zelda: Skyward sword

Zelda: Skyward Sword HD is een goede remaster van een eigenaardige Zelda-game

Nieuwe besturing, 60 fps en vrije camera geven duwtje in de rug

Geschreven door Lucas May op

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD is een solide remaster van een eigenaardige Zelda-game. Dankzij de technische verbeteringen en kleine aanpassingen is de game mooier en beter speelbaar dan ooit. De knoppenbesturing zorgt er bovendien voor dat de game ook zonder bewegingsgevoelige besturing prima speelbaar is. Helaas wordt de Switch-game geteisterd door fundamentele problemen uit het origineel, zoals de lineaire opzet en het vele backtracken, waardoor het zich niet kan meten aan de echte parels uit deze franchise.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Verbeterde resolutie, 60 fps, vrije camera, nieuwe besturing
  • Minpunten
  • Fundamentele problemen uit origineel blijven aanwezig, vergrendelde amiibo-functi
Nintendo maakt de laatste jaren dankbaar gebruik van games uit hun uitgebreide geschiedenis om het spellenaanbod van de Switch te verrijken. Inmiddels zijn we aanbeland bij de tweede eerder uitgebrachte Zelda-game na de schattige remake van Link’s Awakening. Skyward Sword HD is echter een remaster, waarmee de game toegankelijk wordt gemaakt voor een nieuw publiek.

De remaster doet in de basis wat er van verwacht wordt: de resolutie is van maximaal 480p in de Wii-versie verhoogd naar 720p in handheldmodus en 1080p op televisie. De unieke aquarelachtige grafische stijl blijft in HD fier overeind. De game oogt net als het origineel bewust een beetje wazig, wat op geen enkel moment stoort. Alle textures zijn voorzien van een facelift, maar in sommige gevallen hadden oppervlaktes wel wat meer detail mogen krijgen. Vermoedelijk is er voornamelijk gebruikgemaakt van AI voor het verbeteren van de textures, wat wisselende resultaten oplevert. Het uiterlijk van de game verraadt dat de game al een decennium oud is.

Een van de belangrijkste verbeteringen in de Switch-versie is dat de game nu in 60 frames per seconde speelbaar is. Het is de eerste keer dat een driedimensionale Zelda-game in zo’n hoge framerate te spelen is. Het voordeel is gelijk merkbaar en zorgt voor een soepele gameplayervaring, wat vooral tijdens gevechten en andere hectische momenten welkom is. Op een heel zeldzaam moment zijn er framedips merkbaar, maar dan moet je wel heel goed zoeken naar locaties die net even te zwaar zijn voor de engine. De verhoogde framerate is over het algemeen uiterst stabiel – voortaan zouden we Zelda-games graag altijd in 60 fps spelen. Daar zal Nintendo een flinke kluif aan hebben bij Breath of the Wild 2.

Nu met zonder motion controls

De oorspronkelijke, bewegingsgevoelige besturing is praktisch onveranderd gebleven. De Joy-Cons weten uitstekend de ervaring van de Wii-controller, Nunchuck en Wii Motion Plus-uitbreiding te emuleren. Wel lijken je bewegingen iets nauwkeuriger te worden gemeten dan voorheen, maar verder is de ervaring nagenoeg hetzelfde als tien jaar geleden. De besturing is vooral flink onderhanden genomen wanneer er voor de traditionele besturing wordt gekozen.

In Skyward Sword HD is het nu voor het eerst mogelijk om met losse Joy-Cons, een Pro Controller of in handheldmodus de game zonder bewegingsgevoelige besturing te spelen. Het zwaaien met Links zwaard gebeurt nu met de rechter analoge stick. Dit is gedurende het eerste uur van de game even flink wennen, maar daarna gaat het als vanzelf. Binnen een handomdraai (of eigenlijk zonder) weet je je zwaard verticaal, diagonaal of horizontaal te positioneren en ben je vijanden te slim af. De snelheid van de besturing maakt het zelfs dat de game uiteindelijk preciezer lijkt te besturen dan met motion controls – de game wordt er zelfs een tikkeltje makkelijker van. Overigens is het met deze besturing nog wel mogelijk om lichte bewegingen te gebruiken voor het mikken met bijvoorbeeld de katapult. Dit is ook optioneel, maar is van harte aan te raden.

Een uitstekende manier om alsnog dit avontuur mee te maken

Met beide besturingsmogelijkheden is het nu ook mogelijk om de camera vrij te bewegen. Dit was niet mogelijk in de Wii-versie vanwege een gebrek aan een tweede analoge stick. Het is een genot om Skyloft, de Temple of Time en ander locaties uitvoerig te kunnen bestuderen en we vroegen ons soms af hoe we ooit de Wii-versie zonder de mogelijkheid hebben kunnen spelen. Om de camera met traditionele besturing te kunnen gebruiken, moet de L-knop ingedrukt worden, waardoor de rechter stick tijdelijk voor de camera wordt gebruikt in plaats van zwaardbewegingen. Ook dit is even wennen, maar is even later geen enkel probleem.

Een tweakje hier en daar

Skyward Sword ontving door de jaren heen veel kritiek gerelateerd aan het tempo. Nintendo heeft geluisterd naar deze klachten, want er zijn een paar fijne aanpassingen gedaan om de ervaring een stuk gebruiksvriendelijker en minder irritant te maken. Zo zijn er minder tutorials aan het begin van het spel, verlopen de dialogen sneller, is er de mogelijkheid om filmpjes over te slaan, wordt er automatisch gesaved en komt er niet tijdens elke speelsessie bij het oppakken van een item een irritante beschrijving meer in beeld. Deze tweaks weten de ervaring iets aangenamer te maken ten opzichte van het origineel en verwijderen de kleine frustraties op prettige wijze.

Helaas zit een fijne nieuwe optie vergrendeld achter een amiibo. Met de Zelda- en Skywing-amiibo is het namelijk mogelijk om direct vanaf de grond naar de lucht te teleporteren, om vervolgens indien gewenst weer terug te keren naar dezelfde plek op de grond. We hebben de amiibo niet kunnen testen voor deze review, maar waren ons wel erg bewust van de momenten dat we er baat bij hadden gehad. In de praktijk is het geen ernstig probleem; er zijn genoeg standbeelden verspreid over de gamewereld waarmee je snel genoeg naar Skyloft kunt warpen. Andersom is het ook geen ramp om terug te keren naar de wereld onder de wolken. Uiteindelijk kost het niet veel tijd om de reis te maken, maar toch is het zonde dat deze handige functie niet voor iedereen beschikbaar is.

Meer weten over Zelda: Skyward Sword HD? Luister dan ook de nieuwste Bonuslevel-podcast, waarin Lucas zijn review uitgebreid bespreekt met Jacco en Cody.

De schaduw van het origineel

Op Gamer.nl ontving Skyward Sword bijna tien jaar geleden maar liefst een 9 in de review en ook op Metacritic staat de game hoog aangeprezen met een gemiddelde score van 9,3. Nu we tien jaar verwijderd zijn van de oorspronkelijke release, wordt duidelijk dat er behoorlijk wat problemen zijn met de opzet van de game. Vergeleken met andere Zelda-games – met name het later uitgekomen Breath of the Wild– is Skyward Sword beklemmend, zoals Thijs al uitstekend verwoordde in zijn column eerder dit jaar. De game is te lineair, bevat te veel backtracking en herhalende elementen en heeft een lege overkoepelende spelwereld boven de wolken.

Dat wil niet zeggen dat Skyward Sword slecht is. De game bevindt zich alleen in uitzonderlijk goed gezelschap, met pareltjes als Ocarina of Time, Majora’s Mask en natuurlijk Breath of the Wild. Skyward Sword heeft zelf gelukkig ook meer dan genoeg pluspunten. De aanwezige kerkers zijn uitstekend ontworpen, de gevechten zijn lekker dynamisch, de relatie tussen Link en Zelda wordt fantastisch in beeld gebracht, de sfeer van Skyloft is magisch en de orkestrale soundtrack is misschien wel de beste uit de gehele franchise. Toch krijg je soms het gevoel dat Nintendo in het oorspronkelijke spel vooral veel aandacht heeft gegeven aan het integreren van de Wii-besturing, waardoor het spel op andere vlakken steken laten vallen.

Voor Zelda-fans die de game gemist hebben of hardcore liefhebbers die weten wat ze kunnen verwachten is Skyward Sword HD een uitstekende manier om alsnog dit avontuur mee te maken. Toch is het moeilijk om de game aan iedereen aan te raden: het prijskaartje van 60 euro en de fundamentele problemen van het origineel, die niet kunnen worden opgelost met een remaster, zijn daar te grote minpunten voor.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD is vanaf 16 juli verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

De Grote Zelda: Skyward Sword HD Review - Bonuslevel #53 Nieuwe trailer toont werelden Super Monkey Ball: Banana Mania
28

Reacties op: Zelda: Skyward Sword HD is een goede remaster van een eigenaardige Zelda-game

• avatar

MonsterCrab

• 14 juli 2021 15:12
    Vragen? Kom maar op!

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

WvA

• 14 juli 2021 15:20
    @MonsterCrab Hoe bestuur je de vogel in de lucht? Ik vond dat wapperen mateloos irritant namelijk :P

• avatar

MonsterCrab

• 14 juli 2021 15:26
    @WvA Dat is nu volledig te doen met knoppen en de analoge stick. Vergeet niet om de verticale input te inverten (dat staat automatisch niet zo), dat vliegt en zwemt veel beter!

• avatar

KrisPain

• 14 juli 2021 16:02
    @MonsterCrab Voelt het modern of een beetje outdated? Hier heb ik vaker moeite mee (bijv. twilight princess of super mario allstars). Ik hou van zelda games, maar de besturing en oude mechanics zitten mij vaak dwars.

• avatar

MonsterCrab

• 14 juli 2021 16:11
    @KrisPain De game voelt niet per se al een moderne game. Sowieso bestuurt het nogal apart omdat je Link z'n zwaard elke kant op kan bewegen met bewegingen of de rechter stick, afhankelijk van welke optie je kiest. Het is eerst even goed wennen, maar al snel worstel je niet meer met de controls.

• avatar

PietS.

• 14 juli 2021 16:25
    'de fundamentele problemen van het origineel'

Ik denk dat precies daar de crux zit. 10 jaar geleden vielen deze problemen nog niet zo op, doordat we niet veel beter wisten (i.v.m. de technologieen van toen), maar nu 10 jaar (en natuurlijk BotW) later, vallen ze des te meer op. Ik kan het me indenken. Uiteraard komt de game op dag 1 bij mij -als die-hard Zelda fan- in huis (ik ben die dag lekker vrij) en ga ik er van genieten, maar ik kan me dus zeker iets voorstellen bij de kritiekpunten m.b.t. de fundamentele problemen (al vind ik een 7,5 wel te laag).

• Roy36NL

• 14 juli 2021 16:46
    @PietS. Het is maar hoe je het in de markt zet. Ik ergerde me vroeger ook aan de besturing van resident evil 1 op de ps1. Maar toen blooper team het houterig besturende The Medium afleverde zeiden ze dat ze die oude vibe terug wilde, dus liep ik vervolgens weer tegen alles op in The Medium, maar werd het ineens als pluspunt beschouwd.

• avatar

PietS.

• 14 juli 2021 16:48
    @Roy36NL

Sorry, maar wat een waardeloze marketing.

• Roy36NL

• 14 juli 2021 16:51
    @PietS. Dat zei ik dus ook

• avatar

WvA

• 14 juli 2021 17:13
    @PietS. Wat ik dan wel bijzonder vind is dat ik dit probleem niet merk bij Ocarina of Time of Majora's Mask. Die vind ik nog steeds oprecht leuk om te spelen.

• avatar

PietS.

• 14 juli 2021 17:49
    @WvA

Een game leuk vinden staat er los van, denk ik. Ik vind zowat alle Zelda games leuk om nog een keer te spelen.

Het gaat meer om de onveranderbare kernen van de games. Als die kernen -the test of time- niet of slecht weerstaan hebben, dan kunnen ontwikkelaars aanpassen aan remasters wat ze willen, maar dan blijven de fundamentele problemen aanwezig.

• avatar

Rutgie

• 14 juli 2021 18:16
    Gek, ik heb Skyward Sword dus altijd een van mijn favoriete Zelda-games gevonden (samen met The Wind Waker en OoT). Juist in BotW miste ik de meer lineaire opzet. Ik kan me wel vinden in dat de wereld in de lucht leeg voelt en het backtracken vermoeiend werd, maar het verhaal, de dungeons (zoals je terecht aanhaalde) en de grafische stijl vond ik geweldig destijds. Vergeet ook niet dat SkyWard Sword in sommige opzichten een aanzet heeft gegeven tot BotW, zoals gebruik van stamina en (het bijbehorende) klimmen.

Ergens voelt het ook oneerlijk om Skyward Sword af te spiegelen tegen BotW. De twee hebben zo’n andere insteek. BotW laat zich beter vergelijken met The Wind Waker of OoT (of zelfs het origineel), Skyward Sword is dan weer meer te vergelijken met Twilight Princess of A Link to the Past, denk ik.

• avatar

PietS.

• 14 juli 2021 18:22
    @Rutgie

Ik ben het met je eens hoor! Echter vallen niet al die zaken onder die fundamentele problemen.

• RWinV

• 14 juli 2021 20:12
    Geweldige game op twee punten na. Dat
    monster die je drie keer moet verslaan en het onderdeel waar je ongemerkt alle missende (ben de naam kwijt) artifacts moest vinden.

De rest vond ik geweldig. Vooral de weg naar iedere nieuwe dungeon is erg leuk.

• avatar

Shdow-Link

• 14 juli 2021 20:13
    Dit is de enige Zelda waar ik 10 jaar geleden echt niet doorheen kwam. Dat kwam destijds deels door de motion controls, maar voornamelijk door Fi. Ze was continu aanwezig (geef mij maar 100 navis), hield continu je hand vast tijdens puzzels of verklapte ze zelfs. Ik had gelezen dat dat nu niet meer zo is, klopt dat?

• avatar

bigds9fan

• 14 juli 2021 20:16
    @Shdow-Link Schijnt dat je die nu kan uitzetten.

• avatar

PietS.

• 14 juli 2021 20:49
    @Shdow-Link

Fi’s niet essentiele interrupties zijn geheel optioneel in SS HD.

• avatar

tmvde

• 14 juli 2021 22:36
    Vond de Wii game al geweldig.

• avatar

Dokter Caspari

• 15 juli 2021 06:34
    Deze komt er niet in. Ga me er niet weer doorheen worstelen. Speel MM of OOT nog wel een keer opnieuw.

• avatar

NightyNite

• 15 juli 2021 07:58
    Ik heb deze als grote zelda fan uiteraard besteld en morgen op de mat liggen, samen met de special edition joy-cons. Ik kijk wel op tegen de silent realm stukjes. Ik had hier zo'n moeite mee, zeker later als je de grotere lanayru desert silent realm (deze spel ik fout volgens mij) weer door moet. Eenmaal gepakt mag je weer helemaal opnieuw door dat grote stuk heen… Desalniettemin een interessante zelda en de dungeons zijn fantastisch!