Een game met als doel het runnen van een boerderij is gelukkig niet meer zo vreemd als vijftien jaar geleden. Harvest Moon heeft het ‘genre’ populair gemaakt, maar ook Maxis kwam in de jaren negentig met een soortgelijke titel. In SimFarm kun je gebouwen neerzetten, gewassen verbouwen en vee kopen, fokken en verkopen. Nu betreedt uitgever Denda Games, samen met de Nederlandse ontwikkelaar Youda Games en het Duitse Joindots Farmer, ook het genre.

Weinig verschil

Youda Farmer is in de kern niet anders dan andere boerderijsims. Je moet op tijd meel, eieren, vlees, aardappelen of andere boerderijproducten verzamelen, voordat de spullen verloren gaan. Er is gekozen voor een vogelperspectief. De camera bevindt zich niet schuin, zoals in SimFarm, maar pal boven de actie. De spelwereld is dus compleet tweedimensionaal en de kaart waarop gespeeld wordt is ook zo statisch als wat. Er zijn slechts twee bewegende elementen: de auto die altijd rondrijdt (en dat uit zichzelf doet) en de verbouwingsprocessen. Voordat meel en dergelijke op je scherm verschijnen, is er eerst een soort wolkje te zien dat aangeeft dat je nog even moet wachten tot het klaar is. Een stap terug in de tijd, vergeleken met Harvest Moon.

Als het product klaar is, dan moet je ‘t met de stylus aantikken en slepen naar een kist die dichtbij staat. Omdat de omgeving statisch is, is het moeilijk om het kistje te onderscheiden van de achtergrond. Dat is heel jammer, want soms loop je zo onterecht punten mis. Maar dat is vooral in het begin, na verloop van tijd heb je wel door waar de kist precies staat.

Makkelijk te leren

Helemaal in het begin van het spel gaat het verzamelen je nog gemakkelijk af, maar na verloop van tijd komen er steeds meer producten bij, worden de producten sneller verwerkt en moet je daardoor harder je best gaan doen om alles op tijd binnen te halen. Wanneer je dat niet doet, gaan de etenswaren verloren en komt de nabijgelegen stad zonder eten te zitten. Het geld wat je dan misloopt, kun je uiteraard niet gebruiken om verbeteringen aan te brengen aan je boerderij. In dat opzicht biedt Youda Farmer een flinke uitdaging en ben je actief betrokken bij het productieproces.

De verbeteringen zijn vaak plekken om nieuw potentieel koopwaar op te verbouwen of bijvoorbeeld machines die kippen sneller eieren laten leggen. Met die progressie komt ook extra verantwoordelijkheid. Die extra machines zijn een mooie investering, maar zorgen er tegelijkertijd voor dat je harder moet werken. De tijd die je hebt om de producten op te halen wordt ook alsmaar korter. De stress die een ervaren boer meemaakt wordt op een vreemdsoortige manier min of meer gesimuleerd, waardoor je je tijdens het spelen van Youda Farmer een klein beetje boer voelt.

Hectisch en uitdagend

Wanneer allerlei producten verzameld zijn en je het minimale of maximale aantal binnen hebt, ga je naar de stad om de spullen te leveren aan de bakker, de slager of de supermarkt. Dezelfde gameplay dient zich aan: je bestuurt de auto niet, maar moet op de iconen drukken die om een bepaald product vragen. Hoe sneller je levert, hoe meer geld je krijgt. Maar wanneer je niet opschiet om daarna de bestelling te bevestigen, gaat er steeds meer geld van je rekening af. Een hectische bedoeling, maar ook, net als het verzamelproces, een leuke uitdaging.