You Must Build a Boat

Van strijkijzer naar galjoen

Geschreven door Tamara van Staalduinen op

• <p>Conclusie: You Must Build a Boat doet niet aan vernieuwing, maar wel aan expansie. Het puzzelen wordt net even leuker door de constante toevoegingen aan je boot en de kleine bonussen die deze met zich meebrengen. De kern is echter niet anders dan die van voorganger 10000000000: een geinige match-drie-game waar je je tijd graag mee wilt verdoen.&nbsp;</p>
    Score: 70 Goed
    • Grappige visuele weergave van vooruitgang, match-3 is per definitie leuk
    • Niet grensverleggend
Geef maar toe, match-3-games zijn leuk om te spelen. Misschien was het trendsetter Bejeweled, het strategische Might & Magic: Clash of Heroes of het erotisch getinte en compleet bezopen Huniepop, maar je hebt er vast tientallen uren aan opgeofferd. You Must Build a Boat heeft weer een andere twist en dat is – naast de overduidelijk aanwezige boot – een stukje eindeloos rennen.

Het zit namelijk zo: je moet een boot bouwen. Dat moet, want je wilt de zee op en je gammele roeibootje gaat dat niet redden. Wat je dus nodig hebt zijn bemanningsleden, en die ga je alleen vinden in kerkers waar je gegarandeerd tegen monsters aanloopt. Match blauwe zwaarden of rode staven om de 8-bit-beestjes een lesje te leren met en fysieke of magische aanvallen. Ook schatkisten, valstrikken en obstakels blokkeren je pad en kunnen geopend/verbrijzeld worden met puzzelactie. Wees wel snel, anders word je van het scherm af gedrukt en komt je 'run' teneinde. Game overs bestaan niet, dus hoe slecht je ook speelt, je boekt altijd vooruitgang.

Klein verschil

Ondanks dat er bovenaan het scherm van alles aan de gang is, is het onverstandig om er erg veel aandacht aan te besteden. In theorie is het efficiënt om tegels op de juiste momenten te matchen, maar wie met grote vaart constant matches maakt, zal net zo goed succesvol (of zelfs succesvoller) zijn. Het verschil tussen de You Must Build a Boat en andere match-3-games voelt dan wel erg klein.

Game overs bestaan niet, dus hoe slecht je ook speelt, je boekt altijd vooruitgang.

Of je nu vroeg of laat op je bek gaat, de buit en beloningen voor voltooide quests ('open x aantal schatkisten', 'gebruik vijf voorwerpen' enzovoorts) gaan mee naar je boot. In het begin is daar weinig te doen, maar naarmate het spel vordert begint het steeds meer op een varend fort met verscheidene faciliteiten te lijken. Alles is gericht op het verbeteren van je ren- en vechtkunsten. Zo kan de reptielachtige smid je wapen verbeteren, koopt een zwevende zwarte bol je rotzooi op en laat de sportschooltrainer je tamme monsters toevoegen aan je bemanning, die op hun beurt allemaal passieve bonussen geven.

Tijd om uit te varen

Het constante upgraden van boot en uitrusting is een oppervlakkige aangelegenheid, maar de faux-retro pixelstijl maakt je alsmaar groeiende galjoen wel leuk om naar te kijken, mits je de stijl ondertussen niet helemaal zat bent. De layout verandert met elke grote toevoeging en door een paar grappige details heeft You Must Build a Boat af en toe wat weg van een zoekplaatje.

Alles is gericht op het verbeteren van je ren- en vechtkunsten.

Na een uurtje of zes zal je boot groot genoeg zijn om de zee te trotseren, en dat is ook waar het spel eindigt. De quests zijn op en het is tijd om uit te varen. Het is mogelijk om door te spelen om je wapens te blijven verbeteren, maar je kunt ook van voor af aan beginnen. De moeilijkheidsgraad ligt dan iets hoger, maar wie lekker op dreef is zal daar in de praktijk weinig van merken. Maar of je nu eenmaal een boot bouwt of een werf begint, voor de (tijdelijke) Steam-prijs van €3,34 (€2,99 op iOS en Android) zal You Must Build a Boat niet snel een miskoop zijn.

3 x Street art op je smartphone Barcelona-aanvaller Neymar schittert op cover van PES 2016
3