Zombie Apocalypse | Gamer.nl

Vier overlevenden, hordes bloeddorstige zombies en één mi ie: de hel op aarde overleven. Klinkt bekend? Natuurlijk klinkt dit bekend, want het idee achter de topdown Xbox Live Arcade-shooter Zombie Apocalypse is zowat een exacte kopie van Left 4 Dead. Het grootste verschil zit hem echter niet in het oogpunt vanwaar je de actie bekijkt, maar in de kwaliteit van de games. Want als we Left 4 Dead als de koning van de zombie-shooters mogen beschouwen, dan mag Zombie Apocalypse nog blij zijn met een bijbaantje als hofnar.

Eén ding doet Zombie Apocalypse wel heel goed en dat is je de mogelijkheid geven om tienduizenden (of zelfs honderdduizenden als je het heel lang vol houdt) ondoden af te slachten. Zowel in singleplayer als in multiplayer (tot maximaal vier spelers) kun je in totaal vijfenvijftig levels dood en verderf zaaien onder de kotsende en kwijlende zombies. Vijfenvijftig mi ies non-stop schieten en inhakken (ja, je hebt een kettingzaag!) op gemiddeld honderden zombies per level. Tel maar uit je winst.

Zombie niveau

De besturing van Zombie Apocalypse is enorm simpel gehouden. Lopen doe je met de linker analoge stick, schieten met de rechter. Door met de stick een rondje te draaien, schiet je direct 360 graden in het rond. Je kettingzaag bedien je dan weer met je linker en rechter trigger. Met de linker trigger voer je een execution kill uit en met de rechter trigger kun je gewoon lekker met je kettingzaag door de meute zombies heen rennen. Bovendien is het ook nog ergens goed voor, want behalve dat het gewoon erg cool is om een zombie door twee te zagen, krijg je er na een execution kill direct drie punten voor je multiplier bij.

Om het helemaal op zombieniveau te houden, hoef je je ook niet te bekommeren over vervelende zaken zoals munitie. Iedere speler wordt uitgerust met een a ault rifle waarmee je oneindig kan blijven schieten zonder te herladen. Gaandeweg kun je dan sterkere wapens oppakken zoals molotovcocktails, dubbele machinegeweren, sluipschuttergeweren en shotguns. Je sterkste wapen is echter een roze teddybeer met C4 op zijn rug geplakt. Zombies houden nu eenmaal van roze teddyberen die domme dingen roepen, dus gooi zo'n helse troetelbeer tu en een groepje zombies en binnen een paar seconden regent het ledematen.

Zo'n schattige teddybeer krijg je echter niet voor niets. Tijdens de verschillende mi ies verschijnt er namelijk af en toe een dame ten tonele die nog niet besmet is met het zombievirus. Aan jou de taak om haar te bereiken en te beschermen tot een helikopter haar op komt pikken. Lukt dat, dan laat de vrouw een teddybeer voor je achter. Lukt het je niet om haar uit handen van de zombies te redden, dan mis je niet alleen die roze beer, maar heb je er ook een geduchte tegenstander bij.

Tot vervelends toe

Kortom, Zombie Apocalypse kent dus meer dan genoeg zombies, intere ante wapens met voldoende munitie en de mogelijkheid om ledematen af te hakken en te schieten. Dat lijkt toch voldoende om van Zombie Apocalypse een aardige titel te maken. Helaas is dat maar gedeeltelijk waar, want de game weet je om precies te zijn slechts veertien van de vijfenvijftig levels te boeien. Wat dat is het moment waarop je beseft dat er niet meer in het vat zit dan dat je al voorbij hebt zien komen.

Het spel kent namelijk maar zeven verschillende omgevingen die de makers, blijkbaar zonder enige schaamte, steeds maar weer opnieuw gebruiken. En hoewel de omgevingen er wel aardig uitzien en ze erg geinige mogelijkheden bieden om zombies pijn te doen (denk bijvoorbeeld aan een neergestorte helikopter waarvan de wieken nog volop draaien) ben je ze na twee keer meer dan zat.

Jammer genoeg heeft ook de gameplay te lijden onder steeds herhalende acties. Vooral in het singleplayer-gedeelte blijf je in feite maar gewoon rondjes rennen terwijl je ondertu en als een gek om je heen blijft schieten. Er wordt niets gedaan om de mi ies wat extra's mee te geven, behalve dat je zo nu en dan alleen een kettingzaag mag gebruiken. De optie om alle mi ies op deze manier te volbrengen, speel je uiteindelijk wel vrij (evenals een paar andere modi), maar de kans bestaat dat je jouw portie Zombie Apocalypse dan al wel hebt gehad. Een beetje variatie in de opdrachten en de omgeving hadden deze game een stuk aantrekkelijker gemaakt.

Wie het dan toch volhoudt tot dag vijfenvijftig krijgt tenslotte de '7 Days of Hell'-modus voor de kiezen. En in deze modus wordt vooral het aantal af te maken zombies nog maar eens opgeschroefd. In de laatste paar levels staan er niet minder dan twee- tot drieduizend (!) ondoden op je te wachten. Een zeer uitdagende modus, zonder twijfel, maar ook een beetje mosterd na de maaltijd als je hiervoor al vijfenvijftig levels lang, soms tot vervelends toe, zombies hebt onthoofd.

We moeten er echter wel bij vermelden dat de eentonigheid van de game het meest voelbaar is in de singleplayer-modus. In de multiplayer-modus wordt de game net iets aantrekkelijker, waardoor je het mi chien wat langer volhoudt. Vooral de sprintjes naar de beste wapens en momenten waarop je met vier man letterlijk rug tegen rug staat om de zombies op afstand te houden, zijn erg gaaf. Daarnaast zorgt het gevoel van chaos en kameraadschap ervoor dat de game wel heel 'zombiefilmachtig' aandoet.