn remasters uitgesloten van deelname. Remakes nemen we dan weer wel mee. Dan is het nu tijd om een halve minuut naar beneden te scrollen en meteen te kijken welke game op 1 staat. Tot zo…

Welkom terug! Hierbij presenteren we de overige games van de lijst.

25. Streets of Rage 4

Ontwikkelaar: Dotemu | Platform: pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Voorheen moest je echt van de oude garde zijn wilde de naam Streets of Rage je iets zeggen. Vanaf dit jaar kan gelukkig ook een totaal nieuwe generatie kennismaken met een van de meest iconische series in het brawlergenre. Dat zijn zeg maar 2D-games waarin je iedereen grandioos in elkaar slaat. We leggen het nog maar even uit, want het brawlergenre zelf is ongeveer net zo antiek als Streets of Rage.

Streets of Rage 4 knalt dankzij de met de hand getekende en geanimeerde graphics prachtig van het scherm, onder begeleiding van opzwepende technomuziek. Nog belangrijker is dat het vechten zelf intens bevredigend voelt, waardoor het moeilijk is Streets of Rage 4 weer weg te leggen. Dit is geen spirituele reboot of remake, maar echt een waardig vervolg dat voortborduurt op het origineel. Na 26 jaar is dat een hele prestatie.

Lees de review

streets of rage 4

24. Bugsnax

Ontwikkelaar: Young Horses | Platform: pc, PlayStation 5, PlayStation 4

Kinda bug and kinda snack! De oorwurm van indiepopband Kero Kero Bonito stuitert al sinds de onthulling in juni door ons collectieve hoofd. Het lied haalde de Top 2000 helaas nét niet, maar de game zelf staat wel in de Top 25 – en dat is natuurlijk een veel prestigieuzere erkenning!

Bugsnax is een tamelijk krankzinnige game waarin je Muppet-achtige figuren moet helpen op een eiland dat verder bevolkt wordt door de titulaire bugsnax. Dat zijn een soort beestjes die dus, nou ja, een beetje insect en een beetje een snack zijn. Wandelende pannenkoeken met baconpootjes, honingbijen (als in: een bij, maar dan van honing) en pratende aardbeien; niets is te gek. En als je ze opeet, veranderen je ledematen in dat wat je net hebt verorberd. Los van alle gekkigheid is Bugsnax ook een hele humorvolle game met genoeg mysterie om tot het einde te blijven boeien. Daarna kun je altijd nog het liedje tot in den treure op Spotify afspelen.

Lees de review

bugsnax

23. Desperados 3

Ontwikkelaar: Mimimi Games | Platform: pc, PlayStation 4, Xbox One

Nog zo’n verloren gewaande serie uit een uitstervend genre dat dit jaar succesvol gereanimeerd werd: Desperados, één van de vele series die THQ Nordic de afgelopen jaren opkocht. Vervolgens zette THQ Nordic Mimimi Games aan het werk, een studio die bekend is van genregenoot Shadow Tactics: Blades of the Shogun. Het blijkt een slimme werkwijze die zijn vruchten duidelijk afwerpt.

De kleurrijke cast aan westernhelden worstelt zich door prachtig ontworpen diorama’s die barsten van de mogelijkheden. Het is een onvergeeflijke game die je echt uitdaagt elke situatie zo slim mogelijk aan te pakken, maar tegelijkertijd nooit forceert om één specifiek pad te bewandelen. Bovendien weet Desperados 3 op knappe wijze alle Western-clichés waar te maken zonder clichématig aan te voelen. Een prestatie om je cowboyhoed voor af te nemen.

Lees de review

desperados 3

22. Yakuza: Like a Dragon

Ontwikkelaar: Ryu Ga Gotoku Studio | Platform: pc, PlayStation 4, Xbox Series S en X, Xbox One

Karten door de straten van Yokohama of zingen tot we schor zijn in de karaokebar; het zat er in 2020 allemaal eventjes niet in. Of toch wel? Yakuza: Like a Dragon is een knotsgek avontuur dat barst van de bijzondere activiteiten met kleurrijke personages.

Maar laat je niet misleiden door de karikaturale lolligheid, want Yakuza: Like a Dragon weet óók een sterk staaltje sociale kritiek te leveren. In de hoofdrol vinden we vooral mannen van middelbare leeftijd die hun leven totaal niet op orde hebben, en het verhaal barst van de maatschappelijke vraagstukken. Dan heeft de game ook nog eens een fijn, strategisch, turn-based vechtsysteem. Dat Like a Dragon in de tweede helft wat meer aankomt op grinden, nemen we dan ook voor lief.

Lees de review

Yakuza: Like A Dragon

21. Paper Mario: The Origami King

Ontwikkelaar: Intelligent Systems | Platform: Nintendo Switch

Als je over Paper Mario praat, dan duurt het niet lang voor iemand The Thousand-Year Door noemt, waarschijnlijk voorafgegaan door ‘De laatste goede Paper Mario was…’. Sindsdien wordt de spelreeks niet meer onverdeeld positief ontvangen en gaan er zelfs allerlei wilde geruchten dat Shigeru Miyamoto een pesthekel heeft aan de papieren versie van zijn loodgieter. Dit jaar ging het gelukkig weer over hoe leuk de nieuwe Paper Mario is. Het is weliswaar geen volledige return to form, maar het is onmiskenbaar leuk, grappig en creatief.

Ook zonder de elementen die het een ‘volwaardige’ rpg zouden maken weet The Origami King het vechten interessant te houden. Hoogtepunten zijn de eindbazen, waarbij de nieuwe draai aan het vechten pas echt tot wasdom komt. Het ontwerp van de bazen zorgt ervoor dat je blijft glimlachen terwijl je hersenen op de achtergrond kraken. Ze zijn vrijwel allemaal gebaseerd op doodgewone kantoorartikelen, maar dan wel met een nogal dreigend aura.

Lees de review

paper mario origami king

20. Assassin's Creed Valhalla

Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal | Platform: pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Google Stadia

Niet iedereen zit altijd te springen om een zoveelste nieuwe Assassin’s Creed, maar de laatste jaren slaagt Ubisoft er toch steeds weer in om een hele goede game af te leveren. Dat is dit jaar niet anders: Assassin’s Creed Valhalla komt duidelijk uit hetzelfde nest als zijn voorganger Odyssey, maar weet zonder moeite weer tientallen uren te boeien.

Dat komt niet alleen door de nieuwe Viking-setting, al zorgt de uitstap naar het koude Noorwegen en regenachtige Engeland in ieder geval al meteen voor een eigen smoelwerk. Nee, Valhalla weet vooral te boeien doordat het allemaal nét wat kleinschaliger en daardoor beter behapbaar is dan Odyssey, en bovendien een aangename afwisseling kent tussen verhaal- en zijmissies. Toegegeven: er zitten wat bugs en rariteiten in, maar een wekenlange lockdown doorkomen is met Valhalla een koud kunstje.

Lees de review

Assassin's Creed Valhalla

19. Immortals Fenyx Rising

Ontwikkelaar: Ubisoft | Platform: pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One Nintendo Switch, Google Stadia

The Legend of Zelda: Breath of the Wild zette in 2017 de nieuwe standaard voor openwereldgames. Toch is er sindsdien maar weinig veranderd aan de opzet van andere spellen binnen het genre en dat vinden we een gemiste kans. Met Immortals Fenyx Rising doet Ubisoft gelukkig wel een poging om wat innovaties van Breath of the Wild te ‘vertalen’. Dat werpt ook gelijk zijn vruchten af. Het voelt als een nog speelsere versie van Assassin’s Creed Odyssey, maar dan wel een stuk compacter. Daardoor loop je minder hard tegen de repetitieve keerzijde van de welbekende Ubisoft-formule aan.

Er is wel een ‘toren’ om te beklimmen om de kaart vrij te spelen, maar je kunt ook gewoon je eigen plan trekken. Zie je iets in de verte, dan kun en mag je erheen en vind je daar ongetwijfeld een interessante puzzel of op zijn minst een schatkist met spullen om je personage sterker te maken. De ontwikkelaars nemen het verhaal dat ze willen vertellen verder niet heel serieus en dat is precies wat deze game nodig heeft. Het schrijfwerk moet je liggen, maar uit alles blijkt dat ze de Griekse mythologie wel echt begrepen hebben. Bovendien levert de tekenfilmachtige stijl prachtige plaatjes op.

Lees de review

18. Tony Hawk's Pro Skater 1+2

Ontwikkelaar: Vicarious Visions | Platform: pc, PlayStation 4, Xbox One

De merknaam van Tony Hawk is de afgelopen jaren goed door het slijk gehaald, met als absolute dieptepunt Tony Hawk’s Pro Skater 5. Of was het Pro Skater HD? Of toch Shred? Afijn, aan die reeks slechte herinneringen is dit jaar godzijdank een einde gekomen. De Birdman is terug!

Met Vicarious Visions vond Activision eindelijk een ontwikkelaar die wel recht doet aan de erfenis van deze generatievormende serie. Dat is niet zo heel gek, want deze ontwikkelaar maakte aan het begin van de eeuw al uitstekende THPS-games voor de GameBoy Advance. De game voelt in alles precies zoals het origineel, waardoor je spiergeheugen van achttien jaar geleden moeiteloos kan aanspreken. Toch barst het spel van de nieuwe Park Goals en zijn trucjes uit de latere delen naadloos in de gameplay van de eerste twee games geweven. Het eindresultaat is een verrassend moderne game met de aantrekkingskracht van vroeger, toen alles nog beter was.

Lees de review

Tony Hawk's Pro Skater 1+2

17. Call of Duty: Warzone

Ontwikkelaar: Infinity Ward | Platform: pc, PlayStation 4, Xbox One

Battle royale is ook in 2020 hip. Toch kwam de release van Call of Duty: Warzone in maart een beetje uit de lucht vallen. Toeval of niet, een paar dagen na de release van Warzone voerden veel landen een (al dan niet intelligente) lockdown in. Warzone groeide in korte tijd uit tot de meest succesvolle Call of Duty, met inmiddels 85 miljoen spelers.

Met de bijna perfecte gunplay van Modern Warfare als basis mag het geen verrassing heten dat Warzone een schot in de roos is. Het spel wordt doorlopend voorzien van nieuwe content en updates. De game begon met de map Verdansk voor honderdvijftig spelers, gebaseerd op de Modern Warfare-campagne. Inmiddels is daar Rebirth Island voor veertig spelers, gebaseerd op Black Ops, aan toegevoegd. Voorlopig zijn we nog niet af van Warzone, want de modus is inmiddels samengesmolten met Black Ops Cold War.

Call of Duty: Warzone

16. Ghost of Tsushima

Ontwikkelaar: Sucker Punch | Platform: PlayStation 4

Assassin’s Creed met Vikingen is leuk en aardig, maar een Assassin’s Creed in feodaal Japan zou misschien nóg leuker zijn geweest. Maar nu hoeft dat niet meer, want Sucker Punch was Ubisoft gewoon lekker voor met Ghost of Tsushima.

Ghost of Tsushima leent veel van Ubisofts gamereeks, maar voegt ook zoveel toe. Zo weet Sucker Punch de essentie van vechten met de katana perfect te vangen. Je voelt je machtig als je de combo’s naadloos aan elkaar rijgt, maar blijft toch altijd kwetsbaar. Ghost of Tsushima zal ons echter vooral bijblijven vanwege de schitterende vormgeving. Het eiland Tsushima is de grote ster, met de goudgele bossen, ijzig witte bergtoppen en purperen heidevelden. Onze Share-button is merkbaar gesleten tijdens het spelen van Ghost of Tsushima.

Lees de review

15. Crusader Kings 3

Ontwikkelaar: Paradox | Platform: pc

Hoeveel games ken je waarbij ook de submenu’s nog submenu’s hebben? Crusader Kings 3 kun je nooit een gebrek aan diepgang verwijten. De ingebouwde encyclopedie zegt genoeg over wat voor soort spel dit is: een strategiegame met een oneindige hoeveelheid aan uitkomsten die allemaal automatisch berekend worden, maar wel degelijk een bepaalde richting op geduwd kunnen worden. Dat is wel langetermijnwerk, want een ‘potje’ kan rustig honderden uren duren en minstens zoveel in-game jaren beslaan. In die tijd maak je beslissingen op macroniveau, zoals de oorlog verklaren aan een andere heerser of deze in het geniep laten vermoorden. Tegelijkertijd moet je ook allerlei persoonlijke relaties binnen je eigen rijk onderhouden, want voor je het weet bereidt je eigen zoon een moordaanslag op jou voor.

Crusader Kings 3 is in die zin een rollenspel pur sang. Je moet al die rollen van je personages ook echt ‘goed’ spelen, want als je te veel tegen hun karakter ingaat, heeft dat op den duur gevolgen. Is jouw huiselijke koning continu op pad, dan kan het goed zijn dat dit zijn huwelijk onder druk zet. En als dat dan weer leidt tot een affaire, dan zit je binnen de weliswaar vrij lange keren met een buitenechtelijk en wraakzinnig kind dat een claim op je troon legt. Die combinatie van grote vraagstukken en klein zeer maakt van Crusader Kings 3 de ultieme verhaalvertelgenerator.

Lees de review

Crusader Kings 3

14. Crash Bandicoot 4: It's About Time

Ontwikkelaar: Toys for Bob | Platform: PlayStation 4, Xbox One

Het werd wel eens tijd voor een nieuwe Crash Bandicoot. Na jarenlange sukkelige B-games en bijrolletjes zette Activision Crash Bandicoot enkele jaren terug opnieuw op de kaart met de uitstekende remake van de oorspronkelijke trilogie. Maar een volledig nieuwe Crash die ook nog eens heel erg goed zou zijn, daar konden we tot voor kort alleen maar van dromen.

Terwijl het eigenlijk zo simpel lijkt: zorg ervoor dat spelers supersoepel door prachtige levels kunnen springen terwijl de moeilijkheidsgraad steeds een klein beetje wordt opgeschroefd, en je hebt een Crash Bandicoot-game. Maar ja, wie beheerst die kunst van het simpel houden? Toys for Bob dus, want we durven wel te stellen dat Crash Bandicoot 4: It’s About Time de beste Crash Bandicoot-game ooit is.

Lees de review

crash bandicoot 4

13. Marvel's Spider-Man: Miles Morales

Ontwikkelaar: Insomniac Games | Platform: PlayStation 5, PlayStation 4

Spider-Man, Spider-Man, Miles Morales doet wat die andere Spider-Man ook kan. Insomniac wijkt met Miles Morales niet gek veel af van de eerste Spider-Man, maar is dat erg als je basis zo goed is?

Het vechtsysteem en de manier waarop Miles door de straten van New York swingt, is bijna identiek aan het avontuur met Peter Parker, ook al kan Miles elektriciteit als extra superkracht gebruiken. Miles’ ware superkracht is echter zijn menselijkheid. Zelden was onze vriendelijke buurtspinnenman zo erg een jongen uit de buurt. Daarnaast is Miles Morales voor PlayStation 5-bezitters bijna verplichte kost, al was het maar om ray-tracing in optima forma te ervaren.

Lees de review

Spider-Man: Miles Morales

12. Kentucky Route Zero

Ontwikkelaar: Cardboard Computer | Platform: pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Kentucky Route Zero: TV Edition markeert het einde van een bijzonder project dat zeven jaar in beslag nam. Al in 2013 verscheen de eerste episode, maar pas dit jaar konden we Kentucky Route Zero in zijn geheel ervaren. En dat maakte indruk.

Kentucky Route Zero is een point-and-click adventure, maar dan zonder puzzels. Het heeft daardoor veel weg van een interactief boek. Droomachtige beelden en verhalen volgen elkaar op in een langzame, maar eindeloze stroom aan creativiteit. Beter schrijfwerk dan dit vind je niet zo snel in games.

Lees de review

Kentucky Route Zero

11. Astro's Playroom

Ontwikkelaar: Asobi, SIE Japan Studio | Platform: PlayStation 5

Noem het een techdemo of zelfs PlayStation-propaganda, feit blijft dat Astro’s Playroom je op een onvergetelijke manier laat kennismaken met de nieuwe functies en franje van de PlayStation 5. Met name de controller schittert in aanwezigheid. Je voelt de ondergrond waarover Astro loopt letterlijk veranderen via kleine tikjes tegen je vingers. Van 3D Audio zijn we nog niet overtuigd, maar de haptische feedback in Astro’s Playroom maakte ons heel blij. We hebben nu al tastzin in wat PlayStation Studios en andere ontwikkelaars nog meer gaan doen met deze technologie.

Astro’s Playroom is bovendien een heel leuk ontworpen en geschreven game. In een paar uurtjes maak je een tijdreis door de geschiedenis van het merk PlayStation, dat toch alweer meer dan 25 jaar meegaat. Van massasuccessen als de PlayStation 2 en PSP tot obscure accessoires waarvan je het bestaan terecht alweer bent vergeten: het komt allemaal voorbij en is op inventieve wijze in de spelwereld verwerkt. Astro’s Playroom is na vr-game Astro Bot Rescue Mission al de tweede titel in deze ‘franchise’ die zich prima met de beste Mario-platformers kan meten. En dit keer kan iedereen ervan genieten, want het spel staat standaard geïnstalleerd op iedere PS5.

Lees de review

Astro's Playroom

10. Final Fantasy 7 Remake

Ontwikkelaar: Square Enix | Platform: PlayStation 4

Dat er ooit een remake van Final Fantasy 7 zou komen was onvermijdelijk, maar toch bleek iedereen verrast toen het spel daadwerkelijk werd aangekondigd. Toen werd duidelijk dat Final Fantasy 7 Remake geen volledige remake is van Final Fantasy 7, maar slechts van een gedeelte van die game. De rest van het spel volgt later nog. Dat de remake ondanks die opmerkelijke keuze en lange ontwikkeltijd toch zo goed is geworden, mag je een klein wonder noemen. Als je het spel gespeeld hebt, dan weet je dat de makers vooral goed weten wat het origineel zo bijzonder maakte, maar ook wat echt veranderd moest worden.

Zo zijn de vele iconische personages veel meer uitgewerkt, want je komt met al die moderne pracht en praal niet meer weg met een paar zinnetjes getypte tekst. Het script is natuurlijk grotendeels intact gehouden, maar er is nu veel meer ruimte en aandacht voor de dialogen die het plot moeten voortstuwen buiten de tussenfilmpjes om. Daarnaast is het vechtsysteem gemoderniseerd en puilt de spelwereld uit van de details. Details waarvan je zweert dat ze echt in het origineel uit 1997 zaten, maar in werkelijkheid toen slechts uit driehoeken of rechthoeken Bestonden.

Lees de review

Final Fantasy 7 remake

9. Spiritfarer

Ontwikkelaar: Thunder Lotus Games | Platform: pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch Google Stadia

Een managementgame waarin al je favoriete personages doodgaan; dat klinkt als falend beleid. Toch is het precies de bedoeling van Spiritfarer. Je bent als Stella een soort gids voor de zielen en moet hen naar het hiernamaals leiden, met de nadruk op moet. Zij zijn nog niet helemaal klaar om afscheid te nemen van het leven, maar wel bijna. Aan jou de taak om de laatste loodjes te leggen. Hiervoor moet je steeds hun laatste verzoekjes inwilligen en ze ondertussen voeding en onderdak bieden op je boot. Dit managementaspect komt verrassend goed uit de verf en blijft gelukkig altijd leuk genoeg om je niet te gaan vervelen.

Je hebt het sowieso graag over voor de bewoners van je boot. Je raakt in korte tijd behoorlijk aan ze gehecht, want het zijn stuk voor stuk schatten van dieren. Het is daarom oprecht moeilijk om ze los te moeten laten. Tegen de tijd dat zij er klaar voor zijn, ben jij het niet meer. Je wilt ze nog veel vaker een knuffel geven, hun favoriete eten bereiden en luisteren naar de vele verhalen over vroeger. Daarmee leert Spiritfarer je een belangrijke les over afscheid nemen. Het is ook nog eens een verdraaid goede en bijzondere combinatie van het management- en metroidvania-genre.

Lees de review

Spiritfarer

8. Animal Crossing: New Horizons

Ontwikkelaar: Nintendo | Platform: Nintendo Switch

We kunnen niet om het culturele fenomeen heen dat Animal Crossing dit jaar werd. De spelreeks had altijd al fanatieke fans die honderden, zo niet duizenden uren besteedden om hun eigen dorp zo perfect mogelijk te maken, hoeveel schattige diertjes vol goede bedoelingen ze daarvoor ook weg moesten pesten. Die liefhebbers van het teruggezette uur werden bij dit deel overschaduwd door een nog veel grotere groep coronakampeerders.

Zij vonden troost en perspectief in het simpele leven van New Horizons. Waar je nog gewoon op bezoek kon bij elkaar. Waar het museum niet steeds dicht moest om moeilijk verdedigbare redenen. Waar je nog een huis kon kopen als starter. Wie had ooit gedacht dat een hypotheek afsluiten bij Tom Nook gunstig in de oren zou klinken? De werkwijze van Nintendo wat betreft online blijft helaas ondoorgrondelijk, maar alles was beter dan de realiteit van het afgelopen jaar. Animal Crossing: New Horizons maakte het verplicht dan wel vrijwillig thuisblijven een stuk draaglijker en verdient alleen al daarom een hoge notering in deze lijst.

Lees de review

Animal Crossing

7. Demon's Souls

Ontwikkelaar: Bluepoint Games | Platform: PlayStation 5

Een iconische en toonaangevende game als Demon’s Souls van een remake voorzien: dat moet je maar net durven. Gelukkig weet ontwikkelaar Bluepoint Games heel goed hoe je een spel moderniseert zonder de identiteit van het origineel uit het oog te verliezen. De studio ging de mist in maar kwam terug. Ja, dat is een referentie naar het verhaal van Demon’s Souls. Dankzij deze prachtige remake maakt een nieuwe generatie kennis met deze klassieker. Het blijft een obscure game, maar er zijn gelukkig wel wat elementen versimpeld, verduidelijkt of gewoonweg verbeterd.

De kern is echter nog precies hetzelfde als meer dan tien jaar geleden. Dat Demon’s Souls na al die tijd weer relevant is komt echt niet alleen door de fantastische make-over die het spel heeft gekregen. Deze eerste soulslike heeft niet voor niets een nieuw genre voortgebracht. Het mysterie, de sfeer, het doordachte levelontwerp, de ontlading als je eindelijk die ene baas hebt verslagen: Demon’s Souls staat nog altijd als een huis en kan dankzij de grondige renovatie van Bluepoint weer tien jaar mee.

Lees de review

Demon's Souls

6. Flight Simulator 2020

Ontwikkelaar: Asobo Studio, Turn 10 Studios | Platform: pc

Vliegtuigen hebben een heel sterke aantrekkingskracht, getuige de aanhoudende drukte op Schiphol. Voor de andere mensen die hun vakantie toch maar besloten uit te stellen is er Flight Simulator 2020, de ultieme openwereldgame. Het spel simuleert letterlijk de hele wereld, inclusief actueel vliegverkeer en real-time weersomstandigheden. Misschien is het een idee om rakelings langs andere vliegtuigen te vliegen en naar de passagiers te schreeuwen waarom ze in hemelsnaam nu een zonvakantie menen te moeten boeken?

Aan Flight Simulator 2020 heeft het in ieder geval niet gelegen, want het is redelijk onwerkelijk hoe werkelijk het allemaal is. Je kunt natuurlijk als argument opvoeren dat het niet ‘echt’ een game is, maar je bestuurt het als een spel en het bevat ook zonder meer spelelementen. Daarmee is de kous wat ons betreft af. Bovendien biedt de game ook veel opties om het realistischer dan wel minder realistisch te maken. Zo is het nieuwe deel zowel voor virtuele piloten met veel vlieguren als minder frequente flyers even geschikt.

Lees de review

flight simulator

5. Spelunky 2

Ontwikkelaar: Mossmouth, Blitworks | Platform: pc, PlayStation 4

Hoe maak je een vervolg op een spel dat iedere keer dat je het opstart weer anders is? Heeft zo’n spel wel een vervolg nodig? En kan het vervolg nog wel genoeg nieuws en beters bieden dan? Het antwoord op al die vragen is Spelunky 2. Het eerste deel was al nagenoeg perfect in zijn opzet, maar deze opvolger vernieuwt de juiste dingen en houdt verder vooral hetzelfde wat hetzelfde moet blijven. Alles is immers toch weer anders in de volgende ‘run’. Spelunky 2 is wel een roguelike voor de puristen van het genre, want je begint steeds weer van vooraf aan en met lege handen zodra je ergens in de grottenstelsels sneuvelt.

Zo ging dat in de eerste Spelunky ook al, maar dit keer zijn er nog meer geheimen en alternatieve routes te ontdekken. Er is ook weer iedere dag een nieuwe opdracht om te proberen en de speelbare personages zijn veel meer divers. En er is nu online coöp, wat de herspeelbaarheid en houdbaarheid van Spelunky 2 nog groter maakt dan bij zijn voorganger.

Lees de review

Spelunky 2

4. Half-Life: Alyx

Ontwikkelaar: Valve | Platform: pc

2020 was een raar, bizar, uniek, bijzonder jaar dat zijn weerga niet kent. Wat? Coronapandemie? Lockdown? Oh ja, dat was er ook. Maar het is óók het jaar waarin Valve weer eens een game uitbracht. Wie had dat ooit nog voor mogelijk gehouden?

En dan is Half-Life: Alyx ook nog eens niet zomaar een game. Het is om te beginnen een hele goede game, maar ook een hele goede vr-game. Virtual reality is in 2020 allang niks nieuws meer, maar echte killer apps zijn nog altijd bijzonder. Half-Life: Alyx daarentegen is van begin tot eind een genot om te spelen, ook al is de game niet altijd even origineel, zitten er hier en daar wat bugs in en mochten de laadtijden best wat korter. Veel belangrijker om je in te prenten is dat Half-Life: Alyx echt die volwaardige Half-Life-game is waar we zo bizar lang op hebben gewacht. Tenminste, voor de bezitters van een vr-bril dan.

Lees de review

3. Ori and the Will of the Wisps

Ontwikkelaar: Moon Studios | Platform: Xbox Series X en S, Xbox One, pc, Nintendo Switch

De tweede Ori werd begin dit jaar nog getergd door allerlei technische problemen, wat het spel voor sommige mensen nagenoeg onspeelbaar maakte. Dat liet een zure nasmaak achter, maar daar merken we nu gelukkig weinig tot niks meer van. De ontwikkelaar heeft zijn uiterste best gedaan om alle kwesties zo snel mogelijk te verhelpen en sindsdien ook nog een Switch- en Xbox Series X en S-versie uitgebracht, alle twee op hun eigen manier een verbluffende technische prestatie. We kunnen daarom niet anders dan Ori and the Will of the Wisps een plek in de top drie gunnen, want het is een fantastische game en op ieder vlak een verbetering ten opzichte van zijn voorganger.

De gelaagde spelwereld leeft nog meer, het vechtsysteem is behoorlijk uitgebreid en daadwerkelijk leuk dit keer, de baasgevechten zijn nog spectaculairder, de muziek is op een of andere manier ook mooier, en ga zo maar door. Dit is een vervolg waarvan je alleen maar kunt dromen, dus vergeven we die opstartproblemen met liefde. Bij gebrek aan Hollow Knight: Silksong mag Ori and the Will of the Wisps zich voorlopig de kroonprins van het metroidvaniagenre noemen.

Lees de review

Ori and the Will of the Wisps

2. The Last of Us: Part 2

Ontwikkelaar: Naughty Dog | Platform: PlayStation 4

The Last of Us: Part 2 is zonder twijfel de meest besproken game uit deze Top 25. Dat begon al toen belangrijke plottwists vroegtijdig uitlekten en ‘het internet’ op zijn achterste poten stond – en wel even in die houding bleef staan. Gelukkig kon de meerderheid wel genieten van een van de meest bijzondere verhalen ooit in een game verteld.

Of ja, genieten? Is dat het juiste woord om te gebruiken bij The Last of Us: Part 2? Misschien is een pandemiejaar niet zo’n gelukkige timing voor een game als deze, maar hoe dan ook kwam The Last of Us: Part 2 keihard aan, met pijnlijke, emotionele scènes die diep raken. Natuurlijk staan het fenomenale acteerwerk, de prachtige omgevingen en ongekend vloeiende animaties buiten kijf en worden al dat soort zaken terecht veelvuldig geprezen. Maar uiteindelijk staan al die hoogstandjes vooral in dienst van het verhaal.

The Last of Us: Part 2 verscheurt je emotioneel en laat je verwrongen achter. Dat is iets waar je van moet houden. Sommige mensen hebben een halfjaar later nog steeds moeite om over The Last of Us te praten, anderen raken er maar niet over uitgepraat. Feit is wel dat games van deze kwaliteit én met deze impact zeer zeldzaam zijn. Voor onze gemoedsrust is dat misschien maar beter, en het levert The Last of Us: Part 2 nét geen eerste plek op in onze Top 25.

Lees de review

The Last of Us Part 2

1. Hades

Ontwikkelaar: Supergiant Games | Platform: pc, Nintendo Switch

Hades is de best spelende game van het jaar, zo valt te lezen in onze recensie van het spel. Onze waardering voor de nieuwste titel van Supergiant Games gaat overigens veel verder dan dat. Eigenlijk verdient ieder aspect van de game een prijs. De muziek, het ontwerp van de personages, de hitsige en toch wholesome dialogen. Dit is zo’n spel waarvan je de invloed twintig jaar later hopelijk nog merkt. Hades heeft het vrij ontoegankelijke roguelite-genre toegankelijk weten te maken en daarmee een nieuwe doelgroep aangeboord. Andere ontwikkelaars kunnen hier voor een zacht prijsje de vruchten van plukken, mits ze snappen wat Hades zo goed doet.

Wij raken er maar niet over uitgepraat, dus laat het ons zo kort mogelijk uitleggen. Wat een roguelite zo leuk maakt is dat je iedere zogeheten ‘run’ weer een ander spel speelt. Je hebt weliswaar dezelfde basisbewegingen en vecht waarschijnlijk tegen dezelfde vijanden in dezelfde omgevingen, maar toch voelt alles anders. De volgorde, de precieze lay-out van de levels, de voorwerpen die je vindt, en in het geval van Hades de vaardigheden die je krijgt van alle Griekse goden die je maar wat graag willen helpen. Iedere run is uniek en vormt zo in zekere zin zijn eigen verhaal en spelervaring. Dat is precies de reden waarom Spelunky 2 op 5 staat in deze lijst: heel veel mensen gaan enorm goed op die cyclus van proberen, doodgaan, leren, weer proberen en daarna ook weer doodgaan. Zelfs als je de cyclus doorbreekt en het spel ‘uitspeelt’, is er weinig reden om niet meteen weer door te gaan.

hades

Dit maakt het genre tegelijkertijd nogal ontoegankelijk, want veel mensen vinden het heel vervelend als ze hun voortgang kwijtraken en weer opnieuw moeten beginnen. Hades draait dat idee in zekere zin om en beloont spelers juist als ze doodgaan. Iedere keer dat je sterft gaat het verhaal een stukje verder, in welke richting dat dan ook mag zijn. De onderwereld van het spel wordt bevolkt door allerlei kleurrijke personages en je gaat precies evenveel van ze houden. Ok, misschien iets meer van Megaera, Dusa en Thanatos… Ze leveren ieder op hun eigen manier een bijdrage aan je motivatie om door te willen blijven spelen. Nee jij niet, Theseus…

‘Mislukt’ je ontsnappingspoging uit de hel, dan kun je weer met al die mensen praten. Dat maakt het sowieso de moeite waard, of je het symbolische einde, echte einde of echte échte einde nu hebt gehaald of niet. Sowieso geeft Hades je geleidelijk steeds meer middelen, waardoor de kans dat je de oppervlakte bereikt vanzelf groter wordt. Wil het dan nog niet vlotten? Dan is er een God-modus om je nog een extra duwtje in de rug te geven. Uiteindelijk gaat het lukken. Zo is Hades nagenoeg voor iedereen, zonder ook maar iets in te leveren op de eigenschappen waarvan zijn genregenoten het vooral moeten hebben.

Lees de review

hades

Dit waren de beste 25 games van 2020 volgens Gamer.nl! Heb je de behoefte om meer te lezen over deze fantastische titels? Lees dan ook de Favorieten van de Redactie, waarin veel games uit dit artikel op persoonlijke wijze worden besproken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hades laat zien hoe snel de game-industrie gegroeid is Human: Fall Flat verkoopt 2 miljoen stuks binnen zes dagen in China
91

Reacties op: De 25 beste games van 2020

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Dr-Saint

    • 25 december 2020 10:17
    Cyberpunk heeft niet de beste launch gehad. Maar dat spel hoort hoe dan ook wel in dit lijstje. Het is een van de beste games ooit zelfs, alleen in de huidige staat is hij dat nog niet. Een van de beste van 2020 is het wel. Mijn vermoeden zegt dat het aan de lange teentjes van sommige redactieleden hier ligt, die al snel aan het huilen waren want niet LHBTQI+BBQ vriendelijk…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 25 december 2020 11:01
    @Dr-Saint Gaan we weer holy crap. Sorry hoor ik ben fan van Cyberpunk 2077 heb het nu al dood gespeeld, maar de game hoort gewoon niet hier thuis. Shit launch met te veel bugs/glitches en slechte optimization. Consoles die voor geen kut runnen. Effe serieus hoe kan Cyberpunk hier in staan. Ik ben minder fan van AC maar zelfs die game is logicher dat ie erin staat. jullie zijn de jankballen hier. Niet Gamer.nl

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skoolio

    • 25 december 2020 11:08
    @Dr-Saint Dat CyberPunk niet in deze lijst staat heeft vast niets te maken met de gigantische hoeveelheid bugs of het feit dat die game gewoon nog niet af is.

    Volgens mij weet ik wel wie hier lange teentjes heeft…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BasVroegop

    • 25 december 2020 11:23
    @Dr-Saint Ik kan niet voor de andere redacteuren spreken, maar de grote hoeveelheid bugs en slechte prestaties op last-gen waren reden voor mij om het spel niet in mijn lijstje te zetten.

    Sowieso waren de onderwerpen van die game nooit onderdeel van de discussie bij onze top 25-gesprekken, dus daar had het niks mee te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 25 december 2020 23:42
    @Dr-Saint heb je er misschien ook aan gedacht dat Cyberpunk niet in deze lijst staat misschien te maken zou kunnen hebben met het feit dat deze in brakke staat is uitgebracht? Alleen al daarom verdient deze game dat niet, dergelijke acties moet je niet gaan belonen. Op geen enkele manier.
    Waarom je daar de zogenaamde lange teentjes van de redactieleden bij moet halen is niet alleen treurig maar ook nog eens behoorlijk kinderachtig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 26 december 2020 16:57
    @fonsrutte @fonsrutte Een lijst zoals dit blijft altijd erg persoonlijk en daarom zou het beter zijn een lijst per genre te hebben voor zover mogelijk. Afgezien van dat kan een reviewer wel zijn best doen een zo objectief mogelijke blik te brengen met bepaalde criteria waaraan een game gerate wordt om in deze lijst terecht te komen.

    Ik weet niet wat de motivatie is van de schrijver van de lijst is om Cyberpunk niet mee te nemen maar dit is wel een beetje onzin natuurlijk omdat de game om wat voor reden dan ook niet in de lijst te vermelden. Tenzij het spel pure haat of racisme zou stimuleren ipv in het verhaal te verweven of de buggy state waarop ik het zelf ook niet zou recommenden. Een buggy state wil ook niet zeggen dat iets een niet leuke of slechte game is.

    Ik zou graag alsnog een comment zien waarom Cyberpunk niet is meegenomen. Ook vind ik de lijst meer op een persoonlijke lijst lijken dan een objectieve lijst van de beste games van 2020.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 26 december 2020 17:41
    @004 Hi 004! Eigenlijk is het heel simpel: er waren in onze collectieve ogen (minstens) 25 games dit jaar beter dan Cyberpunk. We hebben Cyberpunk zeker besproken hoor, en afgewogen of 'ie in onze lijst hoorde. Maar hij viel af, zoals er wel meer games zijn afgevallen. Uiteraard speelde de matige huidige staat daar een belangrijke rol in. Niet elke bug staat natuurlijk meteen spelplezier in de weg, maar in dit geval is dat voor veel mensen wél het geval.

    Is dat persoonlijk? Er zit altijd een persoonlijke mate in games beoordelen. Maar de Top 25 wordt door ons als gehele redactie samengesteld en, geloof me, zéér fanatiek en uitvoerig besproken. Er is flinke discussie gevoerd, soms zelfs of een bepaalde game neit toch net een plekje hoger of lager moest. De Top 25 is dus niet de mening van één individu, maar echt van onze hele redactie. Toevallig zou ik persoonlijk Cyberpunk waarschijnlijk wel onder de 25 beste games scharen, maar met een groep krijg je een meer gewogen 'gemiddelde' ;-)

    Hopelijk verduidelijkt dat een en ander! En speel vooral de games die je tof vind, ook Cyberpunk dus. Doe ik terwijl ik dit typ zelfs ook!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 26 december 2020 23:21
    @LarsCornelis Hoi Lars, dank voor je reactie.

    Op zich goed dat een groep indd hierover beslist alleen daardoor kun je wel een hele andere lijst krijgen indd.
    Ik ga er ook niet vanuit dat je/jullie niet een wel overwogen lijst maken alleen de criteria waaraan de games moeten voldoen om hoog te eindigen kunnen erg verschillen zoals hier ook uit blijkt.

    En dat maakt het een stuk duidelijker indd :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 25 december 2020 10:39
    Toch 5 Gamepass games in de top 25. Ik wil Hades heel graag spelen maar wil eigenlijk eerst Dead Cells nog uitspelen op 2BSC, denk niet handig om twee vergelijkbare/tijdrovende games tegelijk te spelen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skoolio

    • 25 december 2020 11:10
    @sandervs Het zijn twee compleet verschillende spelende games dus ik denk dat je ze prima door elkaar kan spelen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 december 2020 11:11
    Bugs snacks staat er in maar geen gears tactics. Ok apart maar het natuurlijk iemand ze smaak en mening. Verder kan ik me wel in de lijst vinden. En hades nooit gespeeld maar dat ie hoger dan last of us 2 en ori scoort, 2 van mij fav games van afgelopen jaar en mvoor mij beide nummer 1, moet ik hem toch maar een keer kopen en spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 25 december 2020 11:12
    Ik heb wel wat vraagtekens bij deze lijst.
    Beginnend met waarom specifiek het aantal van 25? Waarom niet 12, dus voor elke maand van het jaar 1 titel zo maak je het iets moeilijker en moet ke wat kritischer zijn, vind ik. 25 is te makkelijk is echt TE makkelijk.
    Daarbij lees ik volgens mij dat iemand die veel invloed heeft gehad op dit lijstje een fan is van roguelite titels, al met al riekt dat een beetje dus naar voorkeur en niet naar objectiviteit.
    En zoals mijn collega’s boven mij al aangeven, Cyberpunk 2077 niet in dit lijstje?? De game heeft zijn gebreken idd maar als gamer mag je dit eigenlijk niet zo behandelen door weg te laten in de jaar titels, Cyberpunk 2077 is in elke vorm ontzettend belangrijk voor ons gamers en developers, of het een leer factor is, en of het een super ervaring is of een ruk ervaring of het groundbreaking is, een game als dit en de situatie hoe deze game hier bij ons tot leven is gekomen en hoe daar mee omgegaan wordt is gewoon TE belangrijk om te negeren.
    Al met al leuk dit soort lijsten, altijd benieuwd of ik er wat uit kan halen of van kan leren.
    Fijne dagen allemaal!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BasVroegop

    • 25 december 2020 11:15
    @Pascal08 Een leuke lifehack: je kunt de lijst van 1 tm 12 lezen, en dan is het ineens een top 12! ;)

    Fijne dagen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 25 december 2020 13:39
    @Pascal08 Jij ook fijne dagen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 25 december 2020 11:22
    Voor het eerst sinds 2007 dat mijn persoonlijke top zoveel heel erg afwijkt van de top zoveel van gamer.

    Ik weet dat ik hem gisteren ook al bij een nieuws bericht heb gepost. Maar een cross post kan geen kwaad ( zal enkel mn nummer 1 en honorable mention nummer 1 uitlichten)


    04 : Astro's playroom

    03 : Dragon Ball Z : Kakarot

    02 : Final Fantasy VII Remake

    01 : Ghost of Tsushima

    Ghost of Tsushima is voor mij toch echt wel de game van 2020. Het heeft mij m'n samurai fantasie gegeven die ik al jaren wou hebben, nu hebben we wel games als sword of the samurai en way of the samurai gehad maar beide games faalden om mijn samurai fantasie te verzadigen iets wat Ghost of Tsushima wel heeft kunnen doen. Het is zo heerlijk om met je katanna te vechten zeker als je telkens meer skils vrij speelt. Het verhaal is ook echt goed en door de keuze die ik op het einde maakte heb ik echt de gehele credits zitten huilen (wel blijf ik er bij dat het de juiste keuze was) ook ben ik erg te spreken over de side missions die 100% verworven zitten met de main story.


    Maar de game is niet perfect, zeker niet als je hem vergelijkt met de franchise waar hij inspiratie van heeft genomen namelijk Assassin's Creed. Waar AC in sommige aspecten evolueert blijft Ghost of Tsushima in het verleden hangen, anno 2009 om precies te zijn voorbeelden zijn bijvoorbeeld klimmen via vaste punten en lichaamen die als een plank blijven liggen en niet van een klif/helling af vallen. Maar overall hebben ze goed leventje buur gedaan bij AC en op sommige zaken zefs overtroffen.

    Voor de geïnteresseerden ik geef deze game een 9,3

    En aangezien ik ze wel al gespeeld heb maar nog niet uitgespeeld. Krijgen deze twee games een honorable mention

    02: Cyberpunk 2077

    01: Assassin's Creed Valhalla.

    Als ik de game dit jaar nog uit had kunnen spelen dan had dit toch wel mijn nummer één game geworden. Het is zoveel meer dan een simpele reskin van Odyssey, om te beginnen kan je het meeste wat je qua gameplay heb geleerd van Odyssey overboord gooien mede door de stamina bar kan je niet meer zoals in odyssey blijven hakken je moet nu echt wat tactischer te werk gaan ook als je uit eindelijk de betere skills vrijspeeld. En als je op pathfinder speelt ( de manier waar op het bedoeld is) zit je scherm en de wereld niet meer bomvol met icoontjes, pas als je in de buurt van event komt popt er iets op en als je een waypoint aanzet word je een richting opgestuurd maar hoeveel meter je er van af bent en waar het precies is moet je echt helemaal zelf uitzoeken, de game houd je handje niet vast. Van wat ik tot nu toe van het verhaal ( zowel in het verleden als het heden) heb gezien dan staat er mij heel veel mooies te wachten. Hopelijk gaat Ubisoft nog een keer aan de haal met een Samurai setting voor AC, ik denk dat zij er wel iets prachtigs mee kunnen neerzetten.


    Net Als Cyberpunk 2077 ga ik deze game niet uitspelen voor het einde van het jaar en kan ik het dus ook geen cijfer geven maar ik heb de neiging om het een cijfer tusssen de 8,5 en een 10 te geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 25 december 2020 11:39
    @coola "Maar de game is niet perfect, zeker niet als je hem vergelijkt met de franchise waar hij inspiratie van heeft genomen namelijk Assassin's Creed."

    Heb juist het tegenovergestelde. Sucker Punch doet wat Ubisoft al jaren geleden had moeten doen.

    Na Valhalla is dit gewoon een warm bad. Of een lekkere hot spring.

    En die Samurai setting, WAAROM? De fans smeekten er al jaren om en Ubisoft negeerde ze.

    Nu Sucker Punch ze die droomgame heeft gegeven wat basically Wagyu biefstuk is hoef ik niet meer de magnetron hamburger versie van Ubisoft hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 25 december 2020 13:09
    @bigds9fan

    Na wat Ubisoft heeft afgeleverd met Origins, Odyssey en Valhalla weet ik haast zeker dat ze met een Japan setting een gerecht klaar gaan maken die Gordon Ramsay in zijn top tier triple A menu zou zetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 25 december 2020 14:12
    @coola Het enige wat Ramsey kan is vloeken.

    Never mind.

    En hij was iets sneller als Jamie Oliver.

    Voor mij geen Ubisoft meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    disgraziato

    • 25 december 2020 23:55
    @coola Haha, ik denk dat het meer dan blij mag zijn met een plekje op het menu van de McDonalds!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 25 december 2020 23:58
    @disgraziato

    Nah denk toch echt een plek in top tier restaurant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.