Yoshi's Woolly World | Gamer.nl

Yoshi's Woolly World | Gamer.nl

Het begint een soort trucje te worden: men neemt een gamefranchise, giet er een sausje van draad en textiel overheen en het wordt bij voorbaat een aantrekkelijk spel. Nintendo deed het bij een zeker roze blobje en bracht bijna vijf jaar terug Kirby's Epic Yarn uit, een alleraardigste, doch vrij makkelijk game. Ditmaal is een zo mogelijk nog aandoenlijker icoon aan de beurt voor een soortgelijke behandeling: Yoshi. Dat zorgt voor de creatie van het schattigste personage in de geschiedenis van videogames. Wij dagen iedereen uit om niet in katzwijm te vallen bij de aanblik van de pluizige versie van ons groene vriendje, zeker in zijn kleurrijke omgeving van allerlei soorten stof.

Toch zijn er een hoop meningen over Yoshi. De een vindt 'm helemaal het einde sinds zijn debuut in Super Mario World, de ander zou de groene dinosaurus(achtige) het liefst een spuitje geven. Als 'power-up' van Mario is Yoshi er weliswaar om het leven van spelers sinds platformerspellen op de SNES makkelijker te maken, maar tegelijkertijd breekt hij de flow van de gameplay wat op – hij mist immers de souple e waar nota bene de koddige loodgieter zelf wel over beschikt.

Media has no description

Hobbelen

Gelukkig is dat niet aan de orde in Yoshi's Woolly World, waar vanzelfsprekend Yoshi zelf in de spotlights staat. Je kunt de game dan ook zien als een opvolger in de lijn van Super Mario World 2: Yoshi's Island en nog veel meer Yoshi's Story op de Nintendo 64 – in deze Wii U-game ben je namelijk vrij om van links naar rechts door de levels te hobbelen zonder je druk te maken over een kwetsbare huilbaby op je rug.

De platformactie is in de basis vrij basaal: rennen, springen, collectibles verzamelen en af en een puzzel of vijand verslaan. Wat deze game onderscheidt van de rest, is het gretige gebruik van de stoffen visuele stijl, vergelijkbaar met Kirby's Epic Yarn – niet voor niets is de game ontwikkeld door hetzelfde Japanse team, Good-Feel. Zie je een loshangend draadje? Lik er eens aan met Yoshi's tong, want de kans is groot dat er een geheime ruimte (letterlijk!) ontrafelt wordt. Ook het schieten van stoffen balletjes (nee, geen eieren) kan op allerlei manieren van pas komen. De vele Super Mario-esque geheimen die het spel rijk is, variëren van geinig tot behoorlijk uitdagend. Verwacht meer dan eens een level opnieuw door te lopen, op zoek naar een verstopt voorwerp en zonder soelaas het einde te bereiken.

Media has no description

Gelukkig is er van tijd tot tijd de mogelijkheid om te ontspannen, bijvoorbeeld met een lekker motorritje of als reuze-Yoshi. Tu en de bedrijven door verandert je groene gekkie namelijk op gezette momenten in een voertuig of andere opvallende verschijning, waarna je kort de tijd krijgt om zoveel mogelijk punten te scoren en vooral lol te beleven.

Doorslikken

Mi chien wel de grootste forte van Yoshi's Woolly World, is de mogelijkheid om de gehele game samen met een tweede speler op de bank te spelen. Dat is niet alleen leuk en gezellig, vaker dan eens heb je er ook profijt van: als ene Yoshi kun je bijvoorbeeld de ander opeten en uitspugen (of zelfs doorslikken en wegschieten) naar moeilijk bereikbare plekken. Op andere punten kan het coöperatief spelen juist voor wat frustratie zorgen, bijvoorbeeld op krappe plekken waar de dood op de loer ligt. Er is een zogenoemde Mellow Mode om Yoshi letterlijk vleugels te geven en door levels te kunnen vliegen, maar dat is niet de oplo ing voor sommige net wat te penibele situaties.

Media has no description

Hoewel de game niet zoveel spelwerelden bevat als de betere Super Mario-games, is de spelduur met vele tientallen, steeds moeilijker wordende levels zonder meer acceptabel. Dat kunnen we trouwens ook zeggen van de manier waarop dit spel gebruikmaakt van amiibo: elk fysieke poppetje geeft Yoshi een ander kleurenpatroon, overeenkomende met de amiibo – ondergetekende speelt vooral graag met Captain Falcon-Yoshi. Daarnaast kun je met de speciaal voor deze game gemaakte wollen Yoshi-amiibo een extra Yoshi op het scherm toveren om je te helpen, vergelijkbaar met de twee-spelerstand.

Het spreekt voor zich dat we die wollen Yoshi-amiibo allemaal willen hebben. Die functionaliteit in de game kan ons helemaal niets schelen, maar wie wil er nou niet zo'n écht knuffelbaar groen (of roze, of lichtblauw) pluizenbolletje?