Your Shape: Fitness Evolved 2012 | Gamer.nl

Het is om te beginnen in Your Shape Fitne Evolved 2012 erg belangrijk dat de Kinect-camera je goed registreert, want anders slaat de game je voortgang niet op. Gelukkig krijg je dit niet om de haverklap getoond, maar krijg je wel een stalkerig vraagje naar je hoofd geslingerd als je even uit beeld stapt: 'where do you think you're going? Mi chien ook niet zo slecht, zo krijg je gelijk het idee alsof een  personal trainer je echt in de gaten houdt.

Ubisoft maakte vorig jaar het eerste deel Your Shape Fitne Evolved en die kreeg een hoop kritiek omdat Kinect spelers niet lekker zou registreren. Dat is in dit nieuwe deel aardig verbeterd. Vooral de armen worden prima geregistreerd, zelfs als je ze als een kip zonder kop in het rond zwaait. Zolang je geen gigawijde skate- of hiphopbroeken draagt, zodat de camera kan zien dat je twee benen hebt in plaats van een hele dikke, registreert de game ook je onderste ledematen prima.

Dat is bewonderenswaardig, want het gaat er soms behoorlijk snel aan toe in Your Shape Fitne Evolved 2012. Denk hierbij aan een opdracht als Muurbreker, waarin je steeds vierkante blokken stuk moet rammen. Eigenlijk is het een potje boksen in een grappige verpakking, want je moet je rechterarm per se gebruiken voor blokjes die links aan je zij verschijnen en andersom. Die blokjes verschijnen snel na elkaar, dus net als in een bokswedstrijd moet je vliegensvlug kunnen reageren. Ga je voor een moeilijker niveau, dan komen daar ook nog kniebewegingen bij. Heel tof hoe je eigenlijk met een gewone sport bezig bent, die op zo'n andere manier wordt gebracht.

Uitgeknipt poppetje

Your Shape Fitne Evolved 2012 maakt voorafgaand aan een spelse ie een soort uitgeknipt poppetje van je: in beeld zie je jouw eigen lichaam alsof je in de spiegel kijkt. Jouw omgeving -je woonkamer- is er afgeknipt. Dat geeft het spel de vrijheid om je als een soort gamepersonage in allerlei omgevingen te plaatsen waarin je sport, waardoor je in beeld interactie hebt met bijvoorbeeld voetballen.

Als 'bankbintje' –beginner- zul je meteen bij je eerste workout, waar je alleen het eenvoudige niveau kunt kiezen, al zweten. Het tempo zit er in vele activiteiten lekker in, waardoor je calorieënteller na een half uurtje snel op 100 terecht komt. Dat zijn toch mooi twee Bastogne-koeken! En als je niet zo gefocust bent op afvallen, dan zijn er ook cardio en conditie-workouts, krachttrainingen en -zoals de tai-chi- ontspanningsoefeningen. Je kunt zelfs op specifieke lichaamsdelen, bijvoorbeeld de buik, specifieke oefeningen kiezen.

Er kleeft echter een groot nadeel aan zo'n beetje alle activiteiten. Je wordt niet goed ingelicht over hoe je je het beste kunt bewegen. Hierdoor heb je kans dat je je spieren verkeerd gebruikt. Het is niet voor niets dat er op fitne apparaten in de sportschool altijd duidelijke plaatjes en waarschuwingen zijn over hoe je veilig met jezelf omgaat op zo'n apparaat. Fitne en is iets wat je verantwoord moet doen, of je nu gewichten van 30 kilo gebruikt of alleen je eigen lijf. Your Shape Fitne Evolved 2012 gooit je wat dat betreft te veel in het diepe, want je moet zonder uitleg direct aan het sporten slaan. ‘Als het maar leuk is’, lijkt de game uit te stralen.

Zen-energie

Er worden in sommige activiteiten wel regelmatig tips gegeven, maar die zijn vrij algemeen en daardoor niet per se op jou van toepa ing op dat moment. Heel af en toe wordt er in tai-chi, wat in Your Shape Fitne Evolved 2012 zen-energie heet, wel stil gestaan bij je positie. Je ledematen worden op het scherm afgebeeld in streepjes en als ze wit zijn, dan doe je iets verkeerd. Het is echter maar sporadisch dat zulke tips voorkomen, waardoor je jezelf daardoor niet goed kunt verbeteren.

Your Shape Fitne Evolved 2012 zou vooral een fitne attribuut moeten zijn en niet zozeer een vermakelijk spelletje. Dat onderscheid is echter moeilijk te maken, omdat er veel speelse manieren zijn gevonden om te sporten. Aan de andere kant is eigenlijk de enige beloning die je krijgt voor het fitne en een persoonlijke (high)score en natuurlijk de calorieën die je van de teller af mag slaan. Letterlijk, want er moet in het 'mepmenu' steeds geslagen worden om een keuze te maken. Dat geldt ook aan het einde van een oefening voor de vetjes die zijn verbrand. Je slaat en stompt ze zo richting de caloriemeter, weer een chocobiscuitje eraf gewerkt! Maar het heeft weinig met fitne te maken.

Los zand

Een andere reden waarom Your Shape Fitne Evolved 2012 niet zozeer op een fitne game lijkt, is omdat er niet echt met strakke sportschema's gewerkt wordt. Je kunt wel een programma laten opstellen, maar dit begint vrij rustig met drie keer in de week een half uurtje. Je wordt daarbij niet aan de hand meegenomen; je kiest zelf met welke activiteiten jij je programma vult. De game geeft alleen met een vlaggetje aan wat wordt aangeraden, verder staat alles vrij. Hierdoor krijgt de fitne game meer een minigamegevoel. Het is leuk om zelf lekker te kiezen hoe je je digitale fitne uurtje vult, maar dit 'programma' hangt zo wel erg als los zand aan elkaar.

Als je wel serieus een heel schema maakt en veel workouts kiest, dan gaat er vaak wat meer tijd in zitten en heb je gegarandeerd spierpijn de dag erna. In die zin doet Your Shape Fitne Evolved 2012 zijn best als fitne tool.  Al bijft het de vraag of je er 'goede' spierpijn of een nare sportble ure aan overhoudt.